پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور

حوزه/ مدیر حوزه‌های علمیه خواهران با تأکید بر اینکه هدف حوزه علمیه خواهران تنها تربیت مادران و دختران خوب و مومنه نیست گفت: اگر هدف را در حوزه تقلیل دهیم، جوشش تکاملی حوزه را تقلیل داده و بلکه تعطیل کرده‌ایم، هدف اصلی حوزه‌های علمیه خواهران رسیدن به مرجعیت علمی و دینی بانوان در جامعه است.

به گزار خبرنگار خبرگزاری «حوزه»،حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور در نشست مدیران استانی حوزه‌های علمیه خواهران که صبح امروز در سالن جلسات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شد ضمن خیر مقدم به مدیران استانی و تبریک به مناسبت ایام دهه کرامت بیان کرد: نخستین نشست مدیران استانی حوزه‌های علمیه خواهران در سال ۹۸ ترکیبی از مباحث علمی و هماهنگی مدیریتی و اداری است.

 

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور اظهار کرد: حوزه علمیه خواهران و هر دستگاه‌ دیگری که شبکه بزرگی از نیروهای انسانی را در اختیار دارد به‌طور طبیعی مدیریتی توزیعی داشته و همه تصمیم‌ها و اقدامات تأثیرگذار آن تنها توسط مدیر و معاونین دستگاهی انجام نمی‌شود، قطعاً بالندگی حوزه و تأمین و رسیدن به اهداف براثر تلاشی است که همکاران ما در استان‌ها انجام می‌دهند.

 

وی افزود: بنا بود که اجلاس مدیران در هفته‌های آینده برگزار شود، اما به دلیل فشردگی برنامه‌ها فعلاً در قالب اجلاس مدیران استانی و برای رسیدن به حوزه بالنده جلسه برنامه‌ریزی‌های سال ۹۹-۹۸ را برگزار می‌کنیم.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت‌پور تصریح کرد: ما دائماً باید همه فعالیت‌های حوزه خواهران را در یک افق اجتماعی رصد کنیم، جایگاه حوزه و نقشی که در بستر اجتماعی و فرهنگی از خود ظهور می‌دهد و تأثیرات اجتماعی که فعالیت‌های ما در عرصه اجتماع دارد باید دائماً رصد شود، چراکه حوزه علمیه برادران و خواهران یک جریان بسته داخلی نیست، جریانی است که باید با تأثیرات اجتماعی سنجیده شود.

 

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور با بیان اینکه سرمایه اجتماعی مسئله مهمی است که دستگاه‌های مختلف سعی می‌کنند که با توجه به آن میزان توفیقات خود را افزایش دهند تشریح کرد: البته هنوز معاونت‌‌های مختلف حوزه علمیه خواهران بنا به دلایلی رصد‌های دقیقی نداشتند و نمی‌توانند بر اساس اطلاعات میدانی به ما بگویند که حوزه علمیه خواهران در کجا قرار دارد و نقش اجتماعی آنچه اندازه است، البته با توجه به تغییرات ساختاری که در دستور کار قرار دارد، بخش قابل‌توجهی از فعالیت‌های ستاد به رصد اختصاص می‌یابد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت‌پور بیان کرد: امروزه ما برای اینکه تشخیص دهیم تأثیر حوزه در اجتماع چه اندازه است باید به آمار دستگاه‌هایی که در این عرصه فعالیت می‌کنند استناد و اکتفا کنیم.

 

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور با اشاره به اهمیت سرمایه‌های اجتماعی روحانیت اظهار کرد: اعتماد، مشارکت و غیره از سرمایه‌های اجتماعی است و ما باید نسبت به میزان توجه این سرمایه‌های اجتماعی به نهادهای دین توجه کافی داشته باشیم.

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین بهجت‌پور بیان کرد: ما از این خوشحالیم که مردم ایران چهره دین را در کشور چهره مشعشع و تأثیرگذاری می‌دانند، نبض دین در ایران می‌زند و نهادهای دین تاکنون به‌خوبی توانسته‌اند مردم را به خود جذب کنند، علاقه مردم به مکان‌هایی از جنس هیئت خوب است و برای اینکه روحانیت بتواند نقش بایسته و محوری خود را در این عرصه ایفا کند باید نسبت به رفتار خود توجه کافی داشته و اگر چالشی در این زمینه است آن را اصلاح کند.

 

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور خطاب به مدیران استانی حوزه‌های علمیه خواهران اظهار کرد: اصلی‌ترین رسالت ما و شما این است که میزان اعتماد مردم به حوزه‌های علمیه خواهران را ارتقا دهیم، ما برای ارتقای جایگاه اجتماعی خود مدرسه‌ها را در اختیار داریم و تعامل مناسب طلاب، مدیران و استادان مدرسه با مردم در این سرمایه اجتماعی تأثیرگذار است، ما نیز در قبال این رفتارها و جایگاه اجتماعی مسئولیم.

 

وی با تأکید بر اینکه باید برای تقویت و سلامت حضور روحانیت در اجتماع تلاش کنیم افزود: هدف ما از حوزه‌های علمیه خواهران نباید تنها تربیت مادران و بانوان خوب باشد، اگر هدف ما تنها در همین حد باشد نسبت به هدف حوزه‌های علمیه کوچک‌انگاری شده است، البته یک دانش‌آموخته حوزه علمیه باید فرزند، پدر و مادر خوبی باشد اما هدف ما از حوزه‌های علمیه باید فراتر از این‌ها باشد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت‌پور تصریح کرد: اگر  هدف را در حوزه تقلیل دهیم، جوشش تکاملی حوزه را تقلیل داده و بلکه تعطیل کرده‌ایم، هدف اصلی حوزه‌های علمیه خواهران رسیدن به مرجعیت علمی و دینی بانوان در جامعه است، حوزه علمیه خواهران باید نقش مرجعیت را در امور مرتبط با زنان و خانواده‌ها ایفا کنند، اگر ما به آن هدف نرسیم پس چه نهادی باید این نقش مرجعیت را ایفا کند، آیا بدیلی برای این نهاد وجود دارد.

 

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور تأکید کرد: کوتاه آمدن از هدف حوزه‌های علمیه که رسیدن به مرجعیت علمی و دینی است و واسپاری این امر به دیگران آیا مجوز شرعی دارد، حجت کامله دین امروز به دست من و شماست، حوزه علمیه و سرمایه‌گذاری‌هایی که در آن صورت می‌گیرد برای همین مسئله است، باید با همین نگاه برنامه‌های ۵ ساله و برنامه‌های سال آینده را نوشت.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت‌پور ادامه داد: بزرگ‌ترین عامل موفقیت شیطان این است که هدف را از انسان‌ها بگیرد، پایداری هدف یک زمینه اخلاقی لازم دارد و در غیر این صورت کشش‌ها و جذبه‌ها و دفعه‌ها سبب می‌شود که اهداف خود را گم کنیم.

 

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور بیان کرد: هدف سازمان حوزه مشخص است، حوزه باید نسبت به این آگاه باشد که خواهران طلبه‌ روحانیون دین بوده و آمده‌اند تا اسلام‌شناس شده و اسلام را به دیگران بشناسند، باید با توجه به این مسئله برنامه‌های خود را تنظیم کنیم.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت‌پور افزود: اگر در بین اهداف این بود که طلبه خواهر منابع نیمه تخصصی اسلامی را شناخته و با زبان عربی با این منابع ارتباط برقرار کند، اگر از اهداف سطح دو این است که طلبه خواهر شناخت و موازنت علمی کافی برای ورود به سطح سه داشته باشد پس باید درس‌ها، استادان و سطح علمی طلاب با توجه به این مسائل سنجید شود.

 

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور تصریح کرد: وقتی به دروس حوزه علمیه خواهران در سطح دو نگاهی انداختم فهمیدم به‌قدری متن‌ها آسان شده است که نیازی به خواندن صرف و نحو نبوده و حدود ۶۰ درصد درس‌ها بدون استاد نیز می‌تواند خوانده شود.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت‌پور خاطرنشان کرد: امروزه شور علمی به طلبه منتقل نمی‌شود و در نتیجه بخش کنشگری اجتماعی دانش‌آموختگان حوزه علمیه خواهران کاسته می‌شود و به ازای آن خواهران طلبه از ما انتظار اشتغال دارند.

 

مدیر حوزه‌‌های علمیه خواهران کشور تشریح کرد: چند هزار مسجد و حسینیه یا بسته هستند یا بخش خواهران آن‌ها تعطیل است، اما طلبه خواهر احساس می‌کند که بیکار است و دلیل آن این است که مراد از کار برای آن‌ها به خوبی تعریف نشده است.

 

وی بیان کرد: برای تأمین اهداف سطح دو حوزه علمیه تمام تلاش خود را به کار بسته و از آغاز سال ۹۸ تغییرات سطح دو حوزه‌های علمیه را آغاز خواهیم کرد و شعار امسال ما نقش تأمین اهداف سطح دو است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت‌پور با تأکید بر اینکه مدیران استانی سند توسعه ۵ ساله حوزه‌های علمیه خواهران را با جدیت پیگیری کنند، گفت: در نگاه مدرسه‌محور سند توسعه ۵ ساله به‌صورت کلان نوشته نمی‌شود بلکه هر مدرسه و استان باید سند توسعه خود را بداند و مرکز مدیریت سندهای توسعه مدرسه و استانی تجمیع کرده و بر آن چیزی بیفزاید.

 

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور عنوان کرد: حوزه بالنده حوزه‌ای است که از مدرسه بجوشد، در استان موج گسترده استانی پیدا کند و در مرکز مدیریت به یک برنامه جامع کامل فراگیر تبدیل شود، نگاه مدرسه‌محور در برنامه ۵ ساله خود نیز توسعه را مدرسه می‌داند.

 

وی با بیان اینکه مدیران استانی حوزه‌های علمیه خواهران باید نسبت به تمام مدارس خود توجه کافی داشته باشند تصریح کرد: راه رسیدن به منابع پایدار مدارس تقویت هیئت‌امنای مدارس است، از وظایف مدیران استانی نیز این است که برای تنظیم روابط مدیران و هیئت امنای مدارس تلاش کرده و به کارکنان مدارس احساس امنیت و آرامش بدهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha