جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کنگره ی شعر عاشورایی

حوزه/ کنگره شعر و ادبیات آئینی افغانستان در سال های گذشته شاهد حضور پر رنگ هنرمندان مختلف اعم از شیعه و سنی بوده است.

حمزه محمودی دبیر اجرایی انجمن هنر و ادبیات آئینی افغانستان در گفت‌وگو با سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، به دلایل شکل گیری و اهداف اصلی انجمن شعر و ادبیات آئینی افغانستان اشاره کرد و گفت: انجمن ادبیات آئینی افغانستان تشکلی مردم نهاد است که تا کنون گام‌های بزرگی در راه اعتلای زبان و ادبیات فارسی و دیگر میراث های آئینی و اعتقادی کهن فارسی زبانان برداشته است در این میان این انجمن دینی-ادبی توانسته است علی رغم مخالفت های متعدد جریانهای فکری انحرافی مثل وهابیت،داعش و طالبان محتوای دینی و ستم ستیزانه ی ادبیات فارسی را که به مدد نفحات قدسی انقلاب اسلامی و بنیانگذار روشن بین آن امام خمینی(ره)جانی دوباره گرفته است  در ذیل عناوین مختلف فرهنگی  بر دلهای زلال جمع کثیری از مؤمنان عرضه کند و نقشی تأثیرگذار در فضای فرهنگی افغانستان ایفا نماید. و فعالیت های مختلفی برای تعریف و شکوفایی ادبیات دینی در افغانستان انجام داده است. برای مثال در ایام فاطمیه ما فرا خوان اولین کنگره شعر ایام فاطمبه با نام عقیق کبود را داشتیم و فی الحال برگزاری ششمین دوره شعر و ادبیات آئینی با نام واژه های تشنه را در دستور کار دارد که ویژه شعر و داستان عاشورایی است.

این شاعر جوان افغانستانی وضعیت کنونی شعر آئینی در کشور افغانستان را این گونه وصف کرد: شعر آئینی در افغانستان پدیده ای مهجور است و متأسفانه تا کنون توجه زیادی به آن نشده است به طوری که هر اتفاقی در این حوزه می افتد در زمره اولین رویدادهای شعر آئینی است. با وجود این که حمایت زیادی در عرصه ی داخلی از آن صورت نمی پذیرد بیشتر حامیان این گونه ار شعر و ادب را مردم و ادبای متعهد افغانستان هستند که از آن جمله می توان از حمایت های شاعر معروف افغانستان سید سکندر حسینی بامداد نام برد. این گونه حمایت ها موجب رویش استعدادهای جوان در این حوزه شده و به ادبیات آئینی افغانستان جانی دوباره بخشیده است که این جای بسی مسرت و خوشحالی است.

عضو انجمن هنر و ادبیات آئینی افغانستان در ادامه امکان استفاده از ادبیات آئینی به عنوان ابزاری برای ایجاد وحدت سیاسی-اجتماعی و تقویت مقاومت در برابر ابرقدرتها در افغانستان را این طور ارزیابی کرد:  از ادبیات و به خصوص شعر از دیرباز به عنوان یک رسانه ی اثر گذار استفاده می شده در این سالهای پر تلاطم و پر جوش و خروش اجتماعی-سیاسی افغانستان هنرمندان زیادی مثل شهید علامه بلخی استاد خلیل الله خلیلی، ابو طالب مظفری و اساتید دیگر به یاری انقلاب های مردمی و پاک افغانستان قلم فرسایی کرده اند و فصل تازه ای را در ادبیات افغانستان با عنوان ادبیات مقاومت رقم زده اند که بررسی آن مجال دیگری می طلبد

وی در ادامه افزود: این نکته قابل ذکر است که چون روح دین مستلزم نفی بدی ها و تأیید و تقویت خوبی ها است لذا به دلیل وجود خاصیت دینی در فعالیت های انجمن شعر آئینی افغانستان در کنگره های قبل شاهد حضور پر رنگ هنرمندان مختلف اعم از شیعه و سنی بودیم.

این فعال هنری افزود: این مسئله باعث شده در افغانستان وحدت و هم دلی خاصی بین شاعران متعهد با گرایشات مذهبی و سیاسی فراوان از شیعه و اهل سنت صورت گیرد و این هنرمندان بتوانند آثار زیادی را در کنار یکدیگر خلق کنند و بارها در کنگره های مختلف هنرمندان شیعی و اهل تسنن در کنار هم باشند.

حمزه محمودی در یک نگاه کلی آینده شعر آئینی در افغانستان را امید بخش و روشن دانست و اضافه کرد: توجه هنرمندان در سالهای اخیر به این حوزه ادبی به خاص نوید رویش ها و اتفاقات تازه ای را در این باره می دهد که تا کنون بخشی از آن را شاهد بوده ایم. در طی این سالها با تلاش هنرمندان افغانستانی آثار خوبی به چاپ رسیده است که از آن جمله می توان به گزیده اشعار عاشورایی با عنوان بوسه بر گلوی نی و گزیده اشعار مهدوی تحت عنوان شاه شمشاد قدان اشاره نمود. ما در کنگره ها و همایش های انجمن هنر و ادبیات آئینی افغانستان مقوله تولید محوری را در دستور کار خویش قرار دادیم و در آینده شاهد رونمایی و چاپ گزیده شعرهای فاطمی، مهدوی و عاشورایی زیادی خواهیم بود.  

 

 

گفت‌وگو: ‌علی رحمانی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha