جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
استاد ملکی

حوزه/معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه گفت: ایمان،تقوا،معنویت،اخلاق و تهذیب نفس از ویژگی های مهم در جذب طلاب است.

حجت الاسلام والمسلمین حمیدملکی امروز جمعه ۲۱تیرماه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»،با اشاره به سفر به استان همدان و نشست مشترک با مدیران مدارس، اساتید و طلاب مدارس علمیه همدان عنوان کرد: در روز اول با آیت الله موسوی اصفهانی مدیر حوزه علمیه همدان و مدیران و معاونان تهذیب و اساتید ویژه مصاحبه دیدار داشتیم و اهمیت مصاحبه کیفی گزینی را مورد تاکید قرار دادیم.

استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: همان طور که انبیای الهی انتخاب می شدند، علما نیز وارثان هستند و باید انتخاب شوند و از نظر شخصیت و توان و ایمان و تقوا سنجیده و بعد وارد حوزه شوند.

وی خاطرنشان کرد: ایمان، تقوا، معنویت، اخلاق، سبک زندگی اسلامی و تهذیب نفس از ویژگی های مهم در جذب طلاب است.

معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه گفت: باید این ویژگی ها را در طلاب به صورت دقیق تشخیص دهیم و آزمون ها را بررسی کنیم تا برای شناسایی شخصیت افراد موفقیت بیشتری داشته باشیم.

وی افزود: قبل از مصاحبه نیز تست شخصیت از طلاب گرفته می شود و مشاور در کنار مصاحبه گر برای راست آزمایی قرار می گیرد تا بررسی دقیق تر شود.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی عنوان کرد: پس از مصاحبه و تست،مصاحبه گر به همراه مشاور نظر نهایی را اعلام می کند و اگر اختلاف نظری وجود دارد ثبت می شود تا در گزینش مورتوجه باشد.

وی بیان کرد: در این جلسات همچنین مساله میثاق 1 و میثاق 2 مطرح شد که میثاق 1 به هدف شناختن طلبه و آخرین حلقه شناسایی طلبه در حوزه میثاق است و باید با دقت توسط مشاوران ارشد و مدیران توانا و معاونین تهذیب اتفاق بیفتد.

معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه اظهار کرد: میثاق 1 پایه ای برای میثاق 2 است و وقتی تشخیص داده شد افراد واجد شرایط و دارای توانایی برای ورود به حوزه هستند طلاب تحویل مدیر حوزه داده می شوند.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی توضیح داد: مدیر باید بتواند طلبه را بعد از 8 ماه به میثاق 2 تحویل دهد،سپس معاون تهذیب طلبه را از نظر توانایی تست کند تا رشد و تعالی مورد نظر صورت گرفته باشد.

وی بیان کرد: باید در میثاق 2 نیز این امانت و سرباز امام زمان(عج) را تعالی بخشند و رشد معنوی و اخلاقی بدهند.

معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: میثاق 2 و 3 و 4 همگی برای ارزیابی مدیران و برنامه ریزی و روش های تربیتی مدیران طراحی شده است تا مشخص شود تا چه حد روش های تربیتی تاثیر گذار بوده است.

وی عنوان کرد: تاثیر گذاری این روش ها،معیاری برای تشویق و یا جا به جایی مدیر می شود،مدیریت ضعیف به معنای جذب عوامل ضعیف در مدرسه است که باید مورد بازنگری قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی گفت: میثاق 2 و 3 می تواند برنامه ها و متون آموزشی را نیز ارزیابی کند، نگاه ما در ارزیابی ها کاملا تهذیبی است.

وی با بیان اینکه سه نوع ارزیابی در تهذیب وجود دارد ادامه داد: آداب و اخلاق و معنویت یکی از معیارهای ارزیابی تهذیب است،همچنین طلبه باید احکام مورد نیازبه خود را بلد باشد،در واقع بعد آموزشی و تهذیبی وجود دارد ازطرفی نسبت به انس قرآن و صحیح خوانی نماز نیز اهتمام داشته باشد.

معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه بیان کرد: در این سفر بخشی از جلسات نیز به پرسش و پاسخ اختصاص یافت،همچنین جلسه دیگری با معاونین تهذیب استان برگزار شد که در بخش اول آیت الله موسوی اصفهانی تاکید داشتند معاون تهذیب با همه ظرفیت برای پیشبرد اهداف تربیتی طلاب تلاش کند.

وی اظهار کرد: بنا بود گزارشی از برنامه جامع تربیتی ارائه شود که به دلیل کمبود فرصت،تحقق نیافت،در ادامه نیز جلسه دیگری در جمع فضلای همدان با حضور 60 تن برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی خاطرنشان کرد: در این جلسه گروه تبلیغی معراج نیز حضور داشتند و مباحثی تحت عنوان فاصله وضعیت موجود تا مطلوب از نظر قرآن و عترت مطرح شد در نهایت با بررسی ها و آسیب شناسی ها،فاصله موجود تبیین شد و قرار شد در یک فرصت این فاصله کاهش یابد.

وی گفت: فرمایشات رهبری در مورد اخلاق و معنویت در بیانیه دوم انقلاب دارای اهمیت زیادی است ابتدا باید اخلاق و معنویت از حوزه شروع شود تا در جامعه جریان یابد.

معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه عنوان کرد:سبک زندگی نیز از جهت تئوری و عملی اهمیت دارد و باید فضلا سبک زندگی قرآنی و دینی را در بین خودشان و مردم جاری کنند.

وی بیان کرد:در این مدت در دو مدرسه سطح 1 زنگنه و سفیران هدایت حضور یافتیم و موفقیت های این مدارس را که به دلیل مدیریت موفق در تربیت طلاب درخشیده بودند مورد ارزیابی قرار دادیم.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی خاطرنشان کرد: مدرسه سطح 1 زنگنه واقعا دارای مدیریت موفقی بود و ما در این بازدید به حجت الاسلام بطحائی تبریک گفتیم،همچنین دو بار در مدرسه سفیران هدایت با مدیریت حجت الاسلام رسولی و در جمع طلاب و اساتید و مسئولان مدرسه سفیران حضوریافتیم.

وی اظهار کرد: طلاب استقبال خوبی از برنامه ها داشتند و فعالیت های گسترده فرهنگی و تبلیغی در سطح مساجد انجام می دادند حتی در فعالیت های پژوهشی و نشر کتاب نیز موفقیت هایی داشتند.

معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه بیان کرد:برخی از طلاب در کنار فعالیت های تبلیغی خود کانونی را تشکیل داده بودند که در جمع آن ها حضور یافتیم این کانون توانسته بود حدود 800 نفر از دانش آموزان را در شرایط فعلی جامعه به سمت خود جذب کند.

انتهای پیام ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha