پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام علیرضا پیروزمند-عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی

حوزه/ عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی گفت: شرایط امروز جامعه به گونه ای است که بدون ارتقای سطح سواد رسانه ای مردم نمی توان جلوی نفوذ فرهنگی دشمن را گرفت.

حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پیروزمند در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با بیان این که باید بحث نفوذ فرهنگی دشمن را جدی گرفت، اظهار داشت: طبعاً برای مقابله با چنین نفوذی نیاز به یک سری عوامل و تحقق زمینه هایی داریم که یکی از آن ها ارتقای سطح سواد رسانه ای جامعه است که در این باره البته در سال های اخیر، گام های خوبی برداشته شده اما به هیچ وجه کافی نیست.

وی افزود: بخش مهمی از برنامه های دشمن از طریق رسانه های نوین از جمله در بستر فضای مجازی صورت می گیرد و لذا سواد رسانه ای به مردم و خانواده ها کمک می کند که به شناخت و درک بهتری در عرصه رسانه ها و کارکردها و تاثیراتشان دست یابند.

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین تاکید کرد: با توجه به شیوع استفاده از ابزارهای نوین رسانه های در زمان ما به خصوص شبکه های اجتماعی، بیش از هر چیز می بایست مراقب آفات و آسیب های آن باشیم به خصوص در رابطه با نسل جوان که چندی پیش در رسانه ها مطرح شد متاسفانه حدود هشتاد درصد دوستی های میان دو جنس مخالف در این فضا به روابط نامشروع می انجامد و این یک هشدار جدی برای جامعه ماست.

وی یادآور شد: نه تنها نفوذ فرهنگی که در بعضی موارد حتی نفوذ سیاسی و اقتصادی در یک جامعه به واسطه همین فضای مجازی و شبکه های اجتماعی صورت می گیرد و از این رو، مراقبت و هوشمندی در این خصوص از سوی مردم و مسئولان ، یک ضرورت انکارناپذیر به شمار می رود.

حجت الاسلام والمسلمین پیروزمند گفت: از این حیث یکی از اصلی ترین و مؤثرترین راهکارها به منظور پیشگیری از آفت ها و آسیب های این مساله، آن است که ارتقای سواد رسانه ای را در سطح جامعه به خصوص در بین نسل جوان به شکل جدی دنبال کنیم به این معنا که به این واسطه، استفاده ناشیانه و منفعلانه و اشتباه از رسانه های جمعی و ابزارهای مجازی و شبکه های اجتماعی به تدریج کاهش یابد و به حداقل ممکن برسد.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha