جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 496872
۴ تیر ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۰
تاریخ پرچم ایران

«تاریخ پرچم ایران» نوشته شقایق دل‌زنده مقدم منتشر شد، این کتاب پرچم ایران را از درفش کاویانی تا جمهوری اسلامی معرفی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، هر پرچم یک داستان دارد که تاریخ آن کشور را نشان می‌دهد، داستان‌ها ممکن است هیجان‌انگیز، واقعی و یا افسانه‌ای بیانگر اظهارات در مورد یک اراده سیاسی، یا نشان‌دهنده تمایل پادشاهان باشند.

بعضی از پرچم‌ها چندین قرن یکسان و بدون تغییر بوده و برخی دیگر با توجه به تغییرات سیاسی آن کشور، چندین بار تغییر کرده‌اند. در نهایت باید گفت، پرچم روح یک کشور، افتخار انسان و نماد یک ملت است.

درفش کاویانی، هخامنشیان، ساسانیان، فتح اعراب، صفویان، افشاریان، قاجاریان، دوره پهلوی و جمهوری اسلامی فصل‌های کتاب را تشکیل می‌دهند.

دل‌زنده مقدم در پیشگفتار کتاب نوشته است: «پرچم در درجه اول یک بوم است، یک تکه پارچه که معمولاً مستطیلی شکل است. پرچم می‌تواند یک رنگ یا چند رنگ، ساده و یا متشکل از نمودارها و ارقام محسوب شود. اما این انتخاب دلخواه نیست زیرا بستگی به پیامی دارد که می‌خواهد از طریق طراحی منحصر بخه فرد خود منتقل کند. پرچم یک نماد است. امروزه هر کشوری دارای پرچم سرزمین خود است.»

وی ادامه می‌دهد: «پرچم‌ها باید تفاوت یک ملت را نسبت به دیگری بیان کنند، برخی ثروت یک کشور را نشان می‌دهند، بعضی دیگر به شعار شهروندان احترام می‌گذارند، بسیاری دیگر نماد افرادی هستند که زندگی خود را برای تولد کشوری آزاد و مستقل وقف کردند. از رنگ سفید تا رنگ آبی، قرمز، سبز و... با هر علامت و ویژگی خاص آن به طور کلی توسط تصویر آن پرچم منتقل می‌شود.»

«تاریخ پرچم ایران» در 68 صفحه، شمارگان 100 نسخه و بهای 22 هزار تومان از سوی انتشارات مؤلفین طلایی منتشر شده است.

313/60

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha