پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
سردار روح‌الامین قاسمی - فرمانده انتظامی استان سمنان

حوزه/ اعتیاد به موادمخدر، یکی از مهمترین آسیب های اجتماعی است که علاوه بر انحطاط جوانان، سبب بروز ناهنجاری های زیادی در جامعه شده که باید با فرهنگ سازی و برنامه ریزی هدفمند از شیوع این پدیده شوم جلوگیری کرد.

خبرگزاری «حوزه» - گلستان / امنيت يكي از مهم ترين اصول زندگي است و نخستين شرط لازم براي پيشرفت و رسيدن به توسعه پايدار براي جامعه متمدن محسوب مي شود،تأمين امنيت يكي از وظايف اساسي نظام اسلامی است، یکی از بخش های مهم امنيت، حوزه اجتماعي آن است. امنیت اجتماعی، نوع و سطحی از احساس اطمینان خاطر است که در آن جامعه در کمال آرامش مسیر توسعه و کمال را طی می کند. اين نگاه به امنيت، ضرورت توجه به مسائل اجتماعي را پديدار مي سازد.

در این میان آنچه امنيت اجتماعي را تهديد مي كند و مي تواند باعث سقوط تدريجي جامعه شود عدم رعايت ارز ش هاي پذيرفته شده و آسيب هاي اجتماعي وارده بر آن است . بسياري ازآسيب هاي اجتماعي از جمله اعتياد به مواد مخدر مي تواند صدمات جبران ناپذيري بر پيكر اجتماع سالم وارد كند .

در دنياي امروز هيچ جامعه اي را نمي توان يافت كه در برابر كج روي ها، كنش هاي نا بهنجار، آسيب هاي اجتماعي و جرايم مختلف، از خود واكنش نشان ندهد زيرا آسيب شناسان اجتماعي و سازمان هاي متولي نظم و امنيت از اين واقعيت آگاهند كه رفتارهاي مغاير با ارزش ها و هنجارهاي جامعه نه تنها امنيت اجتماعي را دستخوش اختلال مي کند بلكه اعتماد عمومي را نیز در جامعه متزلزل مي سازد.

بررسی ها نشان داده اند كه شيوع و گسترش كنش هاي نابهنجار در جامعه از جمله پديده اعتياد موجب از بين رفتن تمايل به همنوايي عمومي و ايجاد سردرگمي درباره ارزش ها و هنجارهاي بنيادين جامعه، سلب اعتماد عمومي و از هم گسيختگي نظم و انسجام اجتماعي مي شود.

در ابتلاي افراد به اعتياد، عوامل بسياري از جمله خانواده ، وضعيت فرهنگي ، مذهبی، اقتصادي و... نقش دارند به طوري كه سوء مصرف مواد و گرايش به اعتياد بيشتر بين اعضاي خانواده هايي كه فاقد روابط صميمي بين والدين و فرزندان هستند و فرزنداني كه پيوندهاي ايمن خانوادگي را تجربه نكرده اند، دیده مي شود.

نقش خانواده به عنوان واحد اصلی و عنصر تأثیرگذار بر روابط، رفتارها و خصوصیات ذاتی و اکتسابی اعضا، واضح و غیرقابل تردید است. تأثیرگذاری و تأثیرپذیری افراد این نهاد کوچک اجتماعی از یکدیگر، باعث شده خانواده همواره عنصر اصلی مطالعات و پژوهش های اجتماعی قرار گیرد و تأثیر آن بر موفقیت ها یا آسیب های فردی و اجتماعی در موضوعات مختلف سنجیده شود . خانواده سالم بستر مناسبی برای رشد، شکوفایی و بالندگی اعضای خود فراهم می کند و در حفظ و ارتقای سلامت جسمی و روانی آنها تأثیر فراوان و غیرقابل انکاری دارد. در مقابل، خانواده ناسالم زمینه را برای ایجاد اختلاف در ابعاد جسمی، روانی و اجتماعی فراهم کرده و افراد را به سمت بزهکاری سوق می دهد.

امروزه مسئله اعتیاد به مواد افیونی به صورت یک مشکل جهانی و فرا گیر در آمده است ، آمارهای منتشره از سوی سازمان های بین المللی ، حاکی از افزایش فزاینده مصرف این مواد و کاهش سن مبتلایان در سطح جهان است. بر هیچ کس پوشیده نیست که گسترش این روند، تیشه بر ریشه بنیادهای اخلاقی ، اقتصادی واجتماعی یک جامعه می زند و آن را از درون دچار فساد می کند. اعتیاد به مواد مخدر موجب ضرر و زیان و آسیب های فردی و اجتماعی فراوانی می شود و زمینه را برای بسیاری از کج روی ها و جرایم فراهم می کند.

با نگاهی به پرونده های موجود در مراجع انتظامی و قضائی به سادگی می توان دریافت علت گرفتاری بسیاری از مجرمان و بزهکاران، اعتیاد به مواد مخدر بوده است. در واقع این پدیده شوم زمینه ساز بسیاری از آسیب های دیگر و ابزاری برای جنگ نرم دشمنان و تهدید علیه امنیت ملی است.

پیشگیری اجتماعی، بهترین راه مقابله با اعتیاد به موادمخدر

نیروی انتظامی در سال های اخیر اقدامات بسیار موثری به منظور مقابله با سوداگران مرگ انجام داده و در این راه شهیدان گرانقدری نیز تقدیم انقلاب اسلامی کرده است. همچنین رویکرد اجتماعی و فرهنگی پلیس در کاهش اعتیاد رضایت بخش بوده؛ لذا پیشگیری از مصرف مواد مخدر فعالیتی همه جانبه با حضور همه سازمان ها و دستگاه های مسئول را می طلبد و تنها با اقدامات یک سازمان نمی توان در این راه به نقطه مطلوب دست یافت چرا که دشمنان با هزینه های گزاف در این حوزه سعی در انحطاط نسل جوان دارند.

در پایان می توان گفت راهبردهای فراوانی مانند آگاه سازی جامعه و خانواده ها از خطرات مصرف موادمخدر، افزایش مهارت های زندگی، تقویت فعالیت های جایگزین برای رفع نیازهای روحی و روانی، ارتقاء باورهای مذهبی، تقویت فرهنگ استفاده از مشاوره و... برای پیشگیری از اعتیاد وجود دارد که برای انجام هر یک باید برنامه های هدفمندی صورت گیرد.#

نویسنده: سرتیپ دوم پاسدار روح الامین قاسمی فرمانده انتظامی استان گلستان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha