چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
کد خبر: 498185
۱۶ تیر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۱
حجت الاسلام سبحانی نیا

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی سبحانی نیا به جای حجت الاسلام والمسلمین عباسی، سکان مدیریت حوزه علمیه قزوین را بر عهده گرفت.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی نیا به جای حجت الاسلام والمسلمین عباسی، سکان مدیریت حوزه علمیه قزوین را بر عهده گرفت.

او در سال 1347 در خانواده ای سنتی ومذهبی در قزوین به دنیا آمد و دوره تحصیلات ابتدایی ،متوسطه ودبیرستان را در قزوین گذراند.ودر ضمن در سالهای 1364 و1365 توفیق حضور در جبهه های جنگ تحمیلی با عراق را پیدا کرد.

از سال 1366 همزمان با تحصیل در سال چهارم دبیرستان، رسما وارد حوزه علمیه قم شد و در مدرسه رضویه دروس سطح حوزه را شروع نموده و دروس سطح را تا سال 1376 به پایان رساند.

از اساتید برجسته وی  در دوره سطح  می توان حجج اسلام اسحاق نیا ، پرنده غیبی، مسعود عالی،مومنی، مسعودی، غرویان، دوزدوزانی و عراقچی اشاره کرد. از سال 1376 نیز در درس خارج آیات عظام میرزا جواد تبریزی (ره) و مکارم شیرازی حاضر شد و مدت کوتاهی نیز در درس آیت الله شبیری زنجانی شرکت کرد.

وی همچنین از سال 1371 با مرکز تحقیقات دارالحدیث به فعالیت های فرهنگی ،علمی همکاری شروع نموده واین همکاری تا به امروز در حوزه های مختلف ادامه داشته است.

مدتی در بخش تاسیس کتابخانه تخصصی حدیث تلاش کرده و مسئولیت داشت. چند سال نیز در گروه موسوعه نگاری در بخش تحقیقات با آن مرکز همکاری داشته و تحقیق عناوین متعددی را بر عهده داشت.

در سال 1380 در آزمون کارشناسی ارشد مدرسی الهیات و معارف اسلامی با گرایش فلسفه وکلام در دانشکده تربیت مدرس دانشگاه قم پذیرفته شده و مدرک کارشناسی ارشد خود را در سال 1383 با دفاع از پایان نامه خود با عنوان «اطاعت از خدا در ترازوی حق و تکلیف» اخذ نمودند.

در سال 1390در مقطع دکتری مدرسی معارف اسلامی گرایش قرآن و متون در دانشگاه قرآن و حدیث پذیرفته و در سال 1390 موفق به دفاع از رساله دکتری خود با عنوان رفتار اخلاقی انسان با خود از منظر کتاب و سنت گردید.

وی هم اکنون در دانشگاه قرآن و حدیث به عنوان عضو هیئت علمی بوده و مسئولیت معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه و همچنین معاونت فرهنگی و هنری موسسه دارالحدیث را را نیز بر عهده دارد.

در ضمن 1377 تا کنون به عنوان روحانی کاروان حج و عمره توفیق خدمت داشته و تاکنون بیش از 20 سفر حج عمره در خدمت زائران سرزمین وحی بوده است.

همچنین در طول مسئولیت خود به عنوان معاون فرهنگی و ارتباطات بین الملل موسسه علمی و فرهنگی دارالحدیث، مسئولیت هیئت علمی برای سفر به کشورهای ایتالیا، یونان، اندونزی، هند، ارمنستان، ترکیه، عراق و ... را بر عهده داشته است.

سوابق تحصیلی

  اتمام دروس سطح حوزه در سال 1376 وشرکت در درس خارج فقه و اصول اساتید بنام آن زمان –اخذ مدرک کارشناسی ارشد مدرسی معارف اسلامی (گرایش فلسفه وکلام ) دانشگاه قم :1383 –اخذ مدرک دکتری :مدرسی معارف اسلامی (گرایش قرآن ومتون ) دانشگاه قرآن وحدیث :1390

سوابق پژوهشی

 اشتغال به امر تحقیق وپژوهش در مرکز تحقیقات دارالحدیث، گروه موسوعه نگاری از سال 1375 تا سال 1383 و انجام بیش از ده طرح پژوهشی پیرامون موضوعات حدیثی –همکاری با پژوهشکده اخلاق وروانشناسی اسلامی موسسه دارالحدیث وبر عهده داشتن مدیریت گروه اخلاق کاربردی به مدت سه سال، تحقیق وپژوهش در موضوعات اخلاقی بویژه در عرصه اخلاق علمی وکاربردی مستمر وتالیف کتاب ومقاله در این حوزه.

 سوابق تدریس در مراکز آموزشی

 دانشگاه قرآن وحدیث شهر ری و قم از سال 1385 تا کنون –دانشکده اصول دین قم  -دانشگاه تهران (پردیس فارابی قم ) دانشگاه پیام نور –مرکز تخصصی علوم وحدیث حوزه علمیه قم-  حوزه علمیه خواهران شهر ری – جامعه المصطفی وچند دروه تدریس در دوره فشرده در موضوعات سیره نبوی – اخلاق کاربردی شامل :وجدان کاری –تکریم ارباب رجوع –جاذبه های میان فردی وآداب معاشرت

 سوابق مدیریتی واجرایی

مسئول کتابخانه تخصصی علوم حدیث –کارشناس برنامه ریزی ونیازسنجی پژوهشگاه حوزه ودانشگاه – معاون دفتر امور پژوهشی وهمکاری های علمی ،پژوهشگاه حوزه ودانشگاه – مدیر امور آموزشی دانشکده علوم حدیث از سال 1384تا 1386-مدیر آموزش های آزاد دانشکده علوم حدیث –مشاور رئیس دانشکده حضرت آیت الله محمدی ری شهری –معاونت فرهنگی ودانشجویی دانشکده علوم حدیث –مدیر گروه اخلاق کاربردی پژوهشکده اخلاق وعلوم رفتاری –معاون فرهنگی ارتباطات وامور بین الملل موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث از بهمن 1390 تاکنون –رئیس شورای نشر موسسه –مدیر عامل سازمان انتشارات دارالحدیث –معاون فرهنگی ودانشجویی دانشگاه قرآن وحدیث –معاون گروه اخلاق دانشگاه قرآن وحدیث –عضو هیات تحریریه مجله علمی وپژوهشی اخلاق پژوهی- عناوین دروس تدریس شده در مضووعات اخلاقی –موضوعات دینی از قبیل فقه –فلسفه –تفکر نقدی –تفسیر تربیتی وتفسیر موضوعی

کتاب ها وتالیفات مدیر جدید حوزه علمیه استان قزوین

همکاری در تدوین کتاب موسوعه الطبیه –همکاری در تالیف کتاب فرهنگ نامه میهمانی –حدیث تندرستی –پای سخن محبوب دلها حسین (ع) –اخلاق کریمانه در پرتو کلام امام حسن مجتبی (ع) سردلبری –رفتار اخلاقی انسان با خود از منظر کتاب وسنت –قرآن کتاب اخلاق –بشتابید خدا تشنه است –حدیث تندرستی –از نماز بیشتر بدانیم- در آمدی بر اخلاق هتلداری –اخلاق رانندگی

 کتاب هایی که زیر نظر وی تولید ومنتشر شده است

 اطاعت از خدا در ترازوی حق وتکلیف – رفتار اخلاقی انسان با خود از منظر کتاب وسنت وبیش از 35 عناوین ومقالات منتشر شد ه در مجلات حوزوی ودانشگاهی وفصلنامه های علمی وپژوهشی.

پایان نامه

 حجت الاسلام والمسلین سبحانی نیا راهنمایی، مشاوره و داوری پایان نامه های فراوانی برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری و سطح 3و4 بر عهده داشته است. این پایان نامه ها مربوط است به دانشجویان و یا طلاب دانشگاه قرآن وحدیث، حوزه علمیه برادران وخواهران ،دانشگاه معارف، دانشگاه ادیان ومذاهب و مرکز تخصصی حدیث و حوزه بوده است.

وی در حال حاضر هیئت علمی در مرتبه استادیاری پایه ده دانشگاه قرآن وحدیث است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ارجمند IR ۰۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
    3 0
    ایشان همچون پدری دلسوز و فداکار همیشه آماده ی خدمت در راه حق هستند و خالصانه و بدون قضاوت شخصی در پی حل مشکلات بندگان خدا میباشند بنده به نوبه ی خود همواره دعاگوی ایشان خواهم بود انشاالله هر جا هستند سلامت و دلشاد و عاقبت بخیر باشن