پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کنفرانس بین المللی حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه مقام معظم رهبری در مدرسه عالی دارالشفا

حوزه/ استاد حوزه و دانشگاه گفت: عده ای تصور می کنند که اعلامیه حقوق بشر مصداق سیره علماست، اما این تصور اشتباه است؛ این اعلامیه را تنها پیروزمندان جنگ جهانی دوم نوشته اند و یکی از نقاط تأسف بار این است که این اعلامیه یک اعلامیه جهانی خوانده شده، در حالی که این اعلامیه از جانب سکولارها و لیبرال ها تدوین شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین ارسطا پیش از ظهر امروز در کنفرانس بین المللی حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه مقام معظم رهبری که در سالن همایش های مدرسه عالی دارالشفای قم برگزار شد، آمریکا را زاده حقوق بشر کنونی دانست و عنوان کرد: مبنای اختلاف اسلام و غرب درباره حقوق بشر به تعریف آن باز می گردد.

وی افزود: در حقوق بشر غربی بیان شده که انسان، آزاد به دنیا می آید؛ نمی گوید انسان آزاد آفریده می شود؛ به عبارتی انسان را کسی می داند که مبنایی نداشته و به کسی متعلق نیست و سرگردان می باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: أمیرالمؤمنین در خطبه 216 نهج البلاغه حقوق انسان را ناشی از اراده الهی می داند و می فرماید: مبنای وضع حق، اراده الهی بوده و در این شرایط دیگر اراده انسان قابل تغییر نخواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین ارسطا تاکید کرد: غرب مبنای حقوق بشر و آزادی ها را شأن انسانی می داند و مبنا در اعلامیه جهانی حقوق بشر، شأن و حیثیت انسانی بیان شده است؛ مشکل بزرگ اینجاست که وقتی که تعریف انسان مجهول است، شأن و حیثیت انسان چگونه می تواند معلوم باشد. بر همین اساس تنها قید آزادی این است که به آزادی دیگران لطمه وارد نشود.

وی بیان کرد: اگر مبنای آزادی این باشد که بر آزادی دیگران لطمه وارد نشود، این آزادی لجام گسیخته می شود، طوری که از حق بر ناحق بودن سخن به میان می آید، یعنی ولو این مبنا با حق و ارزش های الهی منافات دارد، اما با حقوق انسانی هماهنگ است.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: یکی از نتایج فاسد پذیرش حق بر ناحق بودن، همین گروه های تکفیری است؛ عده ای برای این مفهوم توجه به اخلاق عمومی را جایگزین کردند، اما اینجا هم یک مشکل وجود دارد و این است که اخلاق عمومی تعریف مشخصی ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین ارسطا اظهار داشت: اگر ما مبنای اعلامیه حقوق بشر را بپذیریم، ناگزیر به نتایج نادرستی می رسیم، در نقطه مقابل حقوق بشر معاصر دیدگاه اسلام قرار دارد، اسلام در تعریف انسان از همان ابتدا او را به عنوان مسجود ملائکه و دارای مرتبه بالا می داند؛ خداوند به این مقدار هم اکتفا نمی کند و می فرماید که ما به بنی آدم و تمامی انسان ها کرامت بخشیدیم.

وی ادامه داد:  خداوند انسان را بر تمامی مخلوقات برتری داده است؛ از طرفی خداوند با فرستادن 124 هزار پیامبر برای هدایت بشر بیشترین هزینه را برای  انسان می کند.

این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: در این تکریم الهی آیا نمی توان این نتیجه را گرفت که دولت اسلامی موظف است که در تکریم انسان گام های بلندی بردارد؟.

حجت الاسلام والمسلمین ارسطا با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم (ص) درباره جایگاه انسان در نزد خدا ابراز کرد: امیرالمؤمنین(ع) در عهدنامه مالک اشتر به او دستور می دهد که قلب خود را از رحمت ورزید و محبت داشتن نسبت به مردم مالامال کن، کدام مردم، مردمی که صرفا مسلمان هستند؟ خیر، این مردم مسلمان و غیرمسلمان را شامل می شود.

وی بیان کرد: عده ای تصور می کنند که اعلامیه حقوق بشر مصداق سیره علماست، اما این تصور اشتباه است؛ این اعلامیه را تنها پیروزمندان جنگ جهانی دوم نوشته اند و یکی از نقاط تأسف بار این است که این اعلامیه یک اعلامیه جهانی خوانده شده، در حالی که این اعلامیه از جانب سکولارها و لیبرال ها تدوین شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha