پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
صدر

حوزه/ سید رضا صدر الحسینی گفت: بعد از نشست منامه هیچ اقدام قابل توجهی در راستای تحقق معامله قرن انجام نشد، بلکه نا امیدی بیشتر از سوی مسئولین اجرا کننده مانند کوشنر داماد ترامپ مشاهده می‌شود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، منطقه در ماه های اخیر شاهد تحولات گسترده ای در عرصه های مختلف با محوریت جمهوری اسلامی ایران بوده است. تلاش های محور عربی صهیونیستی و آمریکایی برای تحقق معامله قرن از یک سو و تلاش های محور مقاومت برای وحدت بیشتر در مقابل تحریم‌های ظالمانه ضد ایران از سوی دیگر موجب شده کشورهای حامی مقاومت مواضع مستقلی ضد بدخواهان خود داشته باشند و از جمهوری اسلامی ایران ضمن الگوبرداری مناسب حمایت ویژه کنند.

در همین راستا خبرنگار بین الملل حوزه با سید رضا صدر الحسینی کارشناس بین الملل به گفت و گو پرداخته است.

متن گفت و گو به شرح ذیل است:

 

حوزه: در روزهای گذشته منامه پایتخت بحرین شاهد نشستی با محوریت تحقق معامله قرن و فراهم کردن زمینه اقتصادی این طرح با همکاری برخی از کشورهای عربی بود. به نظر شما بعد از برگزاری این نشست چه گام های عملی برای اجرایی شدن این طرح برداشته شده است؟

یکی از مهم‌ترین دلایلی که این نشست در کشور بحرین برگزار شد؛ این است که امارات و عربستان سعودی در طی سال های اخیر  به رژیم صهیونیستی نزدیک شده و همراهی قابل توجهی با این رژیم داشته اند. از این رو بحرین تلاش کرد که عقب ماندگی خودش را در این مسابقه جبران کند و مرکز نشست پایتخت بحرین انتخاب شود.

بعد از نشست منامه هیچ اقدام قابل توجهی در راستای تحقق معامله قرن انجام نشد،  بلکه نا امیدی بیشتر از سوی مسئولین اجرا کننده مانند کوشنر داماد ترامپ مشاهده می شود. پرونده معامله قرن که طی دو سال در اختیار کوشنر گذاشته شده بود و وی با استفاده از رانت دامادی ترامپ این طرح را هدایت می کرد، در روزهای اخیر اعلام کرده که تا توافق و صلح بین گروه های فلسطینی محقق نشود، امکان عملی شدن این طرح وجود ندارد. منظور کوشنر از این سخنان اختلافات با محمود عباس است از این رو اعلام کرده ما می خواهیم محمود عباس در جریان اقدامات معامله قرن قرار گیرد و  او را راضی کنیم.

 اما عباس در روزهای نزدیک به نشست منامه  اعلام کرده بود ما در جریان این امور نیستیم. این در حالی است که وی در سال های اخیر مقادیری پول از آمریکایی ها دریافت کرده و ارتباطات خاصی با صهیونیست ها داشته است، اما با این حال بیان کرده بود؛ما از هیچ یک امور و محتوای طرح معامله قرن اطلاع نداریم و همکاری و همراهی با این معامله نمی کنیم .

از این رو به دلیل ناقص بودن و موهوم بودن این معامله هیچ یک از جریان های سوسیالیستی کمونیستی هم اعلام همکاری نکردند و تمام جریان های مقاومت و مستقل اعلام کردند مخالف تحقق معامله قرن هستند و آن را مردود می دانند . میزان شکست و عصبانی کوشنر به حدی بود که گفت سران فلسطینی دیوانه هستند که این گفتار نشان دهنده تمام شدن صبر کوشنر است؛ چراکه با نشان دادن در باغ سبز به فلسطینی ها نتوانست آنها را فریب دهد و با خود همراه کند.

 

معامله قرن به توقف کامل رسیده است

بنابراین می توانیم نتیجه بگیریم که معامله قرن به توقف کامل رسیده موضوعی که  نافرجامی آن از قبل پیش بینی می شد. حتی کشورهایی مثل اردن و مصر هم به نوعی مخالفت خودشان را اعلام کردند. از سوی دیگر کوشنر و نتانیاهو هم در زمینه اجرای معامله قرن اختلاف پیدا کردند؛ چراکه کوشنر در نشست منامه اعلام کرده بود گذرگاهی بین نوار غزه و کرانه و سرزمین های اشغالی بازشود، اما نتانیاهو صریحا مخالفت کرده و اعلام نمود به باز شدن مسیری راضی نیستیم؛ چراکه صهیونیست ها   هم خواهان قدس شریف و هم تمام سرزمین فلسطین هستند تا آنجا که نمی خواهند از زیاده خواهی های خود دست بردارند و اجازه نمی دهند هیچ گذرگاهی بین غزه و سایر مناطق اشغالی وجود داشته با شد، بنابراین معامله قرن از لحاظ میدانی و عملی اجرا نشده است.

آقای " منشه امیر " از تحلیلگران ارشد مقیم اورشلیم در این رابطه اعلام کرده است؛ مفاد معامله قرن و آن چیزی که بر روی کاغذ آمده است بسیار خوب و جالب و مرتب کنار هم گذاشته شده است، ولی در میدان عمل در دو بخش تامین مالی و اجرا شدن عملی این طرح که در فاز اول باید در ده سال اجرا شود به طور جدی شک و شبهه وجود دارد.

 

حوزه: بعد از تحمیل تحریم های ظالمانه علیه ایران، آمریکایی ها به دنبال تلاش‌های منطقه ای برای همراهی کشورهای دیگر ضد ایران بودند از این رو در صدد آوردن فشار های سیاسی به دولت عراق برای عدم همراهی با ایران و کم شدن روابط دوستانه و همه جانبه بین دو کشور ایران و عراق شدند از سوی دیگر شاهد فضای ضد آمریکایی میان ملت و مجلس عراق هستیم. به نظر شما عملکرد دولت و سران سیاسی عراق در مواجهه با چنین شرایطی چگونه است؟

با افزایش تحریم های یک جانبه ضد ایران عراق همچنان همراهی خودش را در زمینه گسترش روابط اقتصادی و تجاری با ایران حفظ کرده و از هیچ  تلاشی دریغ نکرده است. دولت، مجلس و مجموعه سیاسی عراق همراهی خوبی با ایران دارند چرا که روزهایی را  که ایران در کنار ملت عراق در مقابله با داعش ایستادگی کرد را فراموش نکردند و این پاسخ سوال های شبهه آور افرادی است که می گفتند ما درعراق چه می کنیم.  و شاهد بودیم  اقدامات مستشاری ما در عراق علاوه بر تامین امنیت ایران ما به ازای قابل توجهی داشت.

امروز عراق تحت فشار آمریکا است تا کمترین ارتباط  را با ایران داشته باشند و در این راستا سعودی ها را وادار کردند تا اعلام کنند  نیازمندی های عراق را درحوزه برق و امکاناتی را  که عراق  از ایران تامین می کرد را جبران کنند که عراق نپذیرفت.

با توجه به ارتباطات تمدنی، فرهنگی، عاطفی و ایدئولوژیک و سیاسی عراق با ایران آنها ترجیح می دهند ارتباطشان را با ایران حفظ کنند. از سوی دیگر عراق با گسترش مخالفت های منطقه ای روبرو شده  و از این رو آنها در شرایطی به سر می برند که تحمل فشار زیادی بیش از گذشته برای کاهش روابط با ایران می کنند .

در روزهای اخیر عراق شاهد تحولات داخلی است که مهمترین آن افزایش روحیه ضد آمریکایی است ملت و دولت عراق می دانند که آمریکایی ها به دنبال خیر و صلاح مردم و توسعه و پیشرفت  این کشور نیستند. از این رو  در مجلس عراق طرح خروج نیروهای آمریکا از عراق کلید خورده است.

 آمریکایی ها تلاش  می کنند این طرح تصویب نشود اگر چه طرفداران اندک لیبرال ها در  مجلس عراق حضور دارند که می گویند تا شرایط امنیت و توسعه  عراق مشخص نشود عراق نمی تواند دست از آمریکا بردارد و این را تحولات آینده معلوم می کند.

 

اما با این وجود نمایندگان عراق به شدت پیگیر تصویب این لایحه هستند و از سوی جریان ها، احزاب موثر  و فعال و افراد با نفوذ در عراق طرح خروج آمریکایی ها از عراق پیگیری می شود و یا به دنبال این هستند که مانند کشورهای دیگر تمام اقدامات نیروهای آمریکایی تحت اشراف دولت عراق باشد و در هرحال شرایط ضد آمریکایی در عراق وجود دارد و با وجود آنکه آمریکایی ها  در حوزه عملیات روانی، فرهنگی و رسانه ای در عراق فعالند، اما شرایط مناسبی در عراق ندارند؛ چرا که دچار مشکل جدی شدند و نباید فراموش کنیم  آمریکایی ها می خواستند عراق را مثل یک مستعمره خود اداره کنند ، اما با یک دولت و ملت انقلابی و پارلمان ضد آمریکایی روبرو شدند.

به طور کلی امروز شرایط کنونی عراق در راستای اهداف عالی مقاومت قابل تحلیل است و در مسائل راهبردی جمهوری عراق و جبهه مقاومت با ایران همکاری تام دارد. البته در این راستا دولت و ملت عراق زحمات بسیاری کشیدند ودر باغ سبزهایی را که  آمریکا به عراق نشان داد  نپذیرفتند. امروز  اختلافات عراق و ایران به حداقل ها رسیده و با سفر عادل عبدالمهدی به ایران و امضاء توافقات مختلف در حوزه های مرزی و تجاری این دولت نشان داد که همراهی کاملی با ایران دارد. پیوندهای مشترک دو کشور آمریکایی ها را عصبانی کرده و باید توجه داشته باشیم آمریکایی  ها شدیدترین فشارها را به عراق  وارد کردند تا آنها را از اهداف خودشان و نزدیک شدن به دولت ایران و مقاومت مایوس کنند، اما با توجه به افکار عمومی و احاطه احزاب و گروه های مقاومت در عراق آمریکایی ها موفق به این موضوع نشدند و با تلاش های گسترده طرفداران  لیبرال دموکراسی غربی در آمریکا همچنان دست برتر از آن نگاه مقاومت است که تاکنون ادامه داشته و ان شاءالله در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

 

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha