جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
امام جمعه کرج

حوزه/ نماینده ولی فقیه در استان البرز بابیان اینکه دشمنان تلاش می‌کنند اسلام منهای روحانیت را به مردم القا کنند، گفت: اسلام با روحانیت معنا پیدا می‌کند و مردم نیز به این مهم اعتقاد و تمایل دارند اسلام را از روحانیت بشنوند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از «کرج»، حجت‌الاسلام‌ کاظم خانلو، سرپرست حوزه علمیه خواهران استان البرز به همراه جمعی از معاونان و مسئولان حوزه خواهران استان، با حضور حجت الاسلام والمسلمین حسینی همدانی دیدار کردند.

در این جلسه آیت‌الله حسینی همدانی با اشاره به اول ذی‌القعده ولادت حضرت معصومه سلام‌الله علیها در سال ۱۷۳ هجری قمری و روز دختر، بیان داشت: روز ولادت این بانوی مکرمه روز دختر نامیده شده که باید روی آن کارکرد.

وی بابیان اینکه دختران ما در معرض آسیب هستند، اظهار داشت: دختر پایه تمام کمالات و رشد یک جامعه است که امروزه در معرض دشمنی‌های دشمنان قرار دارد.

نماینده رهبر معظم انقلاب در استان البرز با تأکید بر اینکه اگر دختر خوب تربیت شود در آینده مادر و همسر خوبی خواهیم داشت، اظهار کرد: اگر از دختری تربیت گرفته شود ما در آینده خانواده نخواهیم نداشت.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی همدانی بابیان اینکه دختر عنصر بسیار مهمی است، تأکید کرد: اگر دختران ما به‌خوبی تربیت نشود ما در آینده انسان‌های فرهیخته و شخصیت‌های بزرگ سیاسی و اجتماعی در عرصه‌های مختلف نخواهیم داشت.

وی عنوان کرد: امروزه توجه دشمنان به دختران ما بیشتر است و ما باید برای آن طرح و برنامه‌ریزی بیشتری در داخل و خارج از مدارس داشته باشیم تا بتوانیم این بستر را کاملاً ترسیم کنیم تا جامعه منافعی را ببرد.

امام‌جمعه کرج ضمن اظهار تأسف از عملکردهای منفعلانه در حوزه بانوان و دختران، افزود: متأسفانه به‌جای عملکرد فعالانه در عرصه بانوان و دختران به حالت انفعالی برخورد می‌شود که حوزه‌های علمیه خواهران می‌تواند فضایی جهت فعالیت در این عرصه ایجاد کند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی همدانی با تأکید بر اینکه انقلاب اسلامی منشأ بروز خیرات و برکات فراوانی بوده است، اظهار داشت: یکی از این برکات به تعبیر رهبر معظم انقلاب «پدیده حوزه‌های علمیه خواهران» است.

وی در ادامه بابیان اینکه انقلاب اسلامی منشأ احیا باورها و ارزش‌های الهی در جامعه شد، خاطرنشان ساخت: در انقلاب اسلامی روحانیت مهم‌ترین نقش را در احیا باورها و ارزش‌های الهی داشته و به تعبیر امامین انقلاب اسلامی «روحانیت جلودار است».

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز بابیان اینکه روحانیت در پیروزی انقلاب و فراهم کردن مقدمات پیروزی نقش داشته، عنوان کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی روحانیت در «حفظ و ادامه انقلاب در مسیر خود» و «ترویج باورها و ارزش‌های دینی» نقش داشته و نقش خواهد داشت و در همه این عرصه‌ها نیز کار خود را به‌درستی انجام داده است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی همدانی افزود: روح حرکت‌های اسلام و آموزه‌های دینی به ما القا می‌سازد که تنها روحانیت است که می‌تواند عامل حفظ، نگه‌داری و گسترش ارزش‌های الهی، دینی و انقلابی باشد و این مسیر را مدیریت و به مقصد برساند.

وی در ادامه تصریح کرد: هرکسی که با معارف اسلامی آشنایی دارد می‌تواند وظایفی را به عهده گیرد اما نقش اصلی به عهده روحانیت است.

رئیس شورای سیاست‌گذاری امور مساجد استان البرز بابیان اینکه دشمنان تلاش می‌کنند اسلام منهای روحانیت را به مردم القا کنند، اظهار داشت: اسلام با روحانیت معنا پیدا می‌کند و مردم نیز به این مهم اعتقاد و تمایل دارند اسلام را از روحانیت بشنوند.

امام جمعه کرج در ادامه به برخی اولویت‌های امروز حوزه‌های علمیه اشاره کرد و گفت: حوزه‌های علمیه باید اسلام را در تمام ابعاد به‌خوبی بشناسند و یک‌بعدی عمل نکنند.

رئیس شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه استان البرز بابیان اینکه بُعد فقهی حوزه همیشه موردتوجه بوده است، گفت: عده‌ای قائل به این هستند که حوزه باید فقیه پرور باشد و ما این را نفی نمی‌کنیم اما هم‌اکنون با توجه به شرایط جامعه جهانی فقط یک‌بعدی بودن فایده‌ای ندارد و کفایت نمی‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی همدانی افزود: فقه به معنای تمام کلمه که مجموعه‌ی دین را در نظر بگیرد که یک بخش آن فقه اصطلاحی است خوب است که با این شرط فقیه پرورش دهیم یعنی کسی که آشنای به همه احکام اسلامی است که یک‌بخشی از آن‌هم فقه اصطلاحی است. فقه مهم و حیاتی است اما باید به همه ابعاد آن پرداخته شود.

وی بابیان اینکه در قرآن کریم به‌عنوان یکی از منابع اصلی ما ۵۰۰ آیه به فقه اختصاص دارد، با طرح پرسشی اظهار کرد: تعداد آیات قرآن با موضوعات خانوادگی، اجتماعی، تربیتی، معاد، روابط اجتماعی و … چه تعداد است؟ ما باید تمام ابعاد اسلام را خوب بشناسیم تا بتوانیم آن را خوب بشناسانیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز تصریح کرد: انقلاب اسلامی ریشه‌اش اسلام است و اسلام را روحانیت می‌شناسد کما اینکه در ایجاد، تهییج و به وجود آوردن آن روحانیت نقش داشت و برای ادامه و استدامه آن کار هم روحانیت باید کار را انجام دهد لذا روحانیت باید خودش اول به اسلام مسلط باشد تا بتواند خوب بشناساند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی همدانی اظهار داشت: سالیان سال به حوزه‌های علمیه تحمیل‌شده بود که با مسائل پیرامونی کاری نداشته باشید اما امام(ره) آمد، مسیر را تغییر داد و فرمود: «اسلام فقط مسائل فردی نیست و برای تمام شئون زندگی است»

وی در ادامه به وظیفه دوم حوزه‌های علمیه اشاره کرد و اظهار داشت: باید به ابعاد دیگر اسلام جنبه عملی دهیم و این کاری است که در نظام اسلامی صورت می‌گیرد و می‌خواهد اسلام را عملی نشان دهد.

رئیس بنیاد غدیر استان البرز با اشاره به هجمه‌های دشمنان علیه نظام اسلامی، تصریح کرد: دشمنان القا می‌کنند که اسلام ناکارآمد است و نظام فقاهتی و ولایتی که حضرت امام (ره) آن را چید و وارد عرصه کرد قابلیت ندارد و نمی‌تواند جامعه را اداره کند، درصورتی‌که فلان مسئول و شخص در مقام عمل کم‌کاری می‌کند اما می‌گویند که اسلام فقاهتی و ولایت‌فقیه نمی‌تواند جامعه را اداره کند و ناکارآمد است، در صورتی این ظلم به اسلام است.

امام جمعه کرج در ادامه وظیفه سوم را ورود به اجتماع دانست و گفت: در این مسیر دانش علمی و تهذیب برای ارتقاء معنوی، سرمایه ما برای ورود به اجتماع می‌شود.

وی با تأکید برافزایش درک و تحلیل سیاسی، افزود: باید تحلیل سیاسی خود را بالا ببریم تا بتوانیم به اسلام خدمت کنیم والا روحانیتی خواهیم شد که مانع رشد اسلام خواهد بود.

رئیس شورای هماهنگی و گسترش فرهنگ قرآنی استان البرز در ادامه حاصل این موضوعات را در بهره‌برداری اجتماعی دانست و تأکید کرد: طلبه باید مدیریت فکری را بفهمد تا بتواند کار خود را درست انجام دهد چراکه بعدازآن می‌تواند مدیریت فکر مخاطب خود را به عهده بگیرد و می‌تواند جامعه را به سمت جلو پیش ببرد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی همدانی در بخش دیگری از بیانات خود به بیانیه «گام دوم» رهبر معظم انقلاب هم اشاره کرد و عنوان داست: بیانیه «گام دوم» برنامه چهل‌ساله انقلاب اسلامی است که مخاطب آن تمام ملت ایران است اما بخش‌هایی از آن نیز مخاطب خاص دارد.

وی، یکی از مخاطبین خاص بیانیه «گام دوم» را روحانیت دانست و گفت: در این بیانیه تأکیداتی عنوان‌شده که وظیفه ما در آنجا مشخص می‌شود و کسی جز ما نیز توانایی انجام آن را ندارد لذا باید با توجه و اهتمام بیشتری به آن پرداخته شود.

رئیس بنیاد مهدویت استان البرز در ادامه افزود: در توصیه‌های هفت‌گانه رهبر معظم انقلاب در بیانیه «گام دوم» در توصیه دوم به «معنویت و اخلاق» اشاره‌شده است که در این بند بیانیه، رهبر معظم انقلاب در حقیقت از حوزه‌های علمیه خواستند که به معنویت و اخلاق و تحقق آن اهتمام بیشتری داشته باشند.

وی در پایان تأکید کرد: باید حقیقت اخلاق و معنویت را بشناسیم و در سطوح مختلف در عرصه اجتماع و مخاطبان خودمان، به‌خصوص در حوزه‌های علمیه ترویج دهیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha