پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کریم اکبری مبارکه

حوزه / یک بازیگر سینما و تلویزیون گفت: برخورد با هجمه‌های فرهنگی، شکلی جبری ندارد، بلکه باید با زبان خود آنها راه مقابل را پیش گرفت.

کریم اکبری مبارکه، بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «حوزه»، با بیان این‌که به شدت نگران افت سلیقه مخاطبان سینما و تلویزیون است، اظهار کرد: تا دهه هفتاد رسانه ملی اصلی‌ترین حرف در در تامین نیازهای نمایشی مردم می‌زد. این مسئله سبب شده بود که سلیقه مردم هم شکلی هدایت شده داشته باشد، ولی به مرور با آمدن ماهواره و اینترنت تاثیرگذاری سینما و تلویزیون کم رنگ‌تر شد به ویژه با گسترش وسایل ارتباط جمعی ریزش مخاطبی پیش آمده که همه را نگران کرد. این اتفاق را در موجی که سریال‌‌های دوبله شده ماهواره رقم زد به خوبی می‌شد مشاهده کرد، اما افسوس نتوانستیم به درستی راهکار مقابله با این تهاجم را درک کنیم.

 

وی افزود: به یاد داریم در ابتدای ورود ماهواره به کشورمان اصلی‌ترین راهکار جمع‌آوری ماهواره اعلام شد. روشی که درباره ویدیو امتحانان خود را به شکل بدی پس داده بود، زیرا برخورد قهری با موضوعات فرهنگی بارها با شکست مواجه شده است، برای همین درک نمی‌کنم چرا باز هم می‌خواهیم همان روش غلط گذشته را ادامه دهیم. در حقیقت ما باید از همان روزی که شبیخون ماهواره آغاز شد پی به ضرورت‌های برنامه سازی می‌بردیم تا امروز چنین درباره آسیب‌های آن حرف نزنیم، البته در چند سال اخیر تا حدودی روش‌های درست پیش گرفته شده که زیاد شدن شبکه‌ها، یکی از این قبیل اقدامات بود، اما فکر می‌کنم کمی دیر این عمل انجام شد.

 

این بازیگر ادامه داد: بهترین راهی که برای هجمه فرهنگی شبکه‌های ماهواره‌ای و برخی شبکه‌های اجتماعی می‌توان درنظر گرفت برنامه‌سازی خوب و جذاب است، چون در این صورت دیگر تماشاگر علاقه و رغبتی به سوی شبکه‌های بیگانه پیدا نمی‌کند. برای مثال برنامه‌هایی نظیر «عصر جدید»، «برنده باش»، «ستاره شو» و.... از جمله این اقدامات است که مخاطبان بسیاری را جذب رسانه ملی کرده است، اما نکته‌ای در این میان وجود دارد، آنهم این‌ه ما تمام کار را به دوش تلویزیون گذاشته‌ایم و این اتفاق هم به هیچ وجه منجر به اتفاق مطلوبی نخواهد شد.

 

بازیگر سریال «مختارنامه» تاکید کرد: سینما، تئاتر و شبکه‌های نمایش خانگی هم باید همراه و همسو تلویزیون حرکت کنند، والا اتفاقی که رخ خواهد داد به هیچ وجه مطلوب نظر نخواهد بود. وقتی در تلویزیون ما یک شکل از پوشش را می‌بینیم و خلاف آن را در سینما یا شبکه نمایش خانگی شاهدیم در حقیقت مخاطب را دچار سردرگمی کرده‌ایم، چون تماشاگر با خود می‌اندیشد رسانه‌هایی که همگی جزئی از حکومت هستند، چرا الگوهایشان تا به این اندازه با هم تفاوت دارد، برای همین این تردید باعث می‌شود نسبت به کل موضوع بی‌اعتماد شود.

 

مبارکه در بخش دیگری از این گفت‌وگو به تلویزیون پیشنهاد کرد: در بحث اطلاع رسانی نیز سیما نگاهی واقعگرا به موضوع داشته باشد تا اعتماد مردم را به دست آورد، زیرا دیگر همانند گذشته نیست که بخواهیم اتفاقات را به آن شکلی که می‌خواهیم نشان دهیم، چون در کوتاه‌ترین زمان دروغ یا راست بودن اخبار ارسالی افشا می‌شود. این نکته را گفتم تا تاکید‌ی به نحوه خبررسانی داشته باشم. رسانه ملی باید اجازه دهد تا حرف‌های دیگرهم بیان شود، هرچند که در اطلاعات ارائه شده حنما باید در چارچوب نظام باشد.

 

وی در ادامه این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که در مواجه با شبکه مجازی راهکاری پیشنهادی وی چیست، اظهار کرد: در این زمینه کارشناسان فن باید سخنان گویند، چون من تنها یک بازیگر هستم که معلمی هم کرده‌ام، اما به عنوان یک هم وطن تنها نظر شخصیم را بیان می‌کنم. فرهنگ سازی در قبال شبکه‌های اجتماعی باید از خانواده و مدارس آغاز شود. اگر در این حوزه بتوانیم حرکت صحیح داشته باشیم اتفاقات بسیار خوبی پیش خواهد آمد، والا با فیلتر کردن هیچ کاری به نتیجه نخواهد رسید، به ویژه با فیلتر‌شکن‌های متنوعی که وجود دارد، عملا برخورد جبری نوعی کار بیهوده است.

 

این بازیگر تاکید کرد: موضوع بعدی که می‌خواهم در این گفت‌وگو روی آن تاکید داشته باشم، بالا رفتن سطح سلیقه مردم است، چون زمانی بود که تنها فیلم‌های ایرانی در اختیار مردم بود، اما امروز به راحتی جدیدترین آثار سینمای جهان در اختیار مردم به ویژه جوانان قرار می‌گیرد، حتی تلویزیون هم با پخش فیلم‌های متنوع خارجی باعث شده، تماشاگران توقعاشان بالاتر رود، برای همین اگر کیفیت کارهایمان رشد نکند، مجبور خواهیم بود بسیاری از ژانرهای نمایشی را نادیده بگیریم. این اتفاقات درباره سینمای اکشن رخ داد، چون جوانی که فیلم‌های پرخرج خارجی را می‌بینند با فیلم‌های کم خرج داخلی ارتباطی برقرار نمی‌کند.

 

وی در انتهای این گفت‌وگو تاکید کرد: موضوعاتی که قابلیت جذب جوانان را داشته باشد در فرهنگ اسلامی و ملی ما کم نیستند به ویژه در قرآن کریم قصصی وجود دارد که اگر به آنها توجه شود، جواب‌های دریافتی بسیار راضی کننده خواهد بود، به شرطی که شکل توجه به این موضوعات همانند مفهومشان فاخر باشد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha