جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
اردوی تابستانه مدرسه شهید صدوقی قم در مشهد

حوزه/ تابستان یا بهتر بگوییم، فصل تعطیلی دروس برای بعضی ها به اوقات فراغت تعبیر و به سرگرمی ها و مشغله هایی مانند مسافرت و استراحت خلاصه می شود، ولی برخی ها هستند که از این زمان برای بهبود مسیر و برنامه هایشان استفاده می کنند و تابستان را فرصت ناب رشد و پیشرفت می دانند ...

خبرگزاری «حوزه» - مشهد/ تابستان یا بهتر بگوییم، فصل تعطیلی دروس برای بعضی ها به اوقات فراغت تعبیر و به سرگرمی ها و مشغله هایی مانند مسافرت و استراحت خلاصه می شود، ولی برخی ها هستند که از این زمان برای بهبود مسیر و برنامه هایشان استفاده می کنند و تابستان را فرصت ناب رشد و پیشرفت می دانند.

در این میان حوزویان و حوزه های علمیه که رسالت و وظیفه سنگین تبلیغ آموزه های دین را بر دوش دارند از همه بیشتر به این فرصت ارزشمند واقف هستند و از این رو نه تنها تعطیلات را یک زمان استراحت، بلکه دوره ای ویژه برای بهره مندی بیشتر از پیش برمی شمارند و بنا به تاکید بزرگان و سنت سلف صالح، دوره تابستانی خود را در شهرهای گوناگون برگزار می کنند. حال اگر این دوره در جوار حرم مطهر رضوی باشد، بهره وری آن چندین برابر می شود و بی شک بهره مندی از انوار مقدس مضجع نورانی و ملکوتی امام رئوف، کار را در مسیر طلبگی به بهترین وجه پیش می برد.

 

نهمین سال تنفس در هوای حریم رضوی

طلاب مدرسه علمیه شهید صدوقی فاز 5 قم از جمله همین دسته از افراد هستند که برای نهمین سال متوالی راهی مشهدالرضا (ع) شده اند و روزهای پایانی دوره تابستانی خود را می گذرانند. به همین بهانه سراغ مدیر و برخی از طلاب و اساتید این مدرسه در مشهد رفتیم و از حال و هوای دوره پرسیدیم.
 

تابستانی پربار برای طلاب مدرسه صدوقی

حجت الاسلام والمسلمین حسین رفیعی، مدیر مدرسه علمیه شهید صدوقی فاز 5 قم در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» در مشهد با اشاره به اینکه این اردو نهمین دوره متوالی است که به مدت 50 روز برگزار می شود، ابراز کرد: در این دوره تعداد 140 طلبه سطح یک و دو مباحث یک ترم تحصیلی را در کنار موضوعات تربیتی، مدیریتی، بصیرتی، فرهنگی و ... مطالعه و مرور می کنند.

وی با بیان اینکه در این دوره اساتید حضور فعال دارند و ارتباط استاد و شاگردی بیشتر مشاهده می شود، گفت: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری و مراجع و بزرگان حوزه، سعی شده که تعطیلات پرباری برای طلاب این مدرسه علمیه برنامه ریزی شود.


تقریرنویسی؛ سنت کارآمد حوزه

مدیر مدرسه علمیه شهید صدوقی فاز 5 قم از فعالیت کمک علمی و مشورتی با سه محور احیای سنت های اصیل و پایه حوزه و علمای سلف، پرداختن به مسئله تهذیب و معنویت و تاثیرگذاری و پاسخگویی در این مدرسه گفت و یادآور شد: این سه محور مورد تاکید بزرگان حوزه است که از طلاب خواسته اند که تلاشی خستگی ناپذیر داشته باشند. در واقع یکی از سنت های حوزه علمیه استفاده بهینه و هدفمند از تعطیلات است.

وی با اشاره به اینکه تقریرنویسی و تقریرگویی از سنت های حوزه است که در برنامه طلاب مدرسه مدنظر می باشد، افزود: پرداختن به کار علمی به شیوه قدیم با نوآوری های جدید و ارتباط میان استاد و شاگرد در تعلیم و تعلم و هدایت، بسیار موثر است و بدون مباحث علمی نمی توان مجتهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی افزود: تقریرنویسی برای تثبیت علمی طلبه امری مهم است، همان گونه که در تراث علمای گذشته بوده و اگر این کار انجام نمی شد، سرمایه علمی امروز را نداشتیم.

وی، مشاوره های علمی به صورت گروهی از دیگر سنت هایی نامید که باید مورد توجه باشد و در اردوی تابستانه این مدرسه نیز مدنظر می باشد و ظرفیت علمی اجتهادی و قدرت استدلالی و اقناعی طلاب بررسی می شود.
 

تربیت طلاب اهل قلم

مدیر مدرسه علمیه شهید صدوقی فاز 5 قم خاطر نشان کرد: یکی دیگر از کارهایی که در این دوره انجام می شود این است که طلاب اهل قلم تربیت شوند و مقاله علمی بنویسند. از همین رو فصلنامه طلاب این مدرسه با نام «ن و القلم» مورد توجه معاونت پژوهش حوزه های علمیه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه کرسی های آزاداندیشی از کارهایی است که طی سال و در دوره تابستانی این مدرسه برگزار و موضوعات روز حوزه و جامعه در قالب همایش های علمی تبیین می شود، درباره فرآیند تهذیبی و اخلاقی این مدرسه به ویژه در دوره تابستانه توضیح داد: علم و معنویت یک امر درون ساز است که برای ورود به عرصه جامعه اثرگذار می باشد و در این اردو در مسیر تهذیبی طلاب یک برنامه اصلی محسوب می شود.
 

 تهذیب و بصیرت افزایی در کنار تحصیل

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی یکی از کارهای تهذیبی را حضور اساتید برجسته اخلاق در جمع طلاب عنوان و ابراز کرد:‌ این حضور در کنار جلسات اخلاقی اثر وضعی - معنوی به دنبال دارد که مسئله ای اساسی در حوزه علمیه به شمار می آید زیرا ارتباط با بزرگان و علما مکمل کار تهذیب است.

مدیر مدرسه علمیه شهید صدوقی فاز 5 قم همجواری طلاب در این دوره با مضجع منور حضرت علی بن موسی الرضا(ع) را موجب تقویت مسئله توسل و تهذیب نفس دانست که ذخیره ای برای یک سال تحصیل آنان محسوب می شود.

وی در ادامه به طرح مدیرگروهی در این اردو اشاره و خاطر نشان کرد: این طرح از کارهایی است که در قم به عنوان نخستین مرتبه توسط این مدرسه از 10 سال پیش آغاز شد و در آن یکی از اساتید که تجربه کار با جوانان را داشته از نظر علمی، اخلاقی، معنوی و ... بر فعالیت ها و تعاملات، مباحث حجره، نشست های صمیمی و سایر امور طلاب یک پایه نظارت دارد که در نهایت به بعد علمی، اخلاقی، بصرتی و کارآمدی آنان کمک، و همبستگی ایجاد و از کارهای جزیره ای جلوگیری می کند.

 

 اجرای طرح ختم قرآن در ماه رمضان

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در ادامه به  اجرای طرح ختم قرآن طی ماه مبارک رمضان در این اردوی تابستانه اشاره و ابراز کرد: از آنجا که انسان بدون نافله به جایی نمی رسد، سحرخیزی از کارهایی است که مورد توجه طلاب می باشد.

وی، توجه به بعد فکری طلاب را از دیگر کارهایی برشمرد که در این مدرسه مدنظر می باشد و در دوره تابستانه نیز مورد اهتمام است که در همین راستا، دوره مطالعاتی کتاب های شهید مطهری با عنوان معراج اندیشه به صورت مدون و منظم برنامه ریزی شده و در یک سیر منطقی از ابتدای پایه تحصیلی در قالب کلاس سپری می شود.

مدیر مدرسه علمیه شهید صدوقی فاز 5 قم افزود: این برنامه هر روز به صورت مشخص انجام و در دفترچه ای به طور خلاصه مطالب مربوطه یادداشت می شود.

وی از توجه به مسئله بصیرت طلاب در راستای برون سازی آنان گفت و ابراز کرد: همانطور که رهبر معظم انقلاب تاکید دارند، حوزویان نباید جذب گروه ها و جریان های سیاسی شوند که برای این کار می بایست از قطب نمایی به نام بصیرت بهره ببرند. در واقع، بصیرت، وظیفه و چگونگی اقدام و تحلیل محیط پیرامون را با معیار ولایت فقیه نشان می دهد تا طلبه عالم به زمان باشد و شبهات و هجمه های فکری بر او وارد نشود.
 

 دوره های معرفتی، بصیرتی و عقیدتی

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی افزود: برای اینکه طلبه امام شناس باشد و دچار خطا، لغزش و جذب به جریان ها نشود و  از سوی دیگر به منظور پیاده سازی و تشخیص درست آن به بصیرت نیاز است که به همین علت دوره شهید مدرس در این مدرسه در طول سال و در دوره تابستان برگزار می شود.

وی درباره برنامه دیگر این مدرسه که در دوره تابستان نیز برنامه ریزی شده است، گفت: روش تحلیل منشور روحانیت، جریان شناسی و شخصیت شناسی از موضوعاتی است که در این دوره تعریف شده که در کنار دوره ای با نام علامه امینی که به فرقه شناسی می پردازد، مدنظر است تا شبهات موجود با سلاح آگاهی و علمیت، پاسخ داده شود.

مدیر مدرسه علمیه شهید صدوقی فاز 5 قم دوره دیگری که در این مدرسه برگزار می شود را دوره ای با عنوان شهید بهشتی عنوان کرد و توضیح داد: در این دوره، مدیریت اسلامی و دینی و مهارت مدیریت در زمینه جذب، ارتباط، سیاستگذاری، هدفگذاری، سازماندهی مجموعه و جریان، تدریس می شود.

وی تاکید کرد: حاصل برگزاری این دوره ها حضور و فعالیت طلاب این مدرسه در مراکز مختلف و موفقیت های تبلیغی آنان بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در ادامه با بیان اینکه این مدرسه به دنبال کادرسازی برای نظام و انقلاب است، گفت: طلبه ما می داند به گونه ای تربیت می شود که نیازی از نیازهای جامعه و نظام را پاسخ دهد و مبلغی آشنا و فراگیر باشد، به گونه ای که حتی برخی از طلاب، افرادی را در خارج از کشور با دین مبین اسلام آشنا کرده اند.

 

اجرای طرح تربیت طلبه عصر انقلاب

وی به منشور تربیت طلبه عصر انقلاب با عنوان «وارثین» اشاره کرد که مورد تایید و تقریظ آیت الله اعرافی نیز قرار گرفته و برخی دیگر از بزرگان حوزه نیز از آن استقبال کرده اند.

مدیر مدرسه علمیه شهید صدوقی فاز 5 قم از تقویت روحیه جهادی و مقاومتی طلاب این مدرسه گفت و ابراز کرد: یکی از کارهای انجام شده طلاب جهادگر این مدرسه، کمک به زلزله زدگان و سیل زدگان بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با تاکید بر تقویت روحیه نشاط و شادابی، ابراز کرد: این امر که طلبه پایبند کار علمی و حضور در صحنه است، نتیجه همین برنامه ریزی هاست که طلبه در مدت زمان کمتری به شکوفایی می رسد.
 

دوره تابستانه، یعنی نشاط علمی

حسین خیّن، طلبه پایه پنجم مدرسه علمیه شهید صدوقی فاز 5 قم نیز در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه حضور در جوار امام علی بن موسی الرضا (ع) برکات زیادی دارد و به انسان انرژی می دهد و نشاط ایجاد می کند، گفت: دوره تابستان موجب خارج نشدن از فضای آموزشی و تقویت نشاط علمی می شود.

وی از کادر پروری و نظم علمی در مجموعه مدرسه علمیه شهید صدوقی فاز 5 قم، گفت و ابراز کرد: یکی از کارهایی که در این مدرسه انجام می شود این است که بحث تهذیب به طور جامع مدنظر قرار می گیرد و شاهد رشد شخصیت طلاب و مسئولیت پذیری آنان هستیم.

طلبه مدرسه علمیه شهید صدوقی فاز 5 قم با بیان اینکه اساتید اخلاق در رشد معنوی طلاب موثر هستند و عامل افزایش انگیزه آنان می شوند، به طلاب مدارس توصیه کرد که از مسئولان مدرسه خود بخواهند تا برای مباحث علمی در تابستان برنامه ریزی کنند.
 

به روز رسانی اطلاعات علمی

حجت الاسلام یعقوب مددی، استاد مدرسه علمیه شهید صدوقی فاز 5 قم نیز با بیان اینکه درس خواندن فرآیندی است که به نتیجه اجتهاد و عالم دین بودن می رسد، اظهار کرد: اگر در این مسیر فاصله ایجاد شود، نتیجه ای حاصل نمی شود. با برگزاری دوره تابستان در واقع به روز رسانی اطلاعات و ایجاد نشدن وقفه علمی در تحصیل طلبه رخ می دهد.

وی افزود: همجواری با حضرت علی بن موسی الرضا (ع) نیز آثار معنوی زیادی برای طلبه دارد که به بعد گفتمانی تهذیب در کنار تحصیل و آموزش کمک بسیاری می کند.
 

 رشد معنوی در سایه رضوی

حجت الاسلام حمید یعقوبی صدر که در مقطع خارج مشغول تحصیل است و مدیرگروهی تعدادی از طلاب این مدرسه را بر عهده دارد، ابراز کرد: مدیریت و کادر انقلابی این مدرسه عالی هستند و جایی را ندیده ام که به این مقدار تلاش کند و گفتمان انقلاب را عملیاتی کند.

وی با اشاره به اینکه فاصله گرفتن از محیط تربیتی آفت آفرین است، گفت: مکانی مانند حضور در جوار حرم مطهر رضوی موجب رشد اخلاقی و معنوی و تاثیر علمی می شود و حضور متمرکز اساتید نیز به عنوان الگویی برای طلاب به رونق علمی در تابستان می افزاید.
 

علم باید در مسیر تهذیب باشد

حجت الاسلام دورقی، طلبه مقطع خارج نیز درباره دوره تابستانه مدرسه علمیه شهید صدوقی فاز 5 قم گفت: کسی که زمان و ایام را تلف کند در واقع خودش را تلف کرده و به همین علت باید حداکثر استفاده را داشته باشد زیرا با همین مدت عمر، یک ابدیت را به نتیجه می رسانیم.

وی با بیان اینکه برنامه های این مدرسه به گونه ای است که وقت طلبه تلف نمی شود، اظهار کرد: اگر یک فرد از امور علمی اش فاصله بگیرد، برگرداندن آن سخت است و به همین علت به این روحیه توجه می شود و مسئولان به برنامه های علمی و عملی برای طلاب اهتمام دارند.

دورقی افزود: علم و عمل باید در کنار یکدیگر باشند و به همین جهت بر مسئله تهذیب تاکید می شود و در دوره تابستانه مدرسه علمیه شهید صدوقی فاز 5 قم نیز جمع شده که یک ویژگی مثبت به شمار می آید.
 

دوره تابستانه جایی برای فهم عمیق تر دروس

حجت الاسلام رضا عسکری، معاون پژوهش این مدرسه در این گفتگو این گونه وارد می شود که بخش مهم سنت حوزه، ارتباط استاد و شاگرد است، زیرا طلاب می توانند علم و اخلاق را از استادان خود کسب کنند.

وی افزود: حضور اساتید در این گونه اردوها موجب می شود که طلاب بیشتر از وجود آنان بهره مند شده و الگو بگیرند، زیرا در ایام سال تحصیلی این ارتباط به دلیل مشغله های زندگی، کمتر است.

حجت الاسلام عسکری با بیان اینکه همراهی و حضور اساتید عاملی برای طرح مباحث جدید و فاصله گرفتن از یکنواختی است، اظهار کرد: دوره تابستانه جایی برای فهم عمیق تر دروس و ایجاد سوال و تمرکز بیشتر بر مباحث است که در کنار تقریرنویسی، نشست ها و همایش ها با موضوع های مختلف اجتهادی، نقد فرقه ها و... تحصیل و تمرین می شود.


کادر سازی برای انقلاب، محور کارهاست

حجت الاسلام عبدالکریم رفیعی، معاون فرهنگی مدرسه علمیه شهید صدوقی فاز 5 قم نیز با بیان اینکه باید برای انقلاب کادر سازی کرد، با تاکید بر زی طلبگی و توجه به آداب و اخلاق، گفت: مباحث اخلاقی پس زمینه کارهاست و از بدو ورود به حوزه علمیه وجود دارد که اگر این امور نباشد، طلبگی فایده ای نخواهد داشت.

وی افزود: از همین رو، بیشتر برنامه های این اردوی تابستانی به مباحث تهذیبی می پردازد و از این عرصه تاثیرگذار به خوبی بهره می بریم.

حجت الاسلام رفیعی با اشاره به الگوبرداری طلاب از کردار اخلاقی اساتید، یادآور شد: قرائت و تفسیر قرآن کریم، درس اخلاق عمومی و مشاوره های فردی اخلاقی، فعالیت های فرهنگی و مذهبی و توجه به بحث رساله و تشریع که چند موضوع روز و مبتلابه مانند سودبانکی، حجاب، خمس و ... را بررسی می کند از کارهایی است که در این اردو اجرا می شود.

معاون تهذیب مدرسه علمیه شهید صدوقی فاز 5 قم افزود: برای بحث تهذیب، شورای اجرایی و اتاق فکر تشکیل شده است و حدود 30 تن از طلاب مدرسه در این طرح همکاری اجرایی دارند.


گزارش: حمید محمدیان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha