پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام علی خادمی

حوزه/ مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی گفت: ایرادی که از بدو تأسیس نماز جمعه شاید به‌صورت ناخودآگاه بر این آیین مترتب شد این است که مردم به حضور در نماز جمعه نگاه صرف اعتقادی دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام علی خادمی، امروز در نشست ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی استان که با محوریت سالروز اقامه نخستین نماز جمعه کشور برگزار شد، با اشاره به در پیش بودن پنجم مرداد، سالروز اقامه نخستین نماز جمعه در کشور، بر انجام فعالیت‌های تبیینی و تبلیغی در این زمینه تأکید کرد.

وی در ادامه اظهار کرد: ایرادی که از بدو تأسیس نماز جمعه شاید به‌صورت ناخودآگاه بر این آیین مترتب شد این است که مردم به حضور در نماز جمعه نگاه صرف اعتقادی دارند.

دبیر ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی خراسان شمالی افزود: این در حالی است که در منظومه فکری ما امام جمعه حاکم اسلامی است و رهبری در رأس هرم حاکمیت به‌عنوان ولی فقیه ائمه جمعه را منصوب کرده‌اند؛ ازاین‌رو باید در استان‌ها هم امام جمعه حاکم بوده و شأن حاکمیتی امام جمعه باید لحاظ شود.

حجت‌الاسلام خادمی تصریح کرد: این نگاه باید تغییر کند تا مردم ما بدانند وقتی از خانه به سمت نماز جمعه می‌آیند برای امام جمعه نمی‌آیند بلکه برای کسب فضیلت خود می‌آیند؛ اما این موضوع هنوز به‌خوبی در جامعه ما تبیین نشده است.

محمد سیفی، عضو ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر خراسان شمالی نیز در این نشست، با تأکید بر جاذبه حداکثری و دفع حداقلی در نماز جمعه، اظهار کرد: باید برخوردهای عوامل و ستاد نماز جمعه با مراجعه‌کنندگان و نمازگزاران مناسب و شایسته داشته باشد تا مصلا جاذبه بیشتری داشته باشد.

وی ادامه داد: همچنین باید این موضوع برای مردم تبیین شود که حضور نماز جمعه برای امام جمعه یا مصلا یا ستاد نماز جمعه نیست بلکه رسالت عبادی و سیاسی آن‌ها است.

سیفی خاطرنشان کرد: افزون بر این باید ائمه جماعت ما در مساجد توجه ویژه‌ای به دعوت مردم برای حضور در نماز جمعه داشته و برای تبیین این موضوع همت داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه همچنین ادارات و نهادها باید کارکنان و مردم را تشویق به حضور در نماز جمعه کنند، اضافه کرد: علاوه بر این فعالیت‌های اصولی اتاق اندیشه‌ورز در ارتباط با نماز جمعه و مناسبت‌های مرتبط در استان می‌تواند در جذب افراد بیشتر به شرکت در نماز جمعه مؤثر باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha