پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام عیسی زاده

حوزه/ مدیر گروه فرهنگ‎نامه‎های قرآنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: مجموعه ۵۰ جلدی «فرهنگ‎نامه سبک زندگی در آموزه‎های قرآن و اهل بیت(ع)» با موضوع سبک ‌زندگی تا پایان سال ۹۹ به بازار کتاب خواهد آمد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، گروه فرهنگ‌‏نامههای قرآنی یکی از زیر مجموعههای پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی است که مهمترین مأموریت خود را تدوین فرهنگنامههای تخصصی موضوعی قرآن کریم تعریف کرده و علاوه بر ارائه تفاسیر مهم قرآنی به مطالعه، تحقیق و اجرای طرحهای پژوهشی در زمینه اصول و روشهای جدید معجم نگاری قرآنی و شناسایی منابع موجود درباره معجمها و فرهنگنامههای قرآنی میپردازد. از جمله وظایف این گروه میتوان به تولید معاجم قرآنی و فرهنگنامههای تحلیلی واژگان قرآنی اشاره کرد.

حجت‌الاسلام عیسی عیسیزاده، مدیر گروه فرهنگنامههای قرآنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ضمن بیان این توضیحات، با اشاره به اینکه در این گروه آثار داخلی و خارجی برای انتشار آماده می‌شوند، گفت: فرایند تألیف کتاب در این گروه سختیهای خودش را دارد و تاکنون برای هفت موضوع عناوینی را منتشر کردیم و بهزودی درباره 10 موضوع دیگر نیز آثاری را به چاپ میرسانیم.

وی ادامه داد: در این گروه مشغول تدوین و نهایی کردن 20 موضوع دیگر هم هستیم و بنا داریم فرهنگنامه 50 موضوعی را برای چاپ آماده کنیم.

به گفته مدیر گروه فرهنگنامههای قرآنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، گروه فرهنگنامههای قرآنی در حال پیشبرد پروژهای موسوم به «فرهنگنامه سبک زندگی در آموزههای قرآن و اهل بیت(ع)» است که به عنوان یک طرح ملی هم تصویب شده است.

حجت الاسلام عیسیزاده با بیان اینکه درباره موضوعاتی مانند آراستگی، تغذیه، سفر، مهمانی، دانشاندوزی، خواب و بیداری کتابهایی از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی آماده شده یادآور شد: به زودی در 6 موضوع دیگر هم کتابهایی به بازار کتاب می‌آید و کتابهای 20 موضوع دیگر هم طی شش ماه آینده چاپ و منتشر خواهد شد.

او در بخش دیگری از سخنانش گفت: مبانی سبک زندگی اسلامی، سبک عادت و بندگی، سبک دعا و نیایش، سبک نماز، حجیت سبک زندگی اهل بیت و سبک زندگی گذران اوقات فراغت شش کتابی است که در حال آماده شدن هستند و تمام این کتابها بر اساس آموزههای اهل بیت(ع) و قرآن است.

مدیر گروه فرهنگنامههای قرآنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تاکید کرد: چاپ کتاب در این گروه زیر نظر شورا قرآن و سبک زندگی است و موضوعات و نویسندگان آنها توسط این شورا تعیین میشود. بعد از طی مراحل چاپ هم دو مجموعه بوستان کتاب و انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به توزیع آنها خواهند پرداخت.

وی تأکید کرد: اغلب این کتابها در قالب مجموعهای با عنوان سبک زندگی، دعا و قرآن منتشر میشوند و حجم بالایی ندارند. همچنین تلاش شده مباحث نظری و تئوریپردازیها حذف شده و مخاطب به نکات کاربردی دسترسی پیدا کند.

حجت الاسلام عیسیزاده گفت: کتابهای این مرکز در نرمافزار پژوهان قابل دسترسی است و خوانندگان میتوانند به رایگان کتابها را دانلود کنند.

مدیر گروه فرهنگنامههای قرآنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه یکی از تفاوتهای کتابهای سبک زندگی این مجموعه با آثار مشابه در این است که کتابهای دیگر اغلب حاوی نکات تکراری و خستهکننده همچون تئوریپردازی هستند، عنوان کرد: اما در این مجموعه قبل از انتخاب کتاب برای چاپ حدود 3 تا 4 ماه مأخذشناسی انجام میدهیم تا کتاب مشابهی تولید نکنیم، ضمن اینکه به جنبه کاربردی اثر توجه ویژهای داریم.

وی با اشاره به اینکه همه 50 عنوان کتابهای این مجموعه تا پایان سال 1399 به چاپ خواهند رسید، عنوان دو کتاب تألیفی خود در این مجموعه را با موضوع «تعامل با پدر و مادر» و «بهداشت» عنوان کرد.

313/60

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha