پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
اسلاملو

حوزه/ نعیمه اسلاملو گفت: کوتاهی مسئولان فرهنگی کمیته مد ولباس، عدم نظارت صنف پوشاک و لباس از یک سو و تبلیغ رسانه ای و شبکه های اجتماعی در جهت حیا زدایی از جامعه ذائقه جامعه را به سمت برهنگی و نگاه بی حجابی سوق داده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از البرز، نعیمه اسلاملو، مولف و پژوهشگر حوزه مطالعات زنان و حجاب تحصیلکرده در رشته زبان و ادبیات انگلیسی و مدیر مسئول موسسه فرهنگی خیبر در استان البرز است. وی سال ها در عرصه عفاف و حجاب مباحث مربوط به زنان و خانواده فعالیت آموزشی و پژوهشی داشته و در موسسه خیبر طرح های ابتکاری آموزشی و تبلیغی را در سطح مدارس و دانشگاه ها برگزار شده است.

برای آشنایی با برنامه ها و طرح های این موسسه در حوزه خانواده و عفاف و حجاب و بررسی رویکردها و راه حل های موثر در ترویج فرهنگ اصیل اسلامی و برخورد با چالش ها و آسیب های موجود در جامعه در حوزه زنان، خبرنگار خبرگزاری حوزه با وی به گفت و گو پرداخته است. متن گفت و گو   در ذیل می خوانید :

 

حوزه: لطفا در خصوص تاسیس موسسه خیبر و تاریخچه آن و مهمترین طرح هایی که در دست اجرا هستند توضیح بفرمایید.

از سال 78 با یک گروه دانشجویی فعالیت خود را آغاز کرده ایم و  از سال 83 در حوزه مطالعات زنان با رویکرد عفاف و حجاب، آموزش، پژوهش و تبلیغ در این حوزه فعالیت خود را تاکنون ادامه دادیم.

برپایی نمایشگاه حریم ریحانه در مدارس و دانشگاه ها

نمایشگاه حریم ریحانه در مدارس و دانشگاه های کشور به دفعات زیاد برگزار شده است. نسخه جدید پژوهش ما از سال  95 تحت عنوان جواهرانه شامل کتاب و مجموعه نمایشگاهی تدوین شده و به مدارس و دانشگاه ها ارائه شده است. در واقع  برگزاری نمایشگاه همراه با اعزام کارشناس به مراکز هدف صورت می گیرد.

اجرای "طرح نجابت" در مدارس دخترانه

یکی از طرح های ما طرح "دختران نجابت" در مدارس است که پنجشنبه و جمعه پوسترهای پژوهشی حجاب در مدارس نصب  شده و از شنبه تا چهارشنبه اعزام مبلغ به مدارس  انجام می شود. دانش آموزان، کلاس به کلاس با پاورپوینت تبلیغی ما آشنا شده و به  اصل چالش و گفت و گو و پرسش پاسخ توجه و تاکید می شود. ظاهر محتوای این نسخه تبلیغی با محوریت حجاب نیست و با عناوینی همچون لذت زندگی، جوانی، هدف زندگی، زن در اندیشه اسلامی وضعیت زن در دنیا و تاریخچه پوشش و تقابل با حجاب و دستاوردهای حجاب برای زنان صحبت می شود.

 

طرح "دختران نجابت" در استان‌های تهران، البرز، گیلان، فارس، کرمانشاه و شهرستان های استان تهران برگزار شده و امسال نیز این طرح در کاشان و اصفهان با همکاری مجریان طرح و رابط  های ما انجام می شود.

اهدای چادر به دختران نجابت در غرفه به وقت آسمانی شدن

فروش محصولات  عفاف و حجاب مانند کارت پستال، فلش کارت، پیکسل و... در مدارس از جمله فعالیت های تبلیغی موسسه خیبر است. همچنین دانش آموزانی که به دلخواه خواهان استفاده از چادر هستند در غرفه "وقت آسمانی شدن است" مورد تشویق قرار گرفته و به دانش آموز می گوییم ما می خواهیم در ثواب این تصمیم شما شریک شویم و چادر به ایشان هدیه می دهیم که این طرح  با همکاری خیرین فرهنگی اجرا می شود.

برگزاری جلسات برای اولیا و معلمان در تهران از دیگر برنامه های موسسه خیبر است به طوری که در طول 5سال حداقل ما یک بار در تمام دبیرستان های دخترانه دولتی شهر تهران حضور پیداکرده و با همکاری  بانیان  خیر به تبلیغ فرهنگ عفاف و حجاب در مدارس پرداخته ایم.

کار فرهنگی در کرج با موانع زیادی روبرو است

از آنجا که کار فرهنگی در کرج با سختی و موانع زیادی همراه است، این طرح کمتر در استان البرز اجرا شده و علاوه بر تهران و کرج در اکثر استان‌های کشور این آموزش برای مبلغین ارائه شده است.

 

  برگزاری دوره آموزشی مبلغان با عنوان "طلایه داران عفاف و حجاب"

دوره آموزشی مبلغ عفاف و حجاب که تاکنون  90 دوره آن در سراسر کشور تحت عنوان  "طلایه داران عفاف" با آموزش مهارت های تبلیغی و توانمندسازی شرکت کنندگان به تبلیغ و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب برگزار شده وآماده برگزاری این دوره تخصصی در سراسر کشور هستیم.

 فعالان فرهنگی می توانند با شرکت در 3 سطح مقدماتی، تکمیلی و تخصصی این طرح هر کدام شامل 16 ساعت آموزشی است می‌توانند مبلغ عفاف و حجاب شده و به شبهات حجاب پاسخ دهند.

 

حوزه: مخاطبان از طرح های تبلیغی شما در مراکز مختلف چقدر استقبال می کنند و آن را موثر می دانند؟

طی نظر سنجی های انجام شده در مدارس از دانش آموزان و معلمان  سوال شده که چه قدر این طرح ها  تاثیرگذار بوده است. اکثریت شرکت کندگان اذعان کرده‌اند که تحت تاثیر مطالب و محتوای طرح قرار گرفته‌اند چون تا به حال از این منظر درباره حجاب با آنها صحبت نشده است.

 

حوزه: لطفا در خصوص برنامه های محتوایی و فرهنگی خود در مدارس توضیح دهید؟

انتشارات تلاوت آرامش وابسته به موسسه فرهنگی هنری خیبر تاکنون 30 عنوان کتاب را منتشر نموده که در راستای ترویج کتاب های مفید علاوه بر کتاب های موسسه، کتاب های سازنده جذاب انقلابی و پر محتوا از انتشارات دیگر جمع آوری شده و جایگزین کتاب ها ورمان های بی محتوا و بی ارزش می شود و در میز فروش محصولات با ارائه بن تخفیف کتاب به دانش آموزان ارائه می شود.

 

حوزه: نحوه همکاری موسسه خیبر با حوزه های علمیه و طلاب در راستای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب چگونه است؟

دوره های آموزشی ویژه مبلغان در سه سطح مقدماتی، تکمیلی  و تخصصی برگزار می شود. در دوره مقدماتی شبهات عفاف و حجاب مورد بررسی قرار گرفته و شیوه‌های امر به معروف برای حجاب معرفی می‌گردند. در دوره تکمیلی کلاس های مناظره به شیوه موافقان و مخالفان حجاب برگزار شده و روش های تبلیغ روانشناسی مخاطب، شیوه های جذب ارائه می شود . مباحث علمی روانشناسی این طرح با همکاری طلاب معاونت تهذیب حوزه های علمیه و موسسه امام خمینی(ره) که تحصیلات روانشناسی دارند تهیه شده است.

ارائه سیر مطالعاتی برای مبلغین در سطح دانش آموزی ، طلاب و دانشجویان و مبلغین و هم اندیشی و مناظره در گروه ویژه از دیگر برنامه های موسسه است.

ارائه مشاوره و برگزاری کارگاه با رویکرد دینی

مرکز مشاوره اسلامی "حانیه" از دیگر مراکز وابسته به موسسه خیبر است که با حضور اساتیدی از قم و کرج به امر مشاوره دینی در سطوح مختلف می پردازد و کلاس های مهارت زندگی با رویکرد اسلامی در این مرکز برگزار می شود.اساتید این مرکز طلابی هستند که در حوزه مباحث روانشناسی روز نیز تحصیل کرده‌اند.

 

حوزه: در راستای توسعه طرح های موسسه به مراکز دیگر چه اقداماتی را انجام می دهید؟

هرکجا که مدیران دغدغه مند در امر عفاف و حجاب داشته باشند و از ما برای برگزاری کارگاه، سخنرانی، برگزاری نمایشگاه پوستر و کتاب و اجرای طرح آموزشی عفاف و حجاب دعوت کنند حضور پیدا می کنیم  و بیشتر در نهادهایی همچون حوزه های علمیه، وزارت آموزش و پرورش و وزارت آموزش عالی که مسولیت در قبال عفاف و حجاب دارند خودمان را برای همکاری با این مراکز معرفی می کنیم.

 

حوزه: موسسه خیبر در راستای تربیت و پرورش کودکان با فرهنگ ایرانی و اسلامی چه برنامه هایی در دست اجرا دارد؟

تهیه لوازم التحریر ایرانی و اسلامی با رویکرد تحقیق روی شخصیت های جبهه معارض دشمن همچون باربی و بن تن که در راستای حیازدایی وارد جامعه ما شدند و معرفی شخصیت های جایگزین و طراحی بازی ها و انیمیشن و نرم افزار از دیگر برنامه های موسسه است.

 

 شخصیت‌های انیمیشنی "ثنا و ثمین و سینا" با برند قاصدک چند سال است که در لوازم‌التحریر و سرگرمی کودکان وارد بازار شده و هم اکنون در حال آماده سازی سناریو برای تولید انیمیشن است.

 

حوزه: یکی از معضلاتی که امروز در عرصه عفاف و حجاب شاهد آن هستیم رشد روز افزون پوشاک غیر اسلامی در جامعه است تا آنجا که پوشاک مناسب با شخصیت و هویت زنان مسلمان جامعه ما کمیاب و کمرنگ شده است به نظر شما این شرایط چگونه حاصل شده است؟

با توجه به اینکه تولیدی ها هر سال بدتر از سال گذشته در سایه بی نظارتی مسئولان به تولید مانتوهای  جلو باز، توری می پردازند می توان دست های دشمنان ملت را در این عرصه دید .کوتاهی مسئولان فرهنگی کمیته مد ولباس، عدم نظارت صنف پوشاک ولباس از یک سو و تبلیغ رسانه ای و شبکه های اجتماعی  در جهت حیازدایی از جامعه  ذائقه جامعه را به سمت برهنگی و نگاه بی حجابی سوق داده است.

همانطور که می دانیم بین نگاه به زن در اندیشه اسلامی و در اندیشه غیر اسلامی که هویت وی را  به ظاهر او می داند تفاوت است از این رو در این  اندیشه تلاش می شود زن برای اثبات خودش ظاهرش را نشان دهد در واقع اول فکر جامعه را  عوض می کنند و بعد از آن پوشاک مناسب این تفکر طراحی می شود.

برند ایران بانو تولید مانتوهای ایرانی اسلامی

از این رو ما در موسسه سعی نمودیم با تولید برند "ایران بانو" به تهیه و عرضه مانتوهای ایرانی اسلامی بپردازیم.

 

حوزه: با توجه به تجربه و پژوهش های جنابعالی و موسسه شما در عرصه عفاف و حجاب چه راه حلی را برای  برون رفت از آسیب های حوزه زنان و حجاب در جامعه معرفی می نمایید؟

همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند باید آتش به اختیار باشیم و می دانیم که انقلاب اسلامی ما مردمی و انقلاب  پابه برهنگان بوده است از این رو در امر عفاف و حجاب نیز باید مردم پای کار باشند  و منظور از مردمی بودن، جامعه متدینین هستند که بایستی آموزش ببینند و از مسئولین  در قبال  اجرای  قانون مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مطالبه گری کنند.

 آموزش و نهضت مطالبه گری دو مولفه اصلی ترویج فرهنگ عفاف و حجاب

در واقع آموزش و نهضت مطالبه گری از مسئولین ، جزو مولفه های اصلی ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه اسلامی است. در زمینه شیوه برخورد با افراد بی حجاب نیز بایستی فوائد حجاب بیان شده و مضرات بی حجابی به آنها معرفی  شود.

گفت و گو: وجیهه سادات حسینی

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سید علیرضا گلپایگانی IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
    0 0
    بنام خدا با سلام احتراما ؛ این نکته " شخصیت‌های انیمیشنی "ثنا و ثمین و سینا" با برند قاصدک چند سال است که در لوازم‌التحریر و سرگرمی کودکان وارد بازار شده و هم اکنون در حال آماده سازی سناریو برای تولید انیمیشن است." در واقع باید برعکس باشد ! یعنی اول انیمیشن آن تولید بشود بعد کارکترها روی دفترها و ...به مخاطبین عرضه شود. با احتارم: سید علیرضا گلپایگانی