جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سروری

حوزه/ نویسنده و پژوهشگر تاریخ اسلام، الگوی ناب تربیتی و تعلیمی امام جعفر صادق(ع) را یکی از افتخارات مکتب تشیع و الگویی برای نظام مترقی تربیتی دانست.

حجت الاسلام والمسلمین سروری در گفت وگو با خبرگزاری «حوزه»، با تسلیت شهادت امام ششم شیعیانT گفت: در خصوص امام صادق(ع) و زندگی و آثار گرانبهای ایشان در توسعه و اعتلای اسلام اصیل سخن ها گفته شده و کتاب ها نوشته شده است، ولی هنوز جایگاه علمی و اجرایی ایشان در ساخت نظام تعلیم و تعلم در اسلام به درستی شناسایی نشده است.

وی افزود: دوران زندگی امام صادق(ع) را می توان نقطه عطفی در تاریخ اسلام دانست زیرا ایشان نه تنها مکتب جعفری را رسمی کردند بلکه موتور حرکت تمدنی علوم اسلامی و علوم انسانی و علوم مادی از دوران ایشان به حرکت درآمد.

حجت الاسلام والمسلمین سروری تصریح کرد: از دیگر سوی سیره مدیریتی و رفتاری ایشان در دوران حیات و امامت، در عرصه های مختلف برای همه شیعیان و مسلمانان یک الگوی ناب و تمام عیار است؛ ایشان نظام هایی درسی و علمی و تربیتی و.... را به یادگار گذاشتند که باید برای همه ما الگو باشد.

نویسنده و پژوهشگر تاریخ اسلام یادآورشد: در کنار همه این مسایل باید به برخی از ویژگی ها و سیره رفتاری و مدیریتی حضرت اشاره کرد؛ یکی از ویژگی های امام صادق(ع) آن است که ایشان تهدید دشمنان اهل بیت علیهم السلام را تبدیل به یک فرصت استثنایی کرد.

دوران طلایی شیعه

وی گفت: از زمان امامت امام صادق(علیه السلام)، به عنوان دوران طلائی شیعه باید یاد نمود؛ این امر نیز این جهت است که به جهت اختلاف بین دو جریان اموی و عباسی ، موقعیتی به وجود آمد که امام توانست در آن، شاگردان بسیاری را تربیت کند و روح تازه‌ای در کالبد شیعه وجهان اسلام بدمد.

پژوهشگر و نویسنده تاریخ اسلام تصریح کرد: امام صادق(علیه السلام) نمونه‌ای از برترین رهبر تقریب‌گرای تمام دوران‌هاست که توانست جمعیت عظیمی از مخالفان عترت را با خود همراه کند؛ امام صادق(علیه السلام ) با دو ابزار علم و اخلاق توانست بسیاری از مخالفان غیر شیعه جذب اسلام ناب محمدی کند.

وی گفت: ابو حنیفه و مالک بن انس به عنوان رهبران اهل سنت در باره ویژگی‌های امام صادق علیه السلام می‌گویند «در زیر آسمان فقیه تر، عادل‌تر، باتقوا و پاک‌تر از امام صادق(ع) نمی شناسیم».

حوزه بی نظیر

استاد حوزه یادآورشد: آن حضرت در نیمه اول قرن دوم هجری، حوزه ای تدریس تاسیس نمود که  تا آن زمان در اسلام ‌سابقه نداشت، و پس از آن عصر نیز نظیر آن دیده نشد.

استاد حوزه با اشاره به حوزه علمیه بزرگ امام صادق(ع) یادآورشد: تربیت چهار هزار نفرشاگرد که از بزرگترین علمای در رشته های مختلف همچون  فقه ،کلام  و سایر دانش‌های متنوع مانند نجوم و هیئت و ریاضی و طب و تشریح و معرفة النفس و شیمی و زیست ‌شناسی و علوم دیگر بود.

وی گفت: می توان گفت بعضی از این اشخاص در این فنون چهرهای معروف ومطرح جهانی هستند به طور مثال، یکی از علومی که مسلماً حضرت صادق علیه السلام تدریس نموده و عنایت به آن داشته‌اند، علم شیمی بوده که یکی از نوابغ آن جابر بن حیان است که  فارغ التحصیل دانشگاه آن حضرت هست و بیش از 80 رساله در باب شیمی از او به یادگار مانده وامروز در کالج ها ودانشگاه های اورپا به عنوان پدر علم شیمی از آن یاد می کنند که یک تنه باعث تحول این علم شد.

حجت الاسلام والمسلمین سروری یادآورشد: یکی دیگز از گزاره هایی که در خصوص علمیت این امام همام مطرح است آن است که فقه شیعه که متضمّن هزارها ماده قانونی و تعلیمی و برنامه‌ای عملی و اخلاقی اسلامی است در بیشتر موارد، مدیون علومی است که از دریای وجود امام صادق علیه السلام سرچشمه گرفته است.

وی گفت: امام صادق علیه السلام در یک زمانشناسی مناسب  با پراکندن علوم اهل بیت علیهم السلام و پرورش شاگردانی در رشته های گوناگون، فصلی بسیار درخشان، حیات بخش و پایدار در تاریخ علوم اسلامی  و تاریخ بشریت رقم زد و برگ های زرّینی بر صحیفه دانش بشری افزود.

حجت الاسلام والمسلمین سروری تصریح کرد: امروز ما بعد از گذشت چهارده قرن  از زندگی با برکت آن حضرت، بیشترین روایات در زمینه های علمی، اخلاقی، کلامی، فقهی و تفسیری به آن حضرت اختصاص دارد.

این پژوهشگر و نویسنده حوزوی تاریخ اسلام یادآورشد: در نتیجه، ایشان تاکنون میلیون ها انسان تشنه دانش را سیراب کرده اند چهره علمی حضرت در سیمای هزاران شاگرد و هزاران حدیث، بازتاب یافته است.

وی افزود: از بُعد دیگر می توان گفت  آغاز بیداری امت اسلام پس از واقعه کربلا ‌ و روشنگری‌های امام سجاد(ع) در جهان اسلام شکل گرفت و هر کدام از ائمه(ع) در عصر خویش  بسترهای لازم را برای مأموریت و رسالت بزرگی که شکل گیری تمدن ناب اسلامی بود بر عهده داشتند،و زمینه فراهم کردند.

استاد حوزه بیان کرد: به تعبیر صحیح تر  بعد از قیام امام حسین (ع)، امامان شیعه مسیری جدید را در تفکر شیعی باز کردند، مسیری که در آن قیام کردن یا تحرکات سیاسی را به حداقل رساندند و درسدد نخبه‌پروری و پر رنگ کردن نظام‌سازی علمی  و  با یک رویکرد مهندسی فرهنگی در جامعه شدند.

وی افزود: چرا که علت پیشرفت و یا عقب ماندگی جامعه در حوزه علمی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ... به واسطه حضور انسان های خوش فکر فکر و  نو اندیشه ومتعهد بوده است؛ در تمام زمینه‌ها، به میزان و روش های بهره گیری آنها از نیروی انسانی به خصوص نخبگان و پیاده سازی اندیشه های نو و راه گشا خلاصه می‌شود.

تربیت شاگردان متخصص و متعهد

حجت الاسلام والمسلمین سروری یادآورشد: امام صادق(ع) به دنبال پروش و تربیت شاگردانی بودند که هم متخصص وهم متعهد باشند چون در این صورت است که می توانند برای جامعه اسلامی اثر گذار باشند؛ این مساله باید به عنوان یک منشور در نظام تعلیمی وتربیتی ما گنجانده شود؛ راهی که امام صادق(ع) به روی ما گشودند وباید از سوی همه مسئولان حوزه تعلیم و تربیت توجه شود.

وی گفت: امام صادق علیه السلام راه جامعه پویا را پرورش دانشمندان واندیشمندان  در جامعه می داند وحوزهای علمیه ودانشگا ها اگر می خواهند در جامعه تاثیر گذار باشند وخروجی موفقی داشته باشند باید به سیره امام صادق علیه السلام عمل کنند.

این استاد حوزه بیان کرد: امروز دغدغه مقام معظم رهبری همان دغدغه امام صادق است که  بیان می کنند: "جبران عقب ماندگی مزمن، تاریخی و تحمیلی كشور در زمینه های علمی، نیازمند تلاش جدی و دوندگی بی وقفه هر ایرانی با شرف و همه مسئولان، نخبگان، دانشجویان و استادان است.

وی گفت: باید امیدوارانه و بدون از دست دادن حتی یك لحظه، به تواناییهای خود تكیه كنیم و با جدیت و صمیمیت، به روند علمی كشور، شتاب دهیم." چرا كه بسيارند نخبگاني كه در پيچ و خم هاي اداري و در تب و تاب فقر و نداري نخبگي خود را فداي بي تدبيري برخي مسئولان كرده و شايد خواهند كرد." يافته های علمی و صنعتی باید بتوانند به شكل صحیح، تولید ثروت برای جامعه بكند.

حجت الاسلام والمسلمین سروری اظهارکرد: با شناخت دقیق و صحیح از منش تربیتی و علمی و آموزشی ایشان می توانیم بنیان های عمیق و مستحکمی در این حوزه بیافرینیم؛ بنیان حوزه های علمیه شیعه نیز از دیرباز به همین شکل پی ریزی شده است و این همه علما و مراجع بزرگ در همین فرایند تربیت شدند و مشکلات عظیم مردم جامانده از سفره علم اهل بیت(ع) را با منابع عظیم معرفتی این مکتب حل کردند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha