جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
جاسوس سیا اعدام شد

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

 

اعدام به خیانت جاسوس «سیا» پایان داد

جلال حاجی زوار کارمند قراردادی سازمان هوافضای وزارت دفاع که برای سازمان سیا و دولت آمریکا جاسوسی می‌کرد توسط سازمان حفاظت اطلاعات وزارت دفاع شناسایی و تحت تعقیب دادسرای نظامی تهران قرار می‌گیرد.متهم که در سال 1389 از خدمت منفک شده، در جریان تحقیقات، صریحاً اتهام جاسوسی برای سازمان سیا را در قبال دریافت پول پذیرفته و اسناد و مدارک و تجهیزات جاسوسی نیز از منزل وی کشف و ضبط شده است.پرونده نامبرده پس از تکمیل تحقیقات در دادسرای نظامی با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال و دادگاه نظامی یک تهران پس از برگزاری جلسات متعدد، بر اساس اسناد، مدارک و شواهد موجود همچنین اعترافات متهم، وی را مجرم شناخته و به مجازات اعدام محکوم می نماید.حکم صادره به تأیید دیوان عالی کشور رسیده و پس از طی تشریفات قانونی، حکم اعدام این عنصر خائن در محل زندان رجایی شهر به مرحله اجرا گذاشته شد.این پرونده با رعایت کامل موازین قانونی و کلیه حقوق دفاعی در مرحله تحقیق، صدور و اجرای حکم رسیدگی شده و وکیل مدافع متهم در کلیه مراحل دادرسی در دادسرا و دادگاه حضور داشته است.همچنین همسر سابق وی نیز به جرم مشارکت در جاسوسی به تحمل 15 سال حبس محکوم که رأی صادره به تأیید دیوان عالی کشور رسیده و در حال تحمل کیفر است.

 

رئیس دستگاه قضا از فاجعه یمن پرده برداشت

رئیس قوه قضاییه بیان داشت: طبق گزارش تخمینی سازمان ملل تاکنون ۸۵ هزار کودک یمنی بر اثر گرسنگی جان داده‌اند. آیا این تعداد هنوز اشتهای فروشندگان تسلیحات به عربستان سعودی و امارات را برطرف نکرده است؟ متاسفانه اعتراضات مدنی در کشور‌های غربی نیز نتوانسته است این سیری ناپذیری را متوقف نماید.حجت الاسلام و المسلمین رئیسی خاطرنشان کرد: سیاست آمریکا و برخی از کشور‌های اروپایی در حمایت از شرارت سعودی‌ها، متاسفانه همچنان ادامه دارد. نه تنها متحدان مرتجع عربی و رژیم نامشروع صهیونیستی کارنامه‌ای سیاه در رعایت حقوق شهروندی دارند که خود آمریکا نیز وضعیتی بهتر از متحدانش ندارد.رئیس قوه قضاییه ادامه داد: آمریکا ضمن اینکه بزرگترین حامی رژیم‌های ناقض حقوق بشر است، درون خود نیز با نابرابری‌های اجتماعی شدید و کاستی دموکراسی، حقوق شهروندان خودش را نیز نقض می‌کند. طبق گزارش نماینده ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل، ۴۴ میلیون نفر در آمریکا در فقر زندگی می‌کنند. ۳۲ درصد خانواده‌های آمریکایی علیرغم برخورداری از درآمد، از جیره غذایی دولتی استفاده می‌کنند. ساختار طبقاتی به گونه‌ای است که یک درصدِ ثروتمند در آمریکا حدود ۴۰ درصد ثروت این کشور را در اختیار دارد. آمریکا کمترین نرخ مشارکت سیاسی در انتخابات‌ها را در کشور‌های غربی دارد که علت آن را در ساختار‌های پنهان برای حذف حق رای افراد می‌توان یافت.رئیسی تصریح کرد: جامعه ایالات متحده از لحاظ نژادی تکه تکه شده است. جمعیت سیاه پوست دو و نیم برابر سفید پوستان احتمال زندگی در شرایط فقر را دارند و نوزادانشان ۳/۲ برابر نوزادان سفید پوست می‌میرند. نرخ بیکاری آنها بیش از ۲ برابر سفید پوستان است. تعداد زندانیان رنگین پوست در آمریکا ۴/۶ برابر سفیدپوستان است. این نشان دهنده یک تبعیض ساختاری و بلند مدت در امریکاست. شگفتا که متهمان حقوق بشر مدعیان انسانیت و آزادی هستند؛ کشور‌هایی که هم در عرصه داخلی و هم عرصه بین المللی از متهمان حقوق بشر به معنای واقعی کلمه به شمار می‌روند. آیا چشم‌ها نمی‌بینند که در خیابان‌های کشوری که خود را مهد دموکراسی می‌داند، چشم معترضان کور می‌شود.

 

مشتقات تریاک همچنان بر صدر مرگ و میر‌های جهان ایستاد

سردار اسکندر مومنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با استناد به گزارش جهانی موادمخدر سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۸ آخرین وضعیت موادمخدر در جهان را مرور می‌کنیم، گفت: کشت و تولید موادمخدر به رکود بی سابقه در دو دهه گذشته رسیده و تولید غیرقانونی آن موجب ابتلای نزدیک به ۲۷۵ میلیون نفر در سراسر جهان شده است.دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر افزود: کماکان مشتقات تریاک عامل بیش از ۷۶ درصد مرگ و میر‌های ناشی از مصرف مخدر در جهان است؛ همچنین معتادان تزریقی مواد مخدر در معرض بیشترین آسیب‌های بالینی و بهداشتی قرار دارند و بیش از نیمی از معتادان تزریقی جهان دارای بیماری هپاتیت C بوده و به ازای هر هشت نفر از آن‌ها یک نفر مبتلا به ویروس HIV هستند.مومنی با بیان اینکه امروزه مسئله مواد مخدر یک ناهنجاری اجتماعی و بهداشتی محدود به جامعه یا منطقه خاصی نیست، گفت: این موضوع از محدوده‌های جغرافیایی فراتر رفته و ضمن پیوند با جرایم سازمان یافته فساد، پولشویی، خشونت، افراطی‌گری و اقدامات تروریستی تمامی مرز‌های جهانی را در نوردیده است.دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه کشفیات هروئین در ایران حدود ۲۶ تن بوده است، گفت: این کشفیات در کشور منشأ تولید که در آن نیرو‌های فرا منطقه‌ای حضور دارند اندکی بیش از ۲ تن و در کل بازار مقصد حدود ۴ تن گزارش شده است.وی افزود: اهمیت فعالیت‌ها و اقدامات ایران زمانی روشن می‌شود که بدانیم علی رغم تحریم‌های ظالمانه جمهوری اسلامی ایران به تنهایی ۷۶ درصد کشفیات جهانی تریاک، ۶۷ درصد کشفیات جهانی مرفین و ۱۷ درصد کشفیات جهانی هروئین را به خود اختصاص داده است.

 

زلزله مهیب حلقه آتش را تهدید به سونامی کرد

زلزله‌ای به بزرگی ۷.۳ ریشتر دریای «باندا» در اندونزی را لرزاند.این زمین لرزه مهیب که به بزرگی ۷.۳ ریشتر بوده نزدیکی جزایر «تانیمبار» در دریای باندا را لرزاند. همچنین این زلزله در شمال استرالیا احساس شده‌ است.طبق اعلام مرکز لرزه نگاری آمریکا کانون این زلزله در عمق حدوده ۲۰۸ کیلومتری بوده‌ است.به دنبال وقوع این زمین لرزه مهیب ساکنان شهر «داروین» در استرالیا که در ۷۲۰ کیلومتری کانون زلزله قرار دارد خانه‌های خود را تخلیه کردند. هرچند، اداره هواشناسی این کشور اعلام کرده که خطر سونامی استرالیا را تهدید نمی‌کند.این زمین لرزه یکی از چندین زلزله‌ای بوده که امروز اندونزی را لرزاند. تمامی این زمین لرزه‌ها در منطقه‌ای موسوم به «حلقه آتش» رخ داده که وقوع زمین لرزه‌های مهیب در آن متداول است.به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، طبق گزارش مرکز لرزه‌نگاری آمریکا حدود ۹۰ درصد از زلزله‌های جهان در این منطقه رخ می‌دهد.

 

زندان های السیسی برای مرسی شورش کردند

پس از اینکه محمد مرسی، رئیس جمهوری مخلوع مصر در جریان محاکمه‌اش در دادگاه درگذشت، گروه اخوان المسلمین نسبت به فاجعه‌ای هشدار داد که زندگی ۶۰ هزار زندانی را در مصر تهدید می‌کند.«طلعت فهمی» سخنگوی اخوان المسلمین در بیانیه‌ای اعلام کرد، در پی واکنش‌های تند به شرایط درگذشت مرسی، کمپین امنیتی جامعی در زندان‌های مصر به راه افتاده است. فهمی تاکید کرد: نقض‌های وحشیانه‌ای در زندان‌های این کشور رخ می‌دهد. اخوان المسلمین در این بیانیه از سازمان ملل و سازمان‌های حقوقی خواست سریع اقدام کرده و مانع از وقوع فاجعه بزرگتر در حق ۶۰ هزار زندانی بی‌گناه دیگر شوند که در معرض مرگ تدریجی هستند.در این راستا، فعالان حقوق‌بشری گفتند، بعد از مرگ مرسی، زندان‌ها از بیم وقوع واکنش‌ها بسته شده‌اند و اخیرا به صورت تدریجی به زندانیان برای انجام ورزش اجازه خروج داده می‌شود.قاهره معمولا وجود زندانیان سیاسی در زندان‌های خود را تکذیب کرده و آمار زندانیان خود را اعلام نمی‌کند و تاکید دارد که حقوق زندانیان را تضمین می‌کند و همه مراقبت‌های پزشکی را ارائه می‌دهد.مرسی روز دوشنبه پس از شش سال زندان در جلسه محاکمه درگذشت. مرگ مرسی ابهاماتی را در نزد سیاستمداران، پارلمانی‌ها و کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل برانگیخت و برخی مرگ او را "عامدانه" و در اثر اهمال‌کاری پزشکی دانسته و خواستار تحقیقات بین‌المللی در این خصوص شدند.

 

شیشه دودی کارت قرمز گرفت

رییس اداره آموزش های برون سازمانی معاونت اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور فاتب گفت: استفاده از شیشه دودی برای خودروهای پایتخت ممنوع شد.سرهنگ دوم سید مسلم موسوی پناه گفت: برابر قانون اقدام به دودی کردن غیر مجاز شیشه‌های خودرو به نحوی که افراد بیرون از خودرو از فاصله حدود ۵ متری قادر به دیدن افراد داخل ماشین نباشند، ممنوع است.وی ادامه داد: در صورت مشاهده این خودروها توسط پلیس راهور، متخلف مشمول پرداخت جریمه نقدی ۵٠ هزار تومانی می‌شود.موسوی پناه با بیان اینکه دودی کردن شیشه‌های خودرو باعث کاهش دید راننده در محیط پیرامون خود بویژه در شرایط جوی نامناسب و تاریکی هوا می‌شود اظهار داشت: این عامل به خودی خود باعث وقوع حوادث رانندگی تأثیرگذار می‌شود.معاونت اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور فاتب در پایان به رانندگان توصیه کرد از دودی کردن شیشه‌های خودرو جداً خودداری کنند.

 

حزب حاکم هندی ها را سه طلاقه کرد

حزب رییس جمهور هند نارندرا مودی با مخالفت شدیدی مواجه شد زمانی که تلاش دیگری برای به تصویب رساندن لایحه ای انجام دهد که طلاق یک زن با سه بار گفتن طلاق را جرم محسوب کند. پیش نویس قانون، معروف به لایحه زنان مسلمان ( حمایت از حقوق زناشویی) توسط وزیر دادگستری راوی شانکار پراساد در یک جلسه ای در پارلمان جدید در روز جمعه مطرح شد، قانونگذاران برای اولین بار از زمانی که حزب BJP با بیشترین رای پیروز انتخابات عمومی ماه می شد گرد هم آمدند،۳۰۳ صندلی از ۵۴۵ عضو مجلس نمایندگان یا مجلس عوام را بردند.مجازات پیش بینی شده ی این لایحه زندان تا ۳ سال و جریمه ی نقدی برای مردانی می باشد که زنان خود را با اجرای عرف اسلامی معروف به سه طلاقه طلاق می دهند، قانونی که از آگوست در هند غیر قانونی محسوب شد.علی رغم آنکه توسط دادگاه عالی این عرف اسلامی غیرقانونی محسوب شده است، سه طلاقه با وسعت بالایی در حال استفاده می باشد، پراساد در روز جمعه گزارش می دهد که بیش از ۲۰۰ مورد از زمان وضع قانون ثبت شده است.جنبش معرفی لایحه انتقادات بسیار تندی از طرف کنگره ملی هند دریافت کرده است، اما با رای ۱۸۷ در برابر ۷۴ رای توانست در مجلس نمایندگان رای بیاورد، با رای ممتنع بسیار زیاد.

 

شیب خشونت‌ راست‌گرایان افراطی تند تر شد

نشریه بیلد ام زونتاگ با استناد به تازه‌ترین آمار اداره فدرال حفاظت از قانون اساسی، که نهاد مسئول برای مقابله با جرایم امنیتی در آلمان محسوب می‌شود، گزارش داد که خشونت با انگیزه راست‌گرایانه در سال ۲۰۱۸ به شکل محسوسی نسبت به سال قبل افزایش یافته است.بر پایه این گزارش، در سال گذشته ۴۸ مورد اقدام خشونت‌آمیز راست‌گرایان در آلمان به ثبت رسیده، در حالی که این رقم در سال قبل از آن ۲۸ مورد بوده است.این آمار با استناد به گزارش اداره فدرال حفاظت از قانون اساسی در مورد تحولات امنیتی سال ۲۰۱۸، که هنوز به طور رسمی منتشر نشده، اعلام شده است.به نوشته بیلد ام زونتاگ، در سال گذشته تعداد افراد شناخته شده با گرایش راست‌گرایانه افراطی ۲۴ هزار و ۱۰۰ نفر و اندکی بیش از این افراد در سال ۲۰۱۷ بوده است. بنابر این گزارش در سال ۲۰۱۸ شش سوءقصد انجام شده که به عنوان اقداماتی با انگیزه احتمالی راست‌گرایانه افراطی به ثبت رسیده و همه به نوعی سویه بیگانه‌ستیزی داشته‌اند.یکی از تازه‌ترین قربانیان خشونت راست‌گرایان والتر لوبکه، سیاست‌مدار حزب دموکرات مسیحی و فرماندار منطقه کاسل است که دوم ژوئن در بالکن خانه مسکونی خود به ضرب گلوله به قتل رسید.دویچه‌وله گزارش داد، هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان نیز در واکنش به قتل لوبکه از وجود مشکلی به نام تروریسم راست‌گرایانه در این کشور سخن گفت و خاطر نشان کرد که در آلمان ۱۲ هزار دست‌راستی خشونت‌طلب وجود دارند که علیه ۴۵۰ نفر آنها که مخفی شده‌اند حکم جلب صادر شده است.

 

قدیمی ترین مسجد اروپا کشف شد

باستان شناسان اسپانیایی بخش هایی از یک کاخ و ساختمانی که می گویند قدیمی ترین مسجد اروپا است را کشف کردند.آنها از ابزار ویژه ای برای بیرون آوردن دیوارها و دیگر قسمت هایی که در زیر خاک مدفون شده اند،استفاده کرده اند.«نوئل لسنکی»،استاد تاریخ و باستان در دانشگاه « Yale» در این باره گفت: « به کمک ابزار ویژه زمین شناسی فهمیدیم که فضایی که با دیوارهای این شهر احاطه شده کاملا توسعه یافته بوده و اینکه جمعیت آن به اندازه ای زیاد بوده اند که از دیوارهای شهر هم عبور کنند.»محققان، بدون حفاری زمین و با استفاده از تجهیزات جدید باستان شناسی دیوارها و دیگر بخش هایی که هنوز در «ریکوپلیس » زیر خاک مدفون هستند را پیدا کرده اند.«ریکوپلیس» منطقه ای روستایی در خارج از مادرید است.باستان شناسان کشف کردند که که این شهر یک هزار و 400 ساله بسیار گسترده تر از ویرانه هایی است که امروز در این مکان دیده می شود.به گفته مک کورمیک،تنها چیزی که قبال تایید است این است که این ساختمان،یک مسجد است و به نظر می رسد که قدیمی ترین مسجد در اروپا نیز هستند.در سال 2018 میلادی هم یک مسجد یک هزار ساله با تلاش باستان شناسان در امارات کشف شد.گفتنی است،حدود یک میلیون و 300 هزار مسلمان در اسپانیا زندگی می کنند که 32 درصد جمعیت 45 میلیون نفری این کشور را تشکیل می دهند.

 

گرمای پایدار کشور گرم تر شد

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور اعلام کرد: تا روز چهارشنبه با استقرار الگوی گرم تابستانه، جوی پایدار همراه با افزایش نسبی دما در غالب مناطق کشور خواهیم داشت.احد وظیفه افزود: روز پنجشنبه در بخش‌های شمالی استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، استان‌های ساحلی خزر و روز جمعه در شمال استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل در بعدازظهر و اوایل شب، بارش پراکنده باران، گاهی رعد و برق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.وی ادامه داد: تا آخر هفته در شرق و جنوب شرق کشور به ویژه منطقه زابل، در بعضی ساعات وزش باد شدید و گاهی گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود. در همین مدت با توجه به تداوم وزش باد، در جنوب سمنان، شمال یزد، شمال و شرق اصفهان، برخی نقاط استان‌های قم، مرکزی و جنوب تهران، پدیده گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود. همچنین به سبب افزایش سرعت وزش باد روی کشور عراق، از بعدازظهر سه‌شنبه و روز چهارشنبه، وقوع گرد و خاک برای جنوب غرب کشور و استان بوشهر، دور از انتظار نیست.هوای تهران تا جمعه صاف، گاهی همراه با وزش باد پیش‌بینی شده و بیشترین دمای هوای تهران فردا به ۴۰ درجه سانتیگراد خواهد رسید. همچنین بیشترین دمای هوای اهواز، به ۵۰ درجه سانتیگراد خواهد رسید.

 

یاردهای داخلی ابرنفتکش غول پیکر ایرانی را احیاء کردند

برای اولین بار در تاریخ صنعت کشتیرانی ایران در راستای توجه به منویات رهبر معظم انقلاب و حمایت از رونق تولید داخلی، تعمیر ابرنفتکش های شرکت ملی نفتکش ایران در یاردهای تعمیراتی داخلی عملیاتی شد.با عملیات داکینگ موفقیت آمیز ابرنفتکش غول پیکر 320 هزار تنی DORE با طول 333 متر در مجتمع کشتی سازی بندرعباس (ایزوایکو)، این اولین بار در تاریخ صنعت کشتیرانی ایران است که تعمیرات این کشتی های عظیم الجثه به یاردهای تعمیراتی داخلی و متخصصان مجرب ایرانی سپرده میشود. تا پیش از این به علت محدودیت های فنی و تکنولوژی، تعمیرات کشتی های با این ابعاد بزرگ به یاردهای تعمیراتی خارجی سپرده میشد.مشاور فنی مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران گفت: شرکت ملی نفتکش ایران امروز مفتخر است در راستای تاکیدات و منویات مقام معظم رهبری در خصوص حمایت از رونق تولید داخلی اعلام کند که پس از برنامه ریزی و انجام تعمیرات چندین فروند از ناوگان شرکت ملی نفتکش در یک بازه زمانی 6 ماهه در یاردهای تعمیراتی داخلی، اکنون تعمیرات یکی از ابرنفتکش های 320 هزار تنی خود را نیز به مجتمع های کشتی سازی داخلی سپرده و در شرایط تحریم های فلج کننده بین المللی، گام بزرگی در جهت اقتصاد مقاومتی و رونق تولید داخلی برداشته است.

 

تعزیرات به گرانفروشان حوزه پوشاک پاتک زد

سید محمد رضا محمدی رئیس شعبه ۵۲ سازمان تعزیرات حکومتی استان تهران اظهار کرد: در پی دریافت شکایت مردمی مبنی بر گرانفروشی پوشاک به محل مذکور آمده و موارد گزارش شده را مورد بررسی قرار دادیم.وی افزود: متولی فروشگاه برخی از البسه‌های موجود در این واحد صنفی را در قالب فروش فوق العاده و با اعمال تخفیف برای فروش به مشتریان خود عرضه کرده است.محمدی تصریح کرد: طی محاسباتی که درباره نحوه چگونگی تعیین قیمت فروش محصول و اعمال تخفیف‌ها انجام شد، به این نتیجه رسیدیم که فاکتور خرید با قیمت فروش محصول در فروشگاه هم‌خوانی ندارد.رئیس شعبه ۵۲ سازمان گشت تعزیرات حکومتی استان تهران درباره تخلفات ارتکابی فروشگاه مذکور، گفت: این فروشگاه با انجام تبلیغات خلاف واقع برای فروش محصولات خود و ارتکاب گرانفروشی البسه اقدام به تخلف کرده و طبق قانون پس بررسی پرونده رای جریمه متخلف از سوی شعبه سازمان تعزیرات حکومتی استان تهران صادر خواهد شد.رئیس گشت تعزیرات حکومتی استان تهران با بیان اینکه متصدی فروشگاه اقدام به تبلیغات خلاف واقع و گرانفروشی کرده است، خاطرنشان کرد: برخی از کالا‌هایی که در این محل در حال عرضه است با دوخت و پارچه ایرانی تولید شده است، اما با حک کردن برند خارجی بر روی محصول اقدام به فروش این محصولات کرده است.ایزدی اضافه کرد: کالا‌هایی که تولید و ساخت آن در کشور انجام می‌شوند، باید کلمه ساخت ایران بر روی محصول و آن هم با زبان رسمی کشور یعنی زبان فارسی درج شود.

 

کاخ سفید وارد وضعیت امنیتی شد

به نقل از شبکه تلویزیونی ام‌اس‌ان‌بی‌سی، به دنبال کشف یک بسته مشکوک در اطراف کاخ سفید، تیم حفاظت این مجموعه اعلام وضعیت امنیتی کرد.بر اساس بیانیه صادره در این خصوص، ساعتی پیش بسته مشکوکی در خیابان مجاور کاخ سفید کشف شد و در پی این رویداد مسیرهای منتهی به این خیابان مسدود شد.به دنبال اعلام وضعیت امنیتی در کاخ سفید، از تردد در محوطه این مجموعه ممانعت به عمل می آید.

 

جهان برای داروهای ایرانی فرش قرمز پهن کرد

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گفت: یکی از اهداف معاونت علمی و فناوری راه اندازی شرکت های دانش بنیان، برای معرفی توانمندی متخصصان ایرانی به دنیا است. بر همین اساس، با تلاش یک شرکت دانش بنیان داخلی، داروهای ایرانی به بازار جهانی معرفی می شود.مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری درباره مصرف داروهای ایرانی در دیگر کشورها، بیان کرد: با توجه به پیشرفت های کشور در ۲۵ سال اخیر در زمینه تولید داروهای نو ترکیب دانش بنیان، یک واحد تولید داروی بیماری های خاص در ترکیه راه اندازی شده است.وی افزود: محصولات انحصاری این شرکت دانش بنیان به عنوان بخشی از فعالیت متخصصان ایرانی در داخل کشورمان، با تولید در کشور ترکیه، ضمن تامین نیاز این کشور، به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار، از دروازه اروپا به ۲۰ کشور جهان صادر خواهد شد.به گفته قانعی، این واحد تولیدی با همت ۸ متخصص ایرانی و با هدف صدور دانش و صادرات محصولات ایرانی راه اندازی شده است.دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین تصریح کرد: ایران در زمینه تولید داروهای زیستی در دنیا جایگاه خوبی دارد. تلاش می کنیم توانمندی های کشور در زمینه تولید داروهای زیستی به کمک متخصصان داخلی به شکل ویژه ای در دنیا معرفی شود.

 

حناچی تذکر گرفت

مجید فراهانی در صد و پنجاهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در تذکر پیش از دستور خود در خصوص گود کنار مرکز همایش‌های برج میلاد گفت: ۵ سال است این گود تعیین تکلیف نشده است.وی افزود: این گود خطراتی برای برج میلاد ایجاد کرده است اما هنوز برای تعیین تکلیف آن کاری صورت نگرفته است.فراهانی گفت: علی‌رغم پیگیری‌های اعضای شورا هنوز طرح جامع اراضی برج میلاد آماده نشده است.این عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: من به نمایندگی از مردم تهران به شهردار تهران در خصوص لزوم توجه به پایدار سازی این گود تذکر می‌دهم.

 

«اجرام آسمانی» آسمان سنندج را نورانی کردند

حسین خوش‌اقبال با اشاره به مشاهده شیء نورانی در آسمان استان کردستان اظهار داشت: باتوجه به بررسی‌های به‌عمل آمده از دستگاه‌های ذیرربط، این شی «اجرام آسمانی» بوده که در آسمان شهر سنندج دیده شده است.معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان تصریح کرد: جای هیچ نگرانی نیست و به مردم عزیز توصیه می‌کنیم که اخبار صحیح را تنها از کانال‌های رسمی و خبرگزاری‌های معتبر پیگیری کرده و به شایعات فضای مجازی توجه نکنند.محمد رضایی مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کردستان نیز با اشاره به مشاهده شیء نورانی در برخی از شهرهای استان کردستان اظهار داشت: این شی در آسمان سنندج مشاهده شده است اما موضوع خاصی نیست. شیء نورانی در آسمان شهر سنندج دیده شده که در فضای مجازی با شایعاتی نظیر سقوط و سوخت‌گیری هواپیما همراه بود.

 

ایران ترمز مواد افیونی را کشید

دبیر کل ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: قاچاقچیان با توجه به شرایط مختلف، مواد مختلف جدید را در بسته‌های متنوع با جدید وارد می‌کنند اما آهنگ رشد مصرف ماده‌مخدر متوقف شده اما باید بگویم همچنان شیوع دارد و احساس خطر در این زمینه بیشتر است. دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر افزود: اگر احیاناً کمکی صورت بگیرد، عملاً با اعمال تحریمها، اجازه دسترسی به این کمکها به ایران صورت نمی‌گیرد.وی با بیان اینکه نیاز است تمامی کشورها مخصوصاً کشورهای مقصد، سهم خود را در زمینه مبارزه با مواد مخدر انجام شود، تصریح کرد: انتظار داریم دیگر کشورها در صورت عدم کمک، مانعی در راه مبارزه جمهوری اسلامی ایران با مواد مخدر نشود، تحریمهای ظالمانه بزرگترین مانع در امر مبارزه با موادمخدر به ویژه ترانزیت مواد است.دبیر کل ستاد مبارزه با موادمخدر در پاسخ به سوالی مبنی بر افزایش مصرف گل در بین جوانان نیز گفت: قاچاقچیان با توجه به شرایط مختلف، مواد مختلف جدید را در بسته‌های متنوع با جدید وارد می‌کنند اما آهنگ رشد مصرف ماده‌مخدر متوقف شده اما باید بگویم همچنان شیوع دارد و احساس خطر در این زمینه بیشتر است.

 

تهران زنگ رینگ دوم طرح ترافیک را زد

سردار حسین رحیمی توضیح داد: از ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه (اول تیرماه) یعنی همزمان با ساعت آغاز طرح ترافیک، طرح جدید ترافیکی تهران - که جایگزین طرح زوج یا فرد سابق در همان محدوده شده است - آغاز شد.رئیس پلیس پایتخت با بیان اینکه طرح جدید به رینگ دوم طرح ترافیک مشهور است، گفت: شهروندان و به‌خصوص رانندگان باید توجه داشته باشند که با اجرای طرح جدید هیچ تغییری در محدوده و ساعت اجرای طرح ترافیک اصلی ایجاد نشده است بلکه تغییرات در شیوه ورود خودروها به محدوده طرح زوج یا فرد رخ داده است و با حدف محدودیت تردد برحسب شماره پلاک به تمامی خودروهای پلاک تهران این اجازه داده شده که در هر فصل در مجموع ۲۰ روز را بتوانند وارد این محدوده شوند بنابراین عملاً طرح زوج یا فرد حذف شده و تردد در این محدوده برای تمامی خودروهای پلاک تهران ۲۰ روز در هر فصل مجاز است و برای تردد بیش از ۲۰ روز باید بر حسب قیمت‌هایی که مربوط به شهرداری است عوارضی را پرداخت کنند و سپس وارد محدوده شوند.وی افزود: خودروهای دارای پلاک غیر از تهران نیز می‌توانند در هر فصل ۱۵ روز وارد این محدوده شوند.رئیس پلیس پایتخت با تاکید بر اینکه سهمیه هر فصل قابل انتقال به فصل‌های دیگر نخواهد بود، گفت: رینگ دوم طرح ترافیک از شمال به بزرگراه همت، از غرب به بزرگراه‌های چمران و نواب از جنوب به بزرگراه بعثت و از شرق به بزرگراه امام علی محدود می‌شود و در داخل نیز تا حریم طرح ترافیک اصلی ادامه دارد. رحیمی با تاکید بر اینکه محدودیت اعمال شده در محدوده طرح ترافیک اصلی تغییری نکرده است، اظهار کرد: رانندگانی که قصد ورود به محدوده طرح ترافیک اصلی را دارند باید حتماً مجوز ورود به این محدوده را نیز دریافت کنند، در غیر این صورت به دلیل ورود غیرمجاز به محدوده طرح جریمه خواهند شد.رئیس پلیس پایتخت با بیان اینکه طرح ترافیک اصلی و طرح ترافیک رینگ دوم پایتخت هردو از ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه صبح آغاز می‌شود و تا ساعت ۱۹ ادامه خواهد داشت، گفت: این محدودیت در روزهای تعطیلی رسمی و جمعه‌ها اجرا نمی‌شود. چگونگی جریمه خودروهای غیرمجاز در محدوده رینگ دوم طرح ترافیک (زوج یا فرد سابق) برای برخی شهروندان ابهاماتی را به وجود آورده است. سردار محمدرضا مهماندار - رئیس پلیس راهور پایتخت - گفته بود: «اگر کسانی که وارد محدوده دوم طرح ترافیک می‌شوند کارت شهروندی خودشان را که در سامانه تهران من است شارژ نکرده باشند یک ماه فرصت دارند که این هزینه را که به شهرداری بدهکار شدند را پرداخت کنند و در صورت عدم پرداخت بعد از یک ماه، پلیس آن‌ها را جریمه خواهد کرد و این فرصت یک ماهه حتی به کسانی که هزینه را پرداخت نکرده‌اند، داده می‌شود تا مجبور نباشیم کسی را به علت ورود غیرمجاز جریمه کنیم.»

 

آموزشی ها دیوار تبعیض تربیتی را خراب کردند

رضوان حکیم زاده معاون آموزشی ابتدایی آموزش و پرورش در خصوص اینکه آیا مشکلات مربوط به ثبت نام دانش آموزان اتباع در مدارس مرتفع شده است و سال تحصیلی جدید بدون مشکلی را خواهند داشت یا نه، گفت: می‌توانم این خبر خوشحال کننده را بدهم که با پیگیری‌هایی که صورت گرفته است و زحماتی که مرکز بین الملل آموزش و پرورش کشیدند و همچنین پیگیری های مفصلی را معاونت آموزش ابتدایی با وزارت کشور انجام داد که چالش های گذشته در خصوص عدم پذیرش فرزندان اتباع برای تحصیل رفع شود، دستورالعملی به تصویب رسید و به مدارس ابلاغ شد که امسال برای اتباع خارجی و ثبت نام آنها دارای کمترین چالش باشیم.وی ادامه داد: معاونت ابتدایی پیگیری‌هایی مفصلی انجام داد و در این خصوص فرهنگ‌سازی هایی نیز در سطح جامعه صورت گرفته است. با فرمان تاریخی مقام معظم رهبری، چالش‌های ما در این خصوص کمتر شد.حکیم زاده اضافه کرد: در حال حاضر بیشتر صحبت ما روی این است که چگونه کیفیت حضور این دانش آموزان در فضای آموزشی را ارتقا دهیم. در شیوه نامه‌ای که به کل مدارس ارسال شده است ذکر شده که هیچ‌گونه تبعیضی بین اتباع خارجی و ایرانی در فضای آموزشی نباید وجود داشته باشد. این دانش آموزان می‌توانند در تمام مسابقات فرهنگی هنری، اردوها و…شرکت کنند.معاون آموزشی ابتدایی آموزش و پرورش در پایان بیان کرد: هرچند در مجامع بین المللی اینکه ما بدون دریافت کمک هزینه، پوشش تحصیلی دانش آموزان اتباع را به خوبی پیگیری می‌کنیم تحسین برانگیز است. حال باید شرایط تحصیل آنها را به گونه‌ای ایجاد کنیم که اتباع احساس جدایی از جامعه ایران نداشته باشند.

 

کربن اروپایی ها را مجبور به عقب نشینی کرد

سه کشور اروپای مرکزی و شرقی اروپا با مخالفت با هدف جدید تغییرات آب و هوایی در اتحادیه اروپا، اقدام جهانی برای کاهش کربن را تضعیف کردند.سران اتحادیه اروپا در نشست بروکسل امیدوار بودند که تمام اعضای اتحادیه برای کربن‌زدایی تا سال ۲۰۵۰ میلادی تعهد دهند اما در پایان، تنها ۲۵ کشور از ۲۸ کشور بر آن تعهد باقی ماندند.مجارستان، لهستان و جمهوری چک از حمایت از برنامه استراتژیک اتحادیه اروپا برای سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۴ خودداری کردند. این طرح از سوی بروکسل مطرح شده بود و در هفته‌های اخیر، پشتیبانی قابل توجهی کسب کرده بود.در نتیجه این مخالفت، هدف نهایی "کاهش گازهای گلخانه‌ای به صفر تا ۲۰۵۰" از پیش‌نویس نهایی حذف شد و جای آن را پی‌نوشتی با این مضمون گرفت: اکثریت کشورهای عضو اتحادیه باید تا سال ۲۰۵۰ به هدف کاهش گازهای گلخانه‌ای دست یافته باشند.عدم پذیرش این هدف، ضربه‌ای به توافق‌نامه پاریس است که هدف آن جلوگیری از روند افزایش میزان گرمایش جهانی، محدود کردن آن روند به زیر دو درجه سانتیگراد و تلاش برای رساندن آن به یک و نیم درجه سانتیگراد است. در پی اعتراضات گسترده از جمله اعتراضات مدارس در سراسر قاره اروپا و اقدامات گروه «شورش علیه انقراض» در ماه‌های اخیر، تغییرات آب و هوایی در صدر دستور کارهای سیاسی در اروپا قرار گرفته است. احزاب سبز نیز در ماه مه در انتخابات اروپا دستاوردهای قابل توجهی کسب کرده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha