جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مراسم بزرگداشت آیت الله العظمی بروجردی(ره) درمسجد اعظم قم

حوزه/ حوزه های علمیه به دنبال تربیت طلابی همانند آیت الله العظمی بروجردی باشند که در غیر اینصورت در سالهای پس از این ما با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، مراسم بزرگداشت شصتمین سالگشت ارتحال مرجع عالی قدر آیت الله العظمی بروجردی، سه شنبه شب با حضور مراجع، علما، مردم و مسئولین  در مسجد اعظم قم برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین استاد حسین انصاریان در این مراسم  با گرامیداشت یاد حضرت حمزه سیدالشهدا و حضرت عبدالعظیم حسنی علیهماالسلام گفت: پس از شهادت حضرت حمزه علیه السلام، پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم در خواب ایشان را زیارت کردند و سوالی از ایشان پرسیدند با این مضمون که چه اعمالی در آن دنیا کارگشا هستند؟، حضرت حمزه علیه السلام عرضه داشتند سه عملِ سیراب کردن تشنگان، صلوات بر شما و محبت علی ابن ابیطالب علیه السلام.

استاد حوزه علمیه افزود: با تکریم از شخصیت بزرگ زعیم جهان تشیع مرحوم آیت الله العظمی بروجردی گفت: برای شناخت ظاهر و باطن آیت الله العظمی بروجردی باید به این آیه از قرآن کریم مراجعه کرد که می‌فرماید (ان الذین آمنوا و عملوا الصالحات سیجعل لهم الرحمن ودا) کسی که مومن باشد و دارای عمل صالح، خداوند رحمان محبت او را در دلها قرار می دهد.

 

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با اشاره به سیره زندگی آیت الله بروجردی گفت: ایشان در زمان حیات خود مورد محبت بزرگترین اولیای خدا بودند. چه زمانی که در اصفهان بودند و چه زمانی که در نجف، بروجرد و قم زندگی می کردند، همواره علما، شاگردان، مقلدان، مردم و حتی برادران اهل سنت به ایشان عشق می ورزیدند.

وی با تشریح فعالیت های آیت الله بروجردی در بحث تقریب مذاهب اسلامی افزود: ایشان تشیع را از انزوا در بین اهل سنت و دنیای غیر شیعه بیرون آوردند و به شیعیان رسمیت ویژه ای بخشیدند، تا جایی که مفتی اعظم اهل سنت فتوای رسمیت مذهب تشیع را صادر کرد و ضمن آن اهل سنت را در پیروی از شریعت تشیع جعفری آزاد گذاشت.

حجت الاسلام و المسلمین انصاریان با نقل روایتی در رابطه با شاخصه مومنان گفت: و ما ادراک بروجردی؟ خداوند عالم همه توفیقات ربانی و عرشی و ملکوتی را در ایشان جمع کرده بود. طبق روایتی از امام رضا علیه السلام نقل شده است که ایمان این است که قلب با وجود خداوند متعال، قرآن کریم، ملائکه الهی و انبیای خداوند گرهی بخورد که هیچگاه باز نشود.

وی افزود: در بسیاری از مسائل به ایشان مراجعه کردند و می گفتند از جوانب مختلفی می خواهند شما را حمایت کنند، اما ایشان می‌فرمودند "محبوب من در این سالها هرگز روی مرا زمین نزده و من از در خانه او به در خانه دیگری رو نمی آورم."

استاد انصاریان آغاز خدمت آیت الله بروجردی به اسلام را از دوران کودکی ایشان دانست و گفت: ایشان از هفت سالگی خود مبلغ دین بودند. سی سال در بروجرد منبر رفتند و مردم این منطقه را هدایت کردند و سالها در قم انسانهای بزرگوار و اولیای الهی و مراجع عظامی تربیت کردند که اسلام هنوز هم از آن برکات استفاده می برد.

وی افزود: آیت الله العظمی بروجردی هشتادو هشت سال با توحید زندگی کرد و تماما در خدمت اسلام بود.

استاد انصاریان با نقل خاطره ای ارتباط مرحوم آیت الله بروجردی با عالم بالا را ارتباطی قوی خوانده و گفت: یک روز طلبه ای در کوچه به خواهر زاده ایشان می گوید به دایی خود بگو من حدود هزارتومان بدهکاری دارم و زندگی ام بسیار سخت شده است، اگر امکان دارد به من کمکی کند. او خدمت آیت الله بروجردی رسید و جریان را تعریف کرد. ایشان مقداری پول به خواهر زاده خود دادند و گفتند به آن طلبه برسان. وقتی خواهرزاده ایشان مبلغ را به آن طلبه داد، وی گفت دایی تو غرق نور است و به عالم بالا وصل است، چون من هشتصد و پنجاه و شش تومان نیاز داشتم و او دقیقا همین مقدار را به واسطه تو به من رسانده است.

حجت الاسلام و المسلمین با اشاره به روایتی پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم گفت: حضرت عیسی علیه السلام به حواریون فرمود بیایید و خود را محبوب و معشوق خدا کنید و بین خود و پروردگارتان همه حجاب ها را بر گیرید و مقرب او شوید. اینگونه که دل شما نسبت به گناهکار بغض داشته باشد و از چنین کسی محبت به دل نگیرید. حواریون سوال کردند ما با چه کسانی نشست و برخاست کنیم؟، جوابی که حضرت عیسی علیه السلام فرمودند این بود که همنشین شما و معاشرتان باید سه ویژگی داشته باشد. اول اینکه چهره او شما را یاد خدا بیندازد. دوم اینکه وقتی سخن می گوید به دانش شما افزوده شود. سوم اینکه زندگی او شما را به آخرت تشویق کند. و واقعا هر سه مورد از این ویژگی ها در آیت الله العظمی بروجردی وجود داشت.

 

وی در شرح این حدیث افزود: خداوند متعال ده بار در قرآن کریم ابراز محبت به محسنین و صالحین و امثالهم کرده است.  فاصله با خدا نیز بسیار خطرناک است. تک اعمالی که فاصله ای بین ما و خدای متعال می اندازند هم باید ترک شوند. یعنی اگر همه کارهایتان نیز درست است اما یک رذیله دارید، آن را هم از بین ببرید تا مقرب خداوند تعالی بشوید.

استاد انصاریان با نقل خاطره ای در رابَه با صلابت آیت الله بروجردی گفت: این محبت نگرفتن از اهل گناه در وجود مرحوم آیت الله بروجردی ظهور و بروز داشت. یکی از سپهبد های زمان ایشان (که همه کسانی که او را می شناختند از او ترس و وحشت داشتند) در سفری که به قم داشت خدمت آیت الله بروجردی رسید. در هنگام نشستن به نشانه بی احترامی خواست پای خود را دراز کند که در همان ابتدا ایشان بلند فریاد زندند که بی ادب پای خود را جمع کن. این نشاندهنده صلابت ایشان و دور بودن از محبت گناهکاران است.

حجت الاسلام و المسلمین انصاریان در پایان این مراسم با ارائه دو پیشنهاد خطاب به مسئولین حوزه علمیه گفت: خوب است که از روش های تدریس اصول، درایه، رجال و سایر دورسی که آیت الله العظمی بروجردی تدریس کرده اند کتبی تدوین شود تا طلاب دروس خارج از آنان بهره مند گردند. همچنین حوزه های علمیه به دنبال تربیت طلابی همانند آیت الله العظمی بروجردی باشند که در غیر اینصورت در سالهای پس از این ما با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha