جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نمایی از فیلم «سامورایی در برلین»

حوزه/ همان قدر که در ماه های اخیر فیلم های جدی و حرفه ای سینمای ایران، اقبال خوب تماشاگران را به همراه داشته اند، به همان نسبت کمدی های نازل و سخیف و بی توجه به ارزش های دینی و اخلاقی، با کم میلی قابل توجه مردم و خانواده مواجه بوده اند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»،برخی رسانه ها از "خشک شدن لبخند روی لب های گیشه" سخن گفته و آن را تیتر کرده اند و منظورشان البته این است که آمار فروش فیلم های سینمایی در سال جاری حاکی از آن است که فیلم های غیرکمدی بیشتر مورد اقبال تماشاگران هنر هفتم قرار گرفته اند؛ فیلم هایی همچون "متری شیش و نیم"، "شبی که ماه کامل شد" و "سرخپوست" که توانسته اند در گیشه نیز موفقیت خوبی برای خود و سینمای ایران به ارمغان بیاورند.

این وضعیت در حالی است که معمولاً در سال های اخیر، سکانداران گیشه، فیلم های کمدی بوده اند اما در سال 98 برخی از فیلم های کمدی یا آن هایی که نیم نگاهی به جذابیت های طنز و کمدی برای جذب تماشاگر داشته اند، چندان در رسیدن به این هدف خود موفق نبوده اند.

واقعیت آن است که در همین سال ها فیلم هایی ساخته شده اند که کمترین میزان دقت و مهارت در تولید یک فیلم سینمایی استاندارد را داشته اند و یک فرد پیگیر سینما وقتی این وضعیت را قیاس می کند با اوضاع و احوال دهه های گذشته که فیلم های خوبی چون "اجاره نشین ها"، "لیلی با من است"، "دایره زنگی" ، "مارمولک" و غیره تولید و اکران می شد، در می یابد که سینماگران ایرانی به جز معدود آثاری در ساخت این نوع از فیلم ها، کمترین زحمت و تلاش را چه در زمینه فیلمنامه و چه پردازش هنری و بازی گرفتن درست و به جا از هنرپیشه ها به خرج نداده اند و طبعاً نتیجه هم این شده که شاهد فیلم هایی هستیم بی سر و ته و در بسیاری از مواقع به معنای واقعی کلمه مبتذل و سخیف که می خواهد به مدد عناصری چون شوخی های سطحی و رقص و آواز و یا عبور از خط قرمزها ، از مردم و خانواده ها لبخند بگیرد که در این زمینه نیز فیلم های چندماه اخیر، عملاً شکست خورده اند.

البته ناگفته نماند که هنوز هم فیلم های کمدی می توانند مخاطبان بسیاری را به سینما بکشانند به این شرط که یک بازنگری جدی در نحوه ساخت داشته و در آن ها میزانی از استانداردها رعایت شود.

از سوی دیگر، میل و اقبال تماشاگران سینما به فیلم های جدی و فروش بالای آثاری همچون "شبی که ماه کامل شد" و "سرخپوست" فی نفسه خبر خوبی برای هنرهفتم وطنی است به این معنا که اگر فیلم قوی ساخته شود با وجود برخی ایرادات که در هر اثری طبیعی است ، می تواند باعث رونق سینما شود.

در هر صورت آنچه حایز اهمیت است احترام به شعور مخاطب در ساخت فیلم های کمدی است و این که چارچوب های اخلاقی، عرفی و دینی در تولید این دسته آثار رعایت شود ، نه این که به بهانه رونق در گیشه همه چیز فدای فروش فیلم شود.

بی شک بی توجهی فیلمسازان به این مباحث هم به جایگاه هنری آن ها به طور جدی لطمه می زند و هم این که باعث فاصله گرفتن بیشتر خانواده ها از چنین سینمای سطحی و بی توجه به ارزش های دینی و اخلاقی می شود و این مساله در هر دو  صورت یک خطر جدی برای سینمای ایران و سینماگران وطنی است.

سید محمد مهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha