پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
دعا

حوزه/ حضرت باقر (علیه السلام) فرمود: دعايى كه بيشتر اميد استجابت آن مى رود و زودتر به اجابت مى رسد، دعا در پشت سر برادر دينى است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، کتاب «واژه هاي اخلاقي از اصول كافي» اثری از مرحوم آيت الله علی مشکینی است که در آن، نکاتی زیبا و قابل استفاده پیرامون مباحث مختلف اخلاقی آمده و «حوزه نیوز» منتخبی از این نکات را در شماره های گوناگون تقدیم علاقمندان می نماید.

 

* دعا

 

- دعا براى برادران دينى در پشت سر آنان

 

1. حضرت باقر (علیه السلام) فرمود: دعايى كه بيشتر اميد استجابت آن مى رود و زودتر به اجابت مى رسد، دعا در پشت سر برادر دينى است.

 

2. امام صادق (علیه السلام) فرمود: دعاى انسان در غياب برادر (دينى )اش روزى را فراوان كند و از (امور) نامطلوب جلوگيرى كند.

 

3. امام باقر (علیه السلام) فرمود: چيزى نزد خدا بهتر از اين نيست كه از آنچه نزد اوست از او درخواست شود و كسى نزد خدا مغبوض تر نيست از آن كس كه از عبادت او تكبر ورزد (و سرپيچى كند) و از آنچه نزد اوست درخواست نكند.

 

4. حضرت صادق (علیه السلام) فرمود: هر كه از فضل خدا درخواست نكند، نيازمند و فقير گردد.

 

5. حضرت صادق (علیه السلام) فرمود: پيوسته دعا كنيد؛ زيرا به هيچ چيز مانند آن به خدا نزديك نشويد.

 

- دعا، سلاح مؤمنان

 

6. رسول خدا - صلى الله عليه و آله و سلم - فرمود: دعا سلاح مؤمن و ستون دين و نور آسمان هاست .

 

7. اميرالمؤ منين (علیه السلام) فرمود: دعا كليدهاى نجات و گنجينه هاى رستگارى است و بهترين دعا آن دعايى است كه از سينه اى پاك و دلى پرهيزكار برآيد.

 

8. اميرالمؤمنين (علیه السلام) فرمود: دعا سپر مؤمن است و هرگاه درى را بسيار كوبيدى ، به روى تو باز شود.

 

9. حضرت رضا (علیه السلام) هميشه به اصحاب خود مى فرمود: پيوسته ملازم سلاح پيامبران باشيد و آن دعاست .

 

10. حضرت صادق (علیه السلام) فرمود: دعا از نيزه نافذتر است .

 

- دعا، دفع كننده بلا و قضا

 

11. حضرت صادق (علیه السلام) فرمود: دعا قضايى را كه از آسمان نازل گرديده ، و به سختى استوار گشته ، باز گرداند.

 

12. امام سجاد (علیه السلام) فرمود: همانا دعا و بلا تا روز قيامت با هم رفاقت كنند، و همانا دعا، بلايى را كه به سختى استوار شده برگرداند.

 

13. امام سجاد (علیه السلام) فرمود: دعا، بلا را دفع كند، چه نازل شده باشد و چه نازل نشده باشد.

 

- ثمرات دعا

 

14. حضرت صادق (علیه السلام) فرمود: پيوسته دعا كن ؛ زيرا درمان هر دردى دعاست.

 

15. حضرت صادق (علیه السلام) فرمود: دعا مخزن و گنجينه اجابت است ، چنانچه ابر مخزن باران است .

 

16. حضرت صادق (علیه السلام) فرمود: دعا در حال راحتى و آسايش ، نيازمنديهاى زمان گرفتارى را برآورده مى سازد.

 

17. حضرت صادق (علیه السلام) فرمود: هر كه را خوش آيد كه دعايش در حال سختى به اجابت برسد، بايد در حال راحتى و آسايش بسيار دعا كند.

 

18. حضرت صادق (علیه السلام) فرمود: هر گاه دعا كردى ، گمان كن كه حاجتت بر در خانه است.

 

19. حضرت صادق (علیه السلام) فرمود: خداوند دعايى را كه از دل غافل بر آيد، اجابت نكند؛ پس هر گاه دعا كردى ، از عمق دل دعا كن و يقين داشته باش ‍ كه اجابت شود.

 

20. حضرت صادق (علیه السلام) فرمود: همانا چون بنده دعا كند، خداوند پيوسته در پى حاجت او باشد، مادامى كه آن بنده شتاب نكند.

 

21. حضرت باقر(علیه السلام) فرمود: به خدا سوگند هيچ بنده اى در دعا به درگاه خدا پافشارى و اصرار نكند، جز آن كه حاجتش را برآورد.

 

22. حضرت رضا (علیه السلام) فرمود: يك دعاى بنده در پنهانى ، برابر با هفتاد دعاى آشكار اوست .

 

23. حضرت باقر(علیه السلام) فرمود: پدرم هرگاه كه به درگاه خداوند حاجتى داشت ، در اين ساعت آن را مى خواست ، يعنى اول ظهر (هنگام زوال ، كه خورشيد از ميانه آسمان به طرف مغرب متمايل شود.)

 

24. رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: بهترين وقتى كه در آن خدا را بخوانيد (و به درگاهش دعا كنيد) سحرها است : و اين آيه را كه درباره گفتار حضرت يعقوب (ع ) است تلاوت فرمود: ((گفت به زودى براى شما از پروردگار خود آمرزش خواهم )) (يوسف ((12)) آيه 98) فرمود: (دعا كردن براى آنها را) به سحرگاه تأخير انداخت (و موكول به وقتى سحر كرد).

 

25. از حضرت باقر (علیه السلام) درباره آيه : ((پس فروتن نشدند براى پروردگار خويش و زارى نكردند)) (مؤ منون ((23)) آيه 76) سؤ ال شد، فرمود: ((استكانت ))همان فروتنى است ، تضرع ، بلند كردن و زارى كردن به دانهاست .

 

- اجتماع براى دعا و عموميت دادن به آن

 

26. حضرت صادق (علیه السلام) فرمود: هيچ گاه چهار نفر با هم اجتماع نكرده اند كه براى مطلبى به درگاه خدا دعا كنند، جز اين كه به اجابت آن دعا از هم جدا شده اند.

 

27. امام صادق (علیه السلام) فرمود: دعا كننده و آمين گو، در مزد و اجر شريكند.

 

28.  رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: هرگاه يكى از شماها دعا كند، پس آن را عموميت دهد، (و همه را دعا كند) زيرا كه آن به اجابت نزديك تر است .

 

29. به امام صادق (علیه السلام) عرض شد: دعاى مردى مستجاب مى شود و سپس ‍ به تاءخير مى افتد؟ فرمود: آرى تا بيست سال (ممكن است تاءخير افتد).

 

30. حضرت صادق (علیه السلام) فرمود: ميان گفته خدا (كه به موسى و هارون در مقابل دعا براى نابودى فرعون و پيروانش فرمود:) ((هر آينه دعاى شما به اجابت رسيد (يونس ((10)) آيه 89) تا نابودى فرعون چهل سال طول كشيد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha