پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
منتظری دادستان کل کشور

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین منتظری گفت: دستگاه قضایی برای مبارزه با فساد کمر همت را بسته است و امیدواریم جامعه مبرا از فساد شود و از این طریق اعتماد مردم جلب شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از زنجان، حجت الاسلام و المسلمین محمدجعفر منتظری، ظهر امروز در مراسم تکریم و معارفه دادستان زنجان اظهار کرد: حضور در شهر شور و شعور حسینی آنهم در دهه کرامت افتخار بزرگی برای بنده محسوب می‌شود.

دادستان کل کشور با بیان اینکه در دوره حساس و خطیر کشور قرار داریم، تصریح کرد: امیدواریم با فعالیت و عملکرد درست از عهده وظایف خود برآییم و سربلند شویم.

وی با اشاره به تغییرات مدیریتی در مجموعه قضایی استان گفت: پست برای کسی ماندگار نیست اما خوش به حال کسی که وقتی پستی را ترک می‌کند مردم از رفتن او ناراحت می‌شوند‌.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری با بیان اینکه یکی از بزرگترین نعمات الهی این است که انسان به مردم خدمت کرده و مراجعات مردمی را پاسخگو باشد، افزود: در جمهوری اسلامی مقام و پست ارزشی ندارد مگر اینکه انسان از این جایگاه استفاده کند و به فرموده حضرت علی (ع) مگر اینکه از این پست برای اقامه عدل استفاده شود.

دادستان کل کشور گفت: در نظام جمهوری اسلامی هدف از حکومت اقامه قسط و عدل است و اگر کسی می‌تواند در این مسیر حرکت کند، می‌ماند.

وی با اشاره به اینکه همه ما از جمله خود بنده در مجموعه قضایی و فعالان سایر قوا از جمله مجلس و قوه مجریه باید تلاش کنیم که از این فرصت برای خدمت به مردم با هدف الهی استفاده کنیم، گفت: باید هدف از کار به صورت ۱۰۰ درصدی رضایت الهی باشد، اما اگر تقوا نباشد، نتیجه‌ای نخواهد داشت.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری با بیان اینکه در اجرای عدالت همه مسؤولیت دارند، اما دستگاه قضایی مسؤولیت بیشتری دارد، تصریح کرد: در هرجا که هستیم حکومت باید حکومت عدالت باشد.

دادستان کل کشور با تاکید بر الگوبرداری در امر قضاوت از امیرالمومنین(ع) بیان کرد: می‌توان اجرای عدالت را دقیق انجام داد، اما نه با ایجاد فضای وحشت و رعب بلکه باید با صمیمیت مجرم را به جزای عمل خود رساند.

وی با بیان اینکه دادستان دو وظیفه عمده و مهم دارد که نخستین آن این است که به گونه‌ای با مردم گرم و صمیمی باشد که هرکسی در حقش ظلم شده احساس راحتی کند، گفت: آغاز این کار با شکایت شاکی و ختم آن با گرفتن حق وی و یا حصول رضایت وی ممکن است.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری با بیان اینکه یکی دیگر از وظایف دادستان این است که حقوق عامه مردم را پیگیری و از آن دفاع کند، تصریح کرد: من از همه مسؤولان درخواست دارم که از حقوق عامه که از وظایف دادستان است حمایت کنند.

دادستان کل کشور با اشاره به اینکه در استان زنجان نیز یک سری مسائلی هست که موجب تضییع حقوق عامه شده است، گفت: انتظار داریم مسؤولان به نحو احسن ابن موضوع را پیگیری کنند.

وی با بیان اینکه نسبت به تضییع حقوق عامه شاهد بی‌مبالاتی هستیم و تجاوز به حقوق عمومی وجود دارد، ادامه داد: آثار و تبعات سوء تجاوز به حقوق عامه را در کشور شاهد هستیم.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری گفت: تجاوز به حریم رودخانه‌ها، آب‌های زیرزمینی باید به درستی مدیریت شود که اگر نشود برای آیندگان منبعی باقی نمی‌ماند، تعدی و تجاوز به حریم رودخانه‌ها، جلوگیری از تجاوز دستگاه‌های اجرایی به حقوق عامه موضوعاتی است که باید به صورت جدی پیگیری شود.

دادستان کل کشور افزود: اگر وزارتخانه‌هایی که به صورت مستقیم به مردم خدمت‌ می‌رسانند به وظیفه خود درست عمل کنند، نوبت به دستگاه قضایی نمی‌رسد اما اگر آنها هم عمل نکردند این وظیفه دادستان است که آن را پیگیری کند.

وی با اشاره به اینکه اگر شهرداری وظیفه دارد و به وظیفه خود عمل نکرده است، اگر جاده‌ها مناسب نیست و راه و شهرسازی به وظیفه خود عمل نکرده است، پس چه کسی در این شرایط باید وارد عمل شود و احقاق حقوق عامه را انجام دهد که در این شرایط، قطعا دادستانی و قوه قضائیه وظیفه رسیدگی دارد.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری با بیان اینکه نظارت بر دادسراها باید مورد توجه ویژه دادستان‌ قرار گیرد، افزود: البته استان زنجان گستردگی فراوانی ندارد که نتوان به آن رسیدگی کرد.

دادستان کل کشور همچنین به عزم جدی قوه قضائیه در مبارزه با فساد اشاره کرد و گفت: امروز، شاهد حدی از رشد فساد هستیم که قابل قبول نظام جمهوری اسلامی نیست، البته دشمن در تلاش است فساد را بسیار گسترده نشان دهد، اما بنده عرض می‌کنم ما در سطح دستگاه‌ها آنقدر خدمات داریم که نسبت فساد به آن کم است اما همین میزان فساد هم قابل قبول نیست.

وی ادامه داد: دستگاه قضایی در مبارزه با فساد در درون خودش بیشتر تلاش می‌کند و از هیچ فسادی در درون مجموعه خود چشم پوشی نخواهیم کرد.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری گفت: دومین موضوع نیز بحث فساد در سایر دستگاه‌ها است که در این رابطه از مسؤولان انتظار همکاری داریم و درخواست داریم اجازه ندهند، فساد همچون موریانه به داخل دستگاه آنها نفوذ کند.

دادستان کل کشور افزود: برای نظام جمهوری اسلامی زیبنده نیست که مرتب بگویند یکی برد و یکی خورد و همین امر موجب بی‌اعتمادی مردم شود و بگویند همه اینطور هستند.

وی گفت: دستگاه قضایی برای مبارزه با فساد کمر همت را بسته است و امیدواریم جامعه مبرا از فساد شود و از این طریق اعتماد مردم جلب شود

حجت الاسلام و المسلمین منتظری گفت: البته خود مردم نیز در مقابله با فساد نقش دارند و از آنها می‌خواهیم اگر از فساد آگاه بودند، گزارش کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha