سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
محمدجواد لاریجانی

حوزه/ دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با تاکید بر این که مشکلات کشور با مدیران جهادی و رویکرد بسیجی قابل رفع است، تصریح کرد: مدیریت تکنوکراتیک از جمله دلایل اصلی اُفت کارآمدی در کشور است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، محمد جواد لاریجانی، عصر امروز طی سخنانی در همایش بصیرتی با عنوان" مقاومت در سطح داخلی ، منطقه ای و بین المللی در برابر تهدید و تحریم" که به همت مرکز بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه قم در سالن همایش پژوهشکده باقرالعلوم(ع) برگزار شد، با بیان این که در پدید آمدن وضعیت بغرنج اقتصادی امروز و تشدید تحریم ها ، دو عامل فتنه اقتصادی و نیز اُفت شدید کارآمدی بسیار موثر بوده است، اظهار داشت: عین فتنه سال 88 ، فتنه اقتصادی یک واقعیت مسلمی است که رخ داده و مرکز فرماندهی آن در کاخ سفید است و این جریان ایادی داخلی هم دارد و در آن از انواع مکانیسم ها نیز بهره می برند.

وی افزود: به تعبیر امیرالمومنین(ع) باید چشم فتنه را درآورد و لذا در فتنه اقتصادی اخیر شاهد بگیر و ببندهایی بودیم که لازم هم بود چرا که فتنه را با توصیه نمی توان علاج کرد، اما در خصوص مساله عدم کارآمدی که متاسفانه در نظام اقتصادی ما سابقه دارد ، علاج آن بگیر و ببند نیست،بلکه بخشی از ریشه این مشکل به نوع نگاه دولتمردان فعلی به خصوص آقای رییس جمهور برمی گردد.

مشاور امور بین الملل رئیس قوه قضائیه همچنین با اشاره به نوع نگاه تکنوکراتیک رییس جمهور و دولتمردان ابراز داشت: برجام محصول چنین نگاهی است که البته ارتباط با بحث ناکارآمدی در عرصه داخلی هم دارد و این در حالی است که مشکلات کشور نه با تکنوکراسی بلکه با وجود مدیران با روحیه جهادی و بسیجی حل می شود.

وی افزود: مدیران باید با رویکرد جهادی خود در صحنه و نه پشت میزها به مدیریت اقتصادی بپردازند و در این خصوص دنبال حقوق و مزایا و غیره نباشند بلکه به حداقل ها قانع باشند.

وی با بیان این که مدیریت تکنوکراتیک کشور از جمله دلایل اُفت کارآمدی است، گفت: متاسفانه در طول چهل سال برخی مدیران کشور اکسیده شده اند و گویا دیگر چرخ هایشان کار نمی کند.

لاریجانی ادامه داد: مسلم است که همه ما به دنبال آبادانی ایران هستیم و نیت ها خوب است اما این که چگونه این مساله صورت گیرد، بسیار مهم است و ما معتقدیم که اگر نگاه و رویکرد امام ورهبری دنبال شود، بسیاری از مشکلات کشور از جمله در عرصه اقتصادی رفع می شود.

وی در ادامه با بیان این که از نگاه امام خمینی(ره) ، سلطه بیگانگان و دوری از اسلام ناب محمدی(ص) از جمله دلایل اصلی عقب افتادگی ملت ما در قرون اخیر بوده است، اظهار داشت: تاکید بر اهمیت استقلال اقتصادی و  نیز ارایه دکترین مقاومت از سوی امام راحل برای چاره اندیشی در این خصوص بوده است اما از نگاه دولت فعلی، پیشرفت ایران به این است که ما باید در سیستم جهانی مندرج شویم تا به این وسیله سرمایه ها به کشور ما بیاید و با آمدن تکنولوژی به رشد و توسعه برسیم.

وی اضافه کرد: البته برای اندراج در سیستم جهانی مقدماتی لازم است از جمله این که دعوای خود را با کدخدا حل کنیم و تئوری برجام برای این بود که اساساً این مشکل حل شود، اما دیدیم که آن ها به دنبال حل مشکل نبوده و نیستند، بلکه می خواهند ما از داشته های خود دست بکشیم.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه همچنین با بیان این که ما در جمهوری اسلامی ایران، عقلانیت سیاسی را دنبال کرده و می کنیم، گفت: اسلام در همه شئون ما معنا دارد و اساساً ایجاد یک نظام مدنی جامع بر اساس اسلام از تجربه های جمهوری اسلامی بوده است و مهم تر این که در مکتب اهل بیت(ع) اسلام همیشه تازه و زنده است و حلال و حرام آن همیشه معنا دارد.

وی افزود: خود امام راحل تاکید داشتند که اسلام دین جامعی است که متکفل همه چیز می شود و آن ها که تجربه جمهوری اسلامی ایران و موفقیت های آن در عرصه بین الملل و منطقه ای را دیدند، دیگر نمی خواهند که این تجربه تکرار شده و به جاهای دیگر صادر شود.

وی بیان داشت: به خصوص پس از جریانات داعش، جهان اسلام نسبت به مکتب اهل بیت(ع) توجه بیشتری کرده و امروز در کشورهایی چون مصر مقالاتی در این باب نوشته می شود و گفته اند که شیعه موفق بوده است.

لاریجانی گفت: به لطف الهی توجه به مکتب اهل بیت (ع) نه فقط در دنیای اسلام بلکه خارج از آن نیز بسیار بیشتر شده است.

وی افزود: انتظار غربی ها این بود که جمهوری اسلامی ایران، بعد از چهل سال تهدید و فشار و تحریم به کشوری ضعیف و بی تاثیر و خاموش تبدیل شود اما چشمشان را که باز کردند با یک قدرت منطقه ای مواجه شدند و این ها فکر می کردند که با ایجاد نظم جدید در خاورمیانه کسی جرات نکند جلوی آن ها بایستد اما به لطف الهی جمهوری اسلامی منطق مقاومت را در بسیار توسعه داد و این برای تفکر غربی بسیار خطرناک است.

مشاور امور بین الملل رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که برجام یک کجراهه بود، تصریح کرد: در حال حاضر یک کار بسیار عالمانه باید صورت گیرد تا ببینیم اصلاً مذاکرات برجامی چه بوده و اسنادش چگونه است و چرا اتفاق افتاده بدون آن که ابتدائاً کسی را بخواهیم سرزنش کنیم.

وی با اشاره به این که هدف اولیه تحریم، تضعیف توانمندی های علمی و فناورانه ما بوده است، گفت: آن ها در مقطع کنونی به دنبال اختلال جدی در سیستم اقتصادی کشور هستند تا این مساله باعث نارضایتی مردم شود، اما از آن سو ما باید بدانیم که بزرگ کردن بیش از حد تاثیر تحریم ها در اقتصاد کشور نیز اشتباه است.

محمد جواد لاریجانی همچنین ابراز داشت: غربی ها فکر می کردند که در جریان جنگ تحمیلی و تحریم نظامی ایران ایران تضعیف می شود اما قضیه برعکس شد و ایران به یکی از قدرت های مهم نظامی منطقه و جهان تبدیل شد و در بحث اقتصادی نیز برخی از اندیشمندان جبهه دشمن این نظریه را مطرح کرده اند که اگر فشار اقتصادی بیشتر شود و آن ها مقاومت کنند، ایران در آینده به قدرت عظیم اقتصادی تبدیل می شود.

وی افزود: ما از تحریم نباید بترسیم اگر با نگاه جهادی و روحیه بسیجی به دنبال رفع نقاط ضعف خود باشیم و رویکرد مقاومت را دنبال کنیم.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه همچنین گفت: در حال حاضر ما هیچ تعهد قانونی به برجام نداریم و حتی اگر روزی ده بار بگوییم که به برجام متعهد هستیم دیگر برجامی وجود ندارد که بخواهیم از آن منتفع شویم.

وی اضافه کرد: تعهدی که چندین بند مهم آن به خاطر خروج از آمریکا حذف شده و از سویی اروپایی ها هم به بقیه تعهداتش در عمل پایبند نیستند چه فایده ای برای ما به همراه دارد و مقام معظم رهبری از همان آغاز به تفصیل در جلسات خصوصی و عمومی این هشدارها را دادند اما با این حال ما به این وضع رسیدیم.

لاریجانی  گفت: دولتی ها فریب باغ سبز غربی ها در مذاکرات برجام را خوردند و حال آن که قرار بود که با برجام چرخ اقتصاد و چرخ سانتریفیوژها با هم بگردد اما این طور نشد.

۳۱۳/۸

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ابولفضل IR ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    0 0
    برجام مهم ترین بخش استراتژی جنگی امریکا بود. بی-۵۲ را برجام به آسمان ایران آورد