سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
دیدار رئیس دانشگاه صنعتی قم با آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه گفت: مدیریت حوزه آماده است در قلمرو تحقیق و پژوهش، حوزه علوم اجتماعی و سایر موارد مانند مباحث تبلیغی و ترویجی و اسلامی سازی علوم انسانی با دانشگاه ها و وزارت علوم و تحقیقات همکاری کند؛ این آمادگی برای حوزه وجود دارد.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه»، آیت الله اعرافی ظهر امروز در دیدار وزیر علوم و تحقیقات که در دفتر مدیر حوزه های علمیه در قم برگزار شد، گفت: حوزه علم و دانش قم به بخش های حوزوی و دانشگاهی تقسیم شده و در حال حاضر 80 هزار طلبه در رشته های مختلف علوم انسانی در این شهر مقدس در حال تحصیل بوده و مراکز و مؤسسات پژوهشی بسیاری در آن مشغول به فعالیت است.

مدیر حوزه های علمیه افزود: معتقدم قم قلب تپنده ای است که علم را در کشور و جهان اداره می کند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه افزود: در دوره جدید مدیریت حوزه، اولین برنامه پنج ساله به همراه سند کلان و درخت واره رشته ای برای رسیدن به افق 1414 طراحی شده است.

امام جمعه قم اظهار داشت: در مدیریت جدید، کارویژه های اصلی در ارتباط با جامعه برای مطالبه گری و پاسخ گویی به نیازها مانند کارویژه روحانیت، مسجد و ... طراحی شده و در عین حال معتقدیم حوزه باید متناسب با جامعه و پاسخ گویی به نیازها رشد کند؛ این مسئله، رویکرد کلانی است که حوزه آن را دنبال می کند.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه در دهه های اخیر شاهد تحول در ارتباط و تعامل حوزه و دانشگاه بودیم، ابراز داشت: جوانان زیادی از دانشگاه وارد حوزه شده و بعضا افرادی فارغ التحصیل و یا در حال تحصیل هستند؛ این همان کار علمی طلبگی-دانشگاهی است و حوزه برای دانشجویان برنامه های ویژه ای دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی  گفت: مقوله دیگر بحث مدرسان و هیئت های علمی است؛ در این 40 سال، ده ها استاد از دانشگاه وارد حوزه و از حوزه وارد دانشگاه برای تدریس شده اند.

آیت الله اعرافی ادامه داد: مسئله بعدی، تولید علم و اسلامی سازی علوم انسانی است؛ تاکنون آثار زیادی در جهت اسلامی سازی علوم انسانی انجام گرفته و در این رابطه پنج هزار اثر چکیده نویسی شده و نشر یافته است.

مدیر حوزه های علمیه افزود: امروز حوزه در طراحی آموزشی و رشته ها برنامه جدیدی را در دستور کار خود قرار داده است.

وی افزود: مدیریت حوزه آماده است در قلمرو تحقیق و پژوهش، حوزه علوم اجتماعی و سایر موارد مانند مباحث تبلیغی و ترویجی و اسلامی سازی علوم انسانی با دانشگاه و وزارت علوم و تحقیقات همکاری کند؛ این آمادگی برای حوزه وجود دارد.

آیت الله اعرافی افزود: باید تلاش کرد هویت اسلامی و دینی را در دانشگاه ترقی داد.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha