جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
دکتر فراتی

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: ما در شرایطی قرار داریم که برخی جوانان در مواجهه با دین و مسایل دینی، رویکرد سلف سرویسی پیدا کرده اند.

دکتر عبدالوهاب فراتی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با بیان این که حوزه و روحانیت باید سمت و سوی نوین دینداری در ایران امروز به خصوص در میان نسل جوان را به درستی درک و تحلیل کند، اظهار داشت: در حال حاضر مساله دینداری و مولفه ها و شاخصه های آن به نوعی نسبت به گذشته در حال تحول است، به این معنا که به نظر می رسد نسل جدید بین زندگی و بندگی تمایز برقرار می کند و حال آن که در گذشته این دو کاملاً در هم تنیده بود، یعنی زندگی پدران ما متجلی در بندگی بود و بندگی آن ها عین زندگی به شمار می رفت.

وی افزود: به همین خاطر است که می بینیم نسل جدید بخشی از احکام شرعی و دینی را انجام داده و برخی را ترک می کند و به نوعی دین حالت سلف سرویسی برایش پیدا کرده به این شکل آن بخش را که دوست دارد انجام می دهد و آن بخشی که تمایل ندارد را ترک می کند.

این محقق و پژوهشگر علوم انسانی همچنین گفت: در چنین اوضاع و احوالی ، روحانیون و مبلغین ما در امور تبلیغی می بایست تحولات جدید دین داری و رویکرد و نگاه نسل جوان را به خوبی بشناسند تا بعد بر اساس آن بتوانند به رسالت دینی و تاریخی خویش در هدایت مردم و جوانان جامه عمل بپوشانند.

وی با تاکید بر اهمیت توجه جدی به مقوله زمان شناسی و مخاطب شناسی خاطرنشان کرد: مبلغین و روحانیون نباید تصور کنند به همان سبک و سیاقی که در گذشته به تبلیغ دین می پرداختند، امروز هم از همان روش ها در مواجهه با نسل جدید بهره ببرند بلکه این امر نیازمند شناخت اقتضائات زمانه و برنامه ریزی جدید بر اساس آن هاست.

۳۱۳/۸

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha