پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مهدی محقق

حوزه/ استاد دانشگاه تهران گفت: مرحوم ابوالحسن جلوه سهم بزرگی در گسترش فلسفه اسلامی در قرن ۱۳ و ۱۴ هجری داشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، دکتر مهدی محقق رئیس هیات مدیره انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، در مراسم بزرگداشت آیت الله میرزا ابوالحسن جلوه که عصر امروز در تالار شهیدمطهری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تهران برگزار شد، با اشاره به مکتب‌های مختلف فکری در فلسفه اسلامی گفت: مکتب مشاء اولین مکتبی است که به یونانیان و ارسطو بازمی‌گردد. ارسطو پیروانی داشت که آثارشان میان مسلمانان مشهور بود. مکتب بعدی اشراق شیخ شهاب الدین سهروردی است و افراد زیادی از جمله قطب الدین شیرازی شروحی بر آثار او نوشته‌اند.

وی ادامه داد: فلسفه سهروردی مبتنی بر حکمت بحثیه و حکمت ذوقیه است که بحثیه مبتنی بر استدلال و ذوقیه همان کشف و شهود و تصوف است. و مکتب سوم حکمت متعالیه ملاصدرا است که ممیزات خاص خود را دارد.

استاد دانشگاه تهران گفت: در آن زمان یک حرکت ضد فلسفه یونانی میان مسلمانان به وجود آمد. زیرا مترجمین کتاب‌های یونانی در مسائل نجوم و پزشکی به درستی آن‌ها را ترجمه می‌کردند اما در مسائل فلسفی به علت آنکه مباحث مابعد الطبیعه در فلسفه یونان با اسلام متفاوت بود، مترجمین به عنوان مثال کلماتی مانند خدایان را کتب می‌آوردند که این با مبنای توحیدی اسلام مغایرت داشت. به همین علت این ترجمه‌ها قابل پذیرش مسلمانان نبود.

دکتر محقق در پایان خاطرنشان کرد: ملاصدرا به همین خاطر کلمه حکمت را جایگزین فلسفه کرد تا دیگر هجمه‌ای به آن وارد نشود. زیرا حکمت کلمه کلیدی قرآن کریم بود.

وی افزود: دیگر ویژگی‌های حکمت متعالیه این بود که این مسئله را مطرح کردند که فیلسوفان یونانی با واسطه یا بدون واسطه از شاگردان پیغمبران بوده‌اند.

 

خبرنگار: فاطمه اسماعیلی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha