پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
نشست صمیمی طلاب هنرمند

حوزه/ تعدادی از طلاب هنرمند در رشته های مختلف هنری به دعوت معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه نشست صمیمی را با آیت الله اعرافی داشتند که خواهران طلبه از دغدغدهای خود در عرصه اجتماعی و برادران طلبه به جدیّت ورود حوزه به عرصه هنر نکاتی را مطرح کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، تعدادی  از طلاب هنرمند  در رشته های مختلف هنری به دعوت معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه نشست صمیمی را با آیت الله اعرافی داشتند که خواهران طلبه از دغدغدهای خود در عرصه اجتماعی و برادران طلبه به جدیّت ورود حوزه به عرصه هنر نکاتی را مطرح کردند.

در این نشست پرهیجان که اغلب سخنرانان با بیان اینکه در حال استرس هستند چیزی فراتر از مدت زمان اعلام شده لب به سخن باز کردند و نیازهای دیروز امروز و فردای جامعه هنری طلاب را با مدیر و معاونین حوزه های علمیه گوشزد کردند.

 

برخی، هنر ديني و حوزوی را دارای گستره ای عظیم توصف کردند و خاستگاه آن را قم و حوزه علمیه دانستند و معتقد بودند، مي توان بر اساس باورهای جامعه كارهای گسترده ای را به نمایش بگذارند.

عده ای نبود زیرساخت ها را عامل عدم پیشرفت و توسعه هنر، هنرمندان حوزوی عنوان کردند و خواستار بهبود وضعیت موجود و به رسمیت شناختن هنر از سوی بزرگان و مدیران حوزه شدند.

حجت الاسلام حسین سیدی، عکاس، نویسنده، گرافیست و مبلغ حوزه علمیه قم به عنوان اولین سخنران در جایگاه قرار گرفت و بعد از توضیحاتی پیرامون تکنیک های هنر عکاسی گفت: عکاسی آینه تلخی ها و شادی های جامعه است اگر بخواهیم دو عکس تاریخی، گویا و نام آشنا را برای شما مثال بزنم می توان به تصویر چشمان گریان محمدرضاپهلوی هنگام فرار از ایران و ادای احترام و بیعت همافران نیروی هوایی ارتش با امام خمینی(ره) اشاره کرد.

وی افزود: نقش عکس در تحولات اجتماعی و سیاسی بر کسی پوشیده نیست و باید به عنوان رسانه گویای حوزه مورد توجه قرار بگیرد.

در ادامه حجت الاسلام مهدی داوود آبادی، فیلمنامه نویس و مدرس حوزه و دانشگاه در سخنانی بر اهمیت فیلمنامه نویسی و تبحرّ هنرمندان حوزه علمیه قم اشاره کرد و اظهارداشت: با توجه به همه تلاش ها و زحماتی که هنرمندان حوزوی در طول این سالها در این عرصه کشیده اند، اما این سوال باز مطرح می شود که خروجی کار کجاست؟ چرا شاهد هیچ تحولی نیستیم، علت چیست؟

وی بیان کرد:در عرصه هنرهای نمایشی عوامل متعددی از جمله صحنه، لوکیشن، دوربین و... مؤثر است، اما به جهت مشکلات اقتصادی حوزویان بیشتر به سمت پژوهش های نمایشی روی آورده اند و بهترین اقدامات را به ثمر نشانده اند.

این هنرمند حوزوی ادامه داد: اگر قرار است نسبت به ساماندهی و برنامه ریزی طلاب هنرمند اقدامی انجام شود، ضروری است که از ظرفیت این هنرمندان استفاده گردد و حمایت هایی از سوی بزرگان حوزه صورت پذیرد.

خانم زهرا کاردانی به عنوان طلبه جامعة الزهرا(س) و داستان نویس در جایگاه قرار گرفت و خواستار توجه بیش از پیش مدیران به جایگاه فردی، اجتماعی و هنری بانوان طلبه شد.

وی افزود: چرا باید در همه امور بانوان دومین نقش را بازی کنند؟ چرا باید در جامعة الزهرایی که همه سرمایه انسانی آن بانوان مؤمن، انقلاب و تحصیل کرده هستند باز هم امور و تصمیم گیری ها توسط آقایان صورت پذیرد؟

این هنرمند طلبه ادامه داد: امروز هنر در نزد بانوان به عنوان یک مهارت نهادینه شده است و باید سعی کنیم آنان را جدّی بگیریم.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین کشفی از شهرستان خوانسار به عنوان هنرمند پیشکسوت عرصه خوش نویسی در جایگاه قرار گرفت و تصریح کرد: در یک نظام حکیمانه فرهنگی هر مقوله فرهنگی جای خودش دارای دلیل و تحلیل منطقی است.

وی ادامه داد: قرآن کریم و کعبه معظمه اوج نگاه و توجه حق تعالی را به هنر متوجه بشریت می کند تا اهل هنر بدانند که سرچشمه تاریخ، تمدن و فرهنگ عظیم اسلامی از کجا نشأت گرفته است .

استاد حوزه علمیه بیان کرد: حوزه علمیه قم دارای جایگاه و شأنیتی در جهان اسلام دارد،‌ دستور دهید بر روی جمعی محقق به استقلال بررسی کنند و به عنوان یک مسئول حوزه که خود نیز دغدغه مند است،‌ نسبت به موضوع هنر و ساماندهی وضع موجود اقدامات لازم را انجام دهید.

 

حجت الاسلام و المسلمین کشفی گفت: از آغاز انقلاب تا امروز آثار و شاهکارهای هنری از سوی هنرمندان حوزوی شکل گرفته است،‌ باید گروهی از سوی حوزه متولی جمع آوری این گنجینه عظیم و یا حتی الامکان ثبت این آثار گردند و این اقدام بزرگی  است.

وی تأکید کرد: ما برای بهتر شدن نیاز به نقد شدن داریم، برای این نقد شدن نیازمند میزان داریم که با چه چیزی ما را بسنجدند، لذا مدیران حوزه می بایست نسبت به کشف هنرمندان و استعدادهای برتر هنری حوزه اهتمام جدی تری داشته باشند تا این جمعیت گمنام از دل حوزه بیرون کشیده و بر روی صحنه هنرنمایی کنند.

 

در ادامه سید احمد مدقق به عنوان طلبه ای هنرمند از جامعه المصطفی با بیان اینکه من نمی توانم نماینده طلاب هنرمند داستان نویس باشم سخن خود را آغاز کرد و گفت: من به عنوان یک طلبه افغانستان که سالهاست در ایران به سر می برم باید بگویم شاید ملت ایران و افغانستان از نظر جغرافیایی و سیاسی جدای از یک دیگر باشند، اما هرگز از نظر فرهنگی و تمدن جدای از یکدیگر نیستند و ایران وطن دیگر ما است.

این هنرمندطلبه افغانستان تصریح کرد: جامعه مهاجرین افغانستان را نمی توان نادیده گرفته و این یک واقعیت است،‌ چرا نسبت به این جایگاه و شأن اجتماعی که می بایست داشته باشیم از سوی دولتمردان چندان مورد توجه نیست.

 

آیت الله اعرافی در پاسخ به سخنان این طلبه هنرمند افغانی گفت: من در هر مجمعی که در سطح کلان نظام حضور پیدا کرده ام طی دو دهه اخیر یکی از مدافعان سرسخت حقوق شهروندان و مهاجرین افغانی بوده و هستم،‌جامعه افغانی از بدنه ملت ایران جدا نیست، بسیاری از جانفشانی ها و رشادت ها را ما در دوران جنگ تحمیلی و بحث مدافعان حرم از این برادارن شاهد بوده ایم که هیچگاه از اذهان ملت ایران فراموش نخواهد شد.

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: حوزه علمیه قم، حوزه علمیه عالم پرور و حوزه دین است و مرز نمی شناسد،‌ کما اینکه بهترین و بیشترین آمار اساتید و طلاب سخت کوش المصطفی و سایر مراکز را مهاجرین افغانی به خود اختصاص داده اند.

در ادامه این نشست حسین اسدی زاده از فعالان حوزه سینما و تهیه کنندگی به بیان نکاتی پیرامون مشکلات و دغدغه های عرصه سینما اشاره کرد و افزود: شاید ده سال قبل بود که چیزی شبیه این جلسه برگزار شد و همه چیز به سلام و صلوات تمام شد که بلکه اتفاق خاصی برای جامعه هنری طلاب رخ دهد،‌اما تمام شد و هیچ اتفاقی نیوفتاد.

وی ادامه داد: برای این نشست با برخی از دوستان مطرح کردم که چنین جلسه ای است بیایید تا برویم که با جواب منفی و قانع کننده دوستان مواجه شدم که «شما برو و مطمئن باش هیچ اتفاقی قرار نیست رخ دهد!».

این فعال عرصه سینما بیان داشت: جامعه هنری قم به ویژه فعالان عرصه سینما و نویسندگی در رده ممتازی در سطح کشور قرار دارند، اما به جهت عدم حمایت ها، آنطور که شایسته است مهارت های خود را ارائه نکرده اند و بیشتر به سمت پژوهش های سینما و نویسندگی روی آورده اند.

اسدی زاده تصریح کرد: امروز قلم فرسایی هنرمندان و نویسندگان طلبه بر هیچ فعال سینما پوشیده نیست و ما تنها نیازمند حمایت هستیم که باید از سوی حوزه صورت بگیرد.

مهدی بهرامی دیگر سخنران این نشست صمیمی دارای دکتر حکمت هنر بود که با سخنانی متفاوت در جایگاه قرار گرفت.

وی بیان کرد:  امروز و در دوره مدیریت جدید و نگاه تحول گرا آیت الله اعرافی که بر کسی پوشیده نیست، طلاب هنرمند در انتظار اقدامی علمی و جدّی هستند تا هنرمندان حوزوی با همه دغدغه های درسی که دارند بتوانند مهارت های خود را به گوش جهانیان برسانند.

بهرامی ادامه داد: اینکه طلبه ای در کنار درس و بحث خود موفق به کسب مهارت لازم برای هنر و خدمت گرفتن آن برای تبلیغ دین باشد کار ارزشمندی است، به شرط آنکه مدیران و بزرگان حوزه نگاه حمایتی داشته باشند.

 

وی به نبود فقه هنر در حوزه اشاره کرد و افزود: اگر یک طلبه فاضل همه تکنیک های تبلیغی را بداند اما هنر ارائه آن را نداشته باشد رسالت آن ابتر مانده است و لذا خواهشمندیم در دوره جدید مدیریت و سوابق درخشان شما در مدیریت المصطفی ، تغییرات جدی و جدیدی را در این عرصه از سوی شما شاهد باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین حسین سلیمانی، فیلم نامه نویس، کارگردان و حافظ قرآن با نگاهی انتقادی در جایگاه قرار گرفت و گفت: من با توجه به فعالیت 20 ساله ای که در عرصه رسانه داشته ام نسبت به برگزاری چنین جلساتی حرف دارم، چرا که قرار نیست خروجی که مطلوب بچه های هنرمند باشد، داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: ده سال پیش چنین جلسه ای را با مدیران وقت حوزه داشتیم ، همین صحبت ها شد و جلسه تمام گردید تا امروز که مجدد برگزار شد.

 

این طلبه هنرمند تأکید کرد: بسیاری از دوستان ما به جهت همین مسأله در جلسه حضور پیدا نکردند که برگزاری چنین جلساتی خروجی شایسته و مطلوبی نخواهد داشت، ولی من سابقه فعالیت شما را می دانم و به نگاه تحول خواه شما ایمان دارم .

در ادامه سید مهدی میرغیاثی از طلاب هنرمند عرصه فیلمنامه نویسی در جایگاه قرار گرفت و گفت: چطور می شود همه اصناف با رهبر معظم انقلاب دیدار داشته باشند اما طلاب هنرمند با معظم له دیدار نکنند.

وی افزود: در کشور هیچ نهادی مظلوم تر از حوزه علمیه و در حوزه علمیه هیچ صنفی مظلوم تراز طلاب هنرمند نیست که با همه توانایی و مهارتی که دارند متأسفانه مورد بی مهری و توجه قرار گرفته اند.

غیاثی ادامه داد: امروز طلاب هنرمند باید دارای جایگاه و هویت هنری در ساختار حوزه علمیه داشته باشند، وقتی خودمان، خود را حمایت کنیم بدون تردید مورد حمایت جامعه هم قرار خواهیم گرفت.

سپس سلیمانی از هنرمندان عکاس حوزوی در سخنان بیان کرد: این جمعیتی که امروز گرد هم آمده اند، انتظار کمک مالی ندارند گرچه اگر باشد خوب است، اما ما بیش از حمایت مادی نیازمند حمایت معنوی هستیم، اینکه جایگاهی در بدنه حوزه داشته باشیم.

وی افزود: اینکه در مجتمع تبلیغ اتاقی به اسم هنر و رسانه باشد اقدام خوبی است اما نباید به این بسنده کرد. جامعه طلاب هنرمند بسیار وسیع و گسترده اند، باید آنان را شناسایی و هویت بخشید.

در پایان زارعان، طلبه مستندساز مشهدی از میان جمعیت بلند شد و اظهارداشت: چرا باید همه ی اتفاقات در قم رقم بخورد، نگاهی هم به استان های دیگر و شهرستان های دیگر داشته باشید.

این طلبه مشهدی ادامه داد: من هزار کیلومتر نیامده ام که فقط شنونده باشم، از مدیر و معاونین حوزه علمیه خواستار توجه بیشتر به حوزه ها و مدارس علمیه استانی و سایرشهرستان ها باشند.

آخرین سخنران این نشست صمیمی، سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین عرفاتی، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما بود که آمادگی کامل این شبکه را برای همکاری با طلاب هنرمند به ویژه در عرصه فیلم نامه نویسی و پژوهش های کاربردی اعلام کرد.

لازم به ذکر است در این نشست صمیمی و پر از نشاط، حجت الاسلام والمسلمین نبوی، معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه از حضور طلاب هنرمند حوزه های علمیه تقدیر و تشکر کرد.

پایان بخش این نشست سخنان آیت الله اعرافی بود که به تک تک سوالات پاسخ داد و نور امیدی را در دل طلاب هنرمند و دغدغه مند روشن کردند.

مدیر حوزه های علمیه بر بّعد بین المللی کار طلاب هنرمند تأکید کرد و گفت: قم ظرفیت ارائه فعالیت های خود را در عرصه بین الملل دارد و لذا نباید در فعالیت هایی که دارید نسبت به این مهم کوتاهی کنید.

لازم به ذکر است،‌حجت الاسلام و المسلمین بطحائی از هنرمندان فیلم نامه نویس، مجری گری این نشست را بر عهده داشت.

 

انتهای پیام  ۳۱۳/۱۷

 

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha