پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کد خبر: 498648
۲۹ تیر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۰
احمدالحسن

حوزه/حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی موسوی پژوهشگرجریان احمدالحسن فعالیت های این جریان و وضعیت آن را در دو کشور مصر و عراق بررسی کرد.

حجت الاسلام سید مهدی موسوی در گفت و گو با سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، ضمن بیان اهمیت مقوله ی مهدویت و آموزه های وابسته به آن در اسلام در مقدمه ای کوتاه خاطرنشان ساخت: هر چه باوری اصیل تر و واقعی تر باشد، افراد سودجو و منحرف چشم طمعشان نسبت به این عقیده بیشتر است و این قبیل جریانات بیشتر درصدد سوء استفاده از آن بر می آیند. مسئله ی مهدویت نیز به دلیل این قبیل ویژگی ها بیشتر در معرض این قبیل سوء استفاده ها قرار گرفته است.

این پژوهشگر علوم دینی در خصوص چگونگی ظهور و بروز جریان احمد الحسن در جهان اسلام افزود: در رابطه با جریان احمد اسماعیل یا مدعی یمانی که در اواخر سالهای حاکمیت صدام ظهور و بروز پیدا کرد، باید بگویم این شخص ادعا می کند که وصی، فرزند و فرستاده ی امام زمان(عج)است. پس از سقوط صدام برخی از باقی مانده های رژیم بعث این جریان و تشکیلات را در مناطقی مانند کربلا، نجف و بصره به راه انداختند و مؤسس اصلی این جریان شخصی به اسم احمد اسماعیل از قبیله ی صیامه است که در منطقه ی هدیر از توابع شهرستان زبیر در شهر بصره متولد شد و بنا به اعترافات خودش در سال 1999 از دانشگاه مهندسی استان بصره فارغ التحصیل شد و پس از آن مدتی در حوزه ی علمیه ی شهید محمد صدر واقع در شهر نجف تلمذ کرد. بنابر اخبار موثق برادر وی از نیروهای رژیم بعث عراق بوده است.

این مدرس بنیاد امامت در خصوص ادعاهای احمد اسماعیل گفت: این فرد ادعاهای مختلفی دارد، اما مهمترین ادعای او این است که امام سیزدهم و مفترض الطاعه است به علاوه وی با چند واسطه نسب خویش را به امام زمان(عج) می رساند. اما، چیزی که در خصوص این جریان مهم است این است که فتنه ی احمدالحسن در ادامه ی فعالیت های خود وارد فاز عملیاتی و نظامی نیز شده است به طوری که در جریان حادثه ی تروریستی سال1385 در نجف که توسط گروه جندالسماء برنامه ریزی شده بود شرکت داشت که حدود 200 نفر از اعضای این فرقه ی انحرافی کشته شدند یا حضور این گروه در عملیات نظامی علیه مردم بصره که منجر به درگیری اعضای این گروه با پلیس عراق و شکست اعضای این گروه شد.

این کارشناس دینی درباره ی فعالیت های فرقه ی احمد الحسن در کشور مصر گفت: در حقیقت  جریان احمد بصری با این که فعالیت های خود را در عراق آغاز کرده بود اما در ادامه به تأسیس دفتر رسمی، مدرسه و روزنامه در شهر قاهره و کشور مصر دست زد و فعالیت هایش در مدت کوتاهی در مصر به حدی گسترش یافت که توانست به تولید برنامه ی تلویزیونی در مصر دست بزند نکته ی مهم در خصوص فعالیت های این گروه در  مصر این است که متأسفانه آقای مرسی در دو سال حاکمیت خود در مصر علی رغم برخورد بسیار تند نسبت به شیعیان مصر که منجر به فجایعی مانند شهادت مظلومانه ی مرحوم شهید شیخ حسن محمد شحاته در این کشور شد اما می بینیم مرسی و بالتبع وی اخوان المسلمین مصر هیچ گونه مخالفتی با فعالیت های گسترده ی فرقه ی احمدالحسن نداشتند فی الواقع این مسئله انسان را به تأمل وامی دارد که چرا برخی از دستهای پشت پرده در مصر از این جریان حمایت کردند؟

این عالم دینی و شخصیت حوزوی در خصوص فعالیت های طرفداران مدعی یمانی در کشور عراق گفت: همان طور که عرض کردم این گروه در عراق وارد فازهای عملیاتی و نظامی شده است و حتی در زمان پیاده روی عظیم اربعین نیز در خصوص برپایی موکب فعالیت هایی داشته که منجر به درگیری زائرین حسینی با اعضای تشکیلات وابسته به این مدعیان شده است. اما، مسئله ی قابل تأمل در خصوص عراق شامل دو مورد می شود: مورد اول این که: چون دغدغه ی اصلی دولت عراق در حال حاضر تأمین امنیت در این کشور است و نه مبارزه با فرقه های انحرافی لذا می بینیم هنوز اقدامات لازم به حد کافی برای مبارزه با فتنه ی احمدالحسن صورت نگرفته است. مورد دیگر اختلافی است که بین دو دفتر این فرقه مدعی در نجف و در مصر وجود دارد به عبارت ساده تر هر کدام از سران این دفاتر مدعی هستند که احمدالحسن اصلی در کنار آنها حضور دارد و این دفاتر اقدامات خود را بر اساس دستورات وی انجام می دهند که این نکته  به نوبه ی خود نشان دهنده ی عمق اختلافات در داخل این جریان از مدعیان دروغین است.

حجت الاسلام سید مهدی موسوی  در پاسخ به سؤالی در خصوص امکان ارتباط فتنه ی احمدالحسن با جریانات سلفی تکفیری اظهار داشت: در رابطه با امکان این ارتباط اطلاع دقیقی در دست نیست اما مطمناً وهابی ها در خصوص حمایت های پنهان از این جریان دستی دارند و علت این مسئله نیز مخالفت های هواداران این فتنه با تشیع و جمهوری اسلامی ایران است. وی در رابطه با حمایت جریانهای صهیونیستی و استکباری از این فتنه ی نوظهور نیز این طور اظهار نظر کرد که: صهیونیستها نیز حمایتهایی از این جریان می کنند من جمله این که ظهور و بروز این جریان در فیسبوک است که یک نر افزار اسرائیلی-صهیونیستی است و حتی زمانی که فیسبوک به مخاطبان خویش اجازه داد که مبدأ اصلی پیامهایی که به نام احمد اسماعیل ارسال می شود را ببینند ما شاهد ارسال پیام از کشورهایی مانند دانمارک استرالیا و کشورهای این چنینی هستیم که جریانات ضد اسلامی در آنها قوی هستند.

این مبلغ دینی در ادامه فعالیت های صورت گرفته در حوزه ها و مدارس علمیه برای مقابله با این فتنه ی جدیدالظهور را این طور شرح داد: فعالیت های علمی فراوانی توسط علما و مراکز علمی حوزوی علی الخصوص در دو کشور ایران و عراق توسط شیعیان برای مبارزه با این جریان صورت پذیرفته است و علما و اندیشمندان تشیع به دنبال این هستند که تناقضات و ادعاهای واهی این جریان را هر روز بیش از پیش به جهان اسلام  و شیعیان اهل بیت(علیهم السلام) بشناسانند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • 1 IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
    3 2
    حسن شحاته در بیان عقایدش، مرید صادق شیرازی بود و از دید ج.ا انحرافی محسوب میشد
  • جواد IR ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۹
    0 0
    يعني مي فرمايين كار مرسي در شهادت ايشون درست بوده؟!
  • فاطمه IR ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
    0 0
    من درکل چیزی متوجه نشدم که این احمدالحسن راست میگه یا دروغ