پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه /مدیر حوزه های علمیه گفت: انگیزه، عشق و ایثار از ویژگی های شاخص یک مدیر موفق است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله علیرضا اعرافی چهارشنبه شب در دیدار رؤسای دانشگاه های فرهنگیان سراسر کشور، ضمن تبریک دهه کرامت، به ویژگی ها و شاخصه های مدیریت اشاره کرد و افزود: مدیریت دارای الگوها ، مهارت، شاخص ها و ویژگی هایی است که اگر باشد، با حداقل امکانات هم می توان به دستاوردهای ارزشمندی دست یافت.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با برشمردن ویژگی و شاخص های یک مدیرموفق افزود: یک مدیر موفق دارای 9 ویژگی و شاخصه است که می باید نسبت به فعالیت و رسالتی که دارد از آن بهره مند شده و نسبت به آن مجهز باشد.

آیت الله اعرافی ادامه داد: «مدیریت باید انگیزه، عشق و ایثار را داشته باشد و نسبت به مسائل علاوه بر مطالعه مستمر، اتاق فکر را به منظور هم افزایی تشکیل دهد»، «مدیریت هدفمند و دارای جوشش درونی، بطوریکه مدیریت در دنیای امروز تئوری، راهبردی و نظری است، مدیر باید قبل از عمل هدف خود را بداند و اینکه بخشی از مسائل در اسناد آمده حرف صحیحی است اما بخشی هم باید خودجوش باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه  علمیه بیان کرد: برخورداری از «رویکرد جامع و متوازن» در میان مدیران مراکز، مدارس، دانشگاه ها مرسوم است که یک مدیری از نظر سخت افزاری خیلی خوب است و دیگری از نظر نرم افزاری، اما یک مدیر موفق باید در همه جهات علمی، پژوهشی، دانشجویی، خدماتی و پشتیبانی دارای توانایی ویژه ای باشد.

امام جمعه قم «احاطه بر حوزه مأموریت» را از دیگر ویژگی های یک مدیر خوب ترسیم کرد و افزود: مدیر باید تنفیذ داشته باشد، مدیری که تنفیذ نداشته باشد یک مدیر موفق نیست، سیطره و احاطه در همه ارکان می تواند این امتیاز را برای مدیر داشته باشد که نسبت به تنفیذ اختیارات به بهترین وجه ممکن عمل کند.

آیت الله اعرافی اظهارکرد: برخورداری از روحیه پژوهشی یکی از شاخص های مدیر خوب است، چرا که رویکرد پژوهشی امروز جامعه ما ضعیف است، اگر توجه داشته باشید اولین بند از هفت بند گام دوم بحث علمی و پژوهش های علمی است و این نشان از اهمیت و جایگاه این موضوع نزد مقام معظم رهبری را دارد، لذا باید نسبت به تولید علم و محتوا اقدامات علمیاتی را رقم زد .

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان کرد: امروز دانشگاه فرهنگیان یکی از دو قطب مهم تولید علم، طرح ایده، نوآوری و خلاقیت در بدنه آموزش و پرورش است. جای پرورش طرح ها و ایده های نو در دانشگاه فرهنگیان است که پس از آزمون و خطاها در بدنه آموزش و پرورش عملیاتی شود.

مدیر حوزه های علمیه گفت: «اسناد و هویت علمی»، آشنایی با اسناد به ویژه سند تحول بنیادین و اسناد بالادستی برای یک مدیر ضرورت زیادی دارد، چرا که وقتی مدیر با اسناد مرتبط با خود آشنایی و احاطه داشته باشد نسبت به انجام آن تعامل و راهکارهایی را برپایه خردجمعی و مشورت به دست می آورد و این اقدام ارزشمندی است.

آیت الله اعرافی در ادامه به نقش «استاد و اعضای هئیت علمی» اشاره کرد و گفت: مدیران همیشه زمینه ساز و بستر ساز حرکت های نو و اقدامات عملی هستند، اما آنچه نقش آفرینی می کند و حرف اول و آخر را می زنند، اساتید و اعضای هئیت علمی هستند، توجه به سرمایه های انسانی و علمی باید مدنظر یک مدیر موفق قرار داشته باشد.

مدیر حوزه های علمیه افزود: دانشگاه فرهنگیان دارای دو رسالت پذیرش نیرو و تربیت نیرو است. پذیرش از حوزه و دانشگاه و آماده سازی آنان برای انجام رسالتی خطیر مانند کسوت معلمی؛ این آماده سازی بسیار مهم و حیاتی است باید از بهترین و زبده ترین اساتید خود برای تربیت معلمان دراین دوره یکساله بهره بگیرید.

وی ادامه داد: امروز سرمایه گذاری در دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلمان باید با جدیّت دنبال شود چراکه هر چه این تعلیم و تربیت خوب شکل بگیرد آینده جامعه ما خوب رقم خواهد خورد.

انتهای پیام ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha