پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حسن بلخاری استاد فلسفه و هنر دانشگاه تهران

حوزه/ استاد فلسفه و هنر دانشگاه تهران گفت: میرزا ابوالحسن جلوه از جمله فیلسوفانی بود که بیشتر مکتوبات ایشان شرح و نقد بر آثار بزرگان فلسفه بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، دکتر حسن بلخاری رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، در مراسم بزرگداشت آیت الله میرزا ابوالحسن جلوه که عصر امروز در تالار شهید مطهری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تهران برگزار شد، با اشاره به جایگاه رفیع مرحوم میرزا ابوالحسن جلوه گفت: مرحوم جلوه از بنیان‌گذاران بنیاد فلسفه تهران بود. میرزا ابوالحسن طباطبایی که نام اصلی اوست، در احمدآباد تهران به دنیا آمد. او در نوجوانی به اصفهان آمد و تا ۳۵ سالگی در آنجا ماند و سپس به خاطر اتفاقاتی به تهران نقل مکان کرد.

وی افزود: ایشان یکی از بنیان گذاران مکتب فلسفی تهران بوده و سه تن دیگر آقا محمدرضا قمشه‌ای، مدرس و ملاهادی سبزواری از دیگر افراد همراه ایشان بودند.

بلخاری ادامه داد: میرزا ابوالحسن جلوه متمایل به سنت بوعلی سینا بوده و شرح‌هایی بر شفا نیز داشته است. او متن جدیدی تصنیف نکرد اما بر مباحث ملاصدرا از جمله اتحاد عاقل و معقول و حرکت جوهری نقد و شرحی را نوشته است. البته عده‌ای به جلوه ایراد گرفتند که چرا به ملاصدرا نقد وارد کرده است.

استاد فلسفه و هنر دانشگاه تهران گفت: میرزا جلوه شرح بر لوایح جامی، مثنوی معنوی، مقدمه قیصری نیز دارد و نظرات او از ابن سینا و صدرا تا ابن عربی و مولانا در نوسان است و همه را در بر می‌گیرد.

بلخاری در پایان خاطرنشان کرد: نحوه برخورد میرزا جلوه با مباحث فلسفی بسیار جالب است. او میان آرا و اصول حکمی و بنیان‌ها و روایت‌های شیعی ارتباط برقرار کرده است و خود ملاصدرا نیز یکی از شاخص‌های این روش است.

وی افزود: او همچنین شرح و تفسیر نابی بر مقدمه قیصری دارد که درباره مکاشفات صوری‌ای است که قیصری آن را بیان کرده و می‌گوید که ما پنج نوع مکاشفت از طریق حواس ظاهری داریم و می‌توان با آن خدا را شناخت.

 

خبرنگار: فاطمه اسماعیلی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha