جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
رحیم پور ازغدی

حوزه/ رحیم پور ازغدی با بیان این که فرم و محتوا دو ویژگی مهم در عرصه تبلیغ هستند، گفت: در دنیای جدید مرز جامعه دینی، شکاک و کافر برداشته شده است و دیگر از ظاهر افراد نمی‌توان عقایدشان را فهمید که این موضوع باعث می‌شود نگاه سخت گیرانه‌ای به مطالعات‌مان، نحوه ارائه مطالب و استفاده درست از کلمات داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، استاد رحیم پور ازغدی در نشست دانش آموختگان حوزه‌های علمیه خواهران استان تهران که عصر امروز در حسینیه فاطمه زهرا(س) برگزار شد، با اشاره به خصیصه‌های جدید دوران امروز و ارتباط آن با تبلیغ دین گفت: در طول تاریخ بشر هیچ وقت مسئله فرهنگ سازی چنین وضعیت جدی و حادی را نداشته است. رسانه‌ها و ارتباطات باتوجه به گستره وسیع‌شان بر سرنوشت تعریف دین، اخلاق، فرهنگ عمومی تاثیر می‌گذارند. اکنون در شرایطی هستیم که حتی پیامبران نیز نداشتند، این دوران هم مزیت و هم معایبی دارد.

وی ادامه داد: تا بیست سال پیش این چند صدایی در طول تاریخ بشر نبود. جبهه توحید و عدالت همیشه مخالفانی داشته است هم در حوزه نظر و هم عمل اما در دوران جدید شرایط به گونه‌ای پیش می‌رود که فضا چند قطبی و پر از شک و تردید شده است.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: هرچه جلوتر برویم این احتمال ضعیف تر می‌شود که با سخنان عادی و بدون تبلیغ درست مردم را جذب کنیم. امروزه صدای ما یکی از صداهای شنونده است. در قدیم تنها صدایی که می‌شنیدیم زبان دین بود و به همین علت عده‌ای نیز با لباس دین حرف‌های مفت می‌زدند و افکار عمومی توان تمایز بین مفاهیم درست و غلط را نداشت اما امروزه با گفته‌ها و نگفته‌هایمان وارد مناظره می‌شویم و مخاطبان ما را می‌خوانند و از ما سوال می‌پرسند.

رحیم پور ازغدی افزود: امروزه اگر در رسانه‌ها و فضای مجازی از مباحث دینی، توحیدی و انقلابی صحبت کنیم، وارد یک مناظره جدی شده‌ایم و باید از لحاظ محتوا به قرائن عقلی و نقلی رجوع کنیم.

وی با بیان این که باید به مخاطب و بستر مناظره و سخنرانی توجه کرد‌، گفت: اینکه خواندن هر آیه و حدیثی در هر جمعی با هر تفسیر و معنایی درست نیست و نتیجه عکس می‌دهد. باید هر جا اصول فقه و منطق را که یاد گرفته‌ایم باتوجه به افکار عمومی آن‌ها را کار گیریم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان داشت: فرم و محتوا دو ویژگی مهمی است که در دنیای امروز بسیار مهم هستند و در عرصه فرهنگ سازی گفتاری و نوشتاری باید به محتوا حساس بود و در کنار آن علاوه بر مخاطب شناسی بدانیم که چگونه مطلب را شروع کنیم و به پایان برسانیم.

وی تصریح کرد: در دنیای جدید مرز جامعه دینی، شکاک و کافر برداشته شده است و دیگر از ظاهر افراد نمی‌توان عقایدشان را فهمید. چون تولیدات فرهنگی مانند فیلم برای تمام مردم جهان یکسان است. ما الان به زبان و ذهنیت جهانی نزدیک شده‌ایم. از جهتی مثبت و از جهتی منفی است.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: نگاه مثبت به آن اینگونه است که باعث می‌شود نگاه سخت گیرانه‌ای به مطالعات‌مان، نحوه ارائه مطالب و استفاده درست از کلمات داشته باشیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: واجب است که در دنیای امروز وارد مناظره شویم و با روش احسن و با الگوگیری از ائمه این کار را انجام بدهیم. اصولی مانند رعایت اخلاق، رعایت احترام، به کارگیری منطق، نرمش و... باید در عرصه مناظره صورت بگیرد.

رحیم پور ازغدی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین شناخت مخاطب و شیوه بحث مخصوص با هرکس باید رعایت شود تا اثرگذاری پیام بالاتر برود. ما در طول تاریخ مناظره‌های موفق پیامبر(ص) و ائمه اطهار(علیهم السلام) را داشته‌ایم که می‌توان از آن‌ها الگو گرفت.

 

خبرنگار: فاطمه اسماعیلی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha