جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
دورویی و نفاق

حوزه/ امام صادق (علیه السلام) فرمود: هر كه با مسلمان به دو چهره و دو زبان برخورد كند، روز قيامت در حالى بيايد كه براى او دو زبان آتشين باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، کتاب «واژه هاي اخلاقي از اصول كافي» اثری از مرحوم آيت الله علی مشکینی است که در آن، نکاتی زیبا و قابل استفاده پیرامون مباحث مختلف اخلاقی آمده و «حوزه نیوز» منتخبی از این نکات را در شماره های گوناگون تقدیم علاقمندان می نماید.

 

دورويى و نفاق

 

1. امام صادق (علیه السلام) فرمود: هر كه با مسلمان به دو چهره و دو زبان برخورد كند، روز قيامت در حالى بيايد كه براى او دو زبان آتشين باشد.

شرح:

مقصود كسانى هستند كه براى جلب نفع دنيوى، نزد هر كس مطابق تمايلات او سخن گويند و به اصطلاح معروف نان به نرخ روز خورند، كه اين كار باعث حق كشى هاى فراوان مى گردد و عين نفاق است .

 

2. حضرت باقر (علیه السلام) فرمود: چه بد بنده اى است آن بنده دورو و دو زبان كه در حضور برادرش او را ستايش كند و در پشت سر او را بخورد (و از او بدگويى كند) اگر دارا شود (و ثروتى به چنگ آورد) بر او رشك برد، و اگر گرفتار شود، دست از يارى او بردارد.

 

شرح:

مقصود از اينكه حضرت فرمود: (در پشت سر او را بخوريد) يعنى غيبت او را كند، چنانچه خداى تعالى فرمايد: (و غيبت نكند برخى از شما برخى ديگر را؛ آيا يكى از شما دوست دارد كه گوشت برادر مرده خويش را بخورد؟ همانا آن را ناخوش داريد. (حجرات آيه 12).

 

3. خداى تبارك و تعالى به عيسى بن مريم فرمود: اى عيسى! بايد كه زبانت در پنهانى و آشكار يكى باشد، و همچنين قلب تو. همانا من تو را از نفس خودت مى ترسانم و همين بس كه من (بر حال تو) آگاهم. دو زبان در يك دهان نشايد، و دو شمشير در يك غلاف نگنجد، و دو دل در يك سينه نباشد، نهاد انسان نيز اين چنين است (كه دو عقيده مخالف ، در يك ذهن نتواند جايگير شود).

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha