پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
دوستی دنیا

حوزه/ حضرت صادق (علیه السلام) مى فرمايد: هر كه به دنيا دل بندد، به سه خصلت دل بسته است: اندوهى كه پايان ندارد، و آرزويى كه به چنگ نيايد و اميدى كه به دان نرسد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، کتاب «واژه هاي اخلاقي از اصول كافي» اثری از مرحوم آيت الله علی مشکینی است که در آن، نکاتی زیبا و قابل استفاده پیرامون مباحث مختلف اخلاقی آمده و «حوزه نیوز» منتخبی از این نکات را در شماره های گوناگون تقدیم علاقمندان می نماید.

 

* دوستى دنيا و حرص بر آن

1. حضرت صادق (علیه السلام) فرمود: ريشه و سر هر خطاكارى دوستى دنياست.

 

توضيح: بايد دانست كه دنيا و دوستى آن به خودى خود مذموم نيست؛ آنچه مذموم است دنيايى است كه انسان را از كسب كمالات و تحصيل آخرت باز دارد و او را به مهالك اندازد و گرنه وسيله بسيارى از سعادت ها همين دنيا و دوستى آن است.

دنياست كه محل نزول فرشتگان رحمت و خانه پيمبران و جاى تجارت اولياى خدا بوده (چنانچه اميرالمؤمنين عليه السلام به آن اشاره فرموده) و روى همين اصل پيمبران و ائمه اطهار از خداى تعالى طول عمر و ماندن در دنيا را طالب بودند، چنانچه در كلام سيدالساجدين (علیه السلام) است كه از خدا طول عمر مى خواهد تا در راه طاعتش ‍ صرف نمايد و البته چنين دنيايى عين آخرت است، چنانچه در روايت صحيح از ابن ابى يعفور حديث نقل است كه گويد: به حضرت صادق عليه السلام عرض كردم كه ما دنيا را دوست داريم، فرمود: دنيا را براى چه مى خواهى؟ عرض كردم: مى خواهم به وسيله آن تزويج كنم و حج به جاى آورم و بر نان خورهاى خود انفاق كنم، و به برادران دينى خود برسانم و صدقه بدهم، فرمود: اين از دنيا نيست (بلكه) اين آخرت است؛ پس به طور كلى آنچه از اخبار و آيات استفاده مى شود آن است كه اگر دوستى دنيا باعث فراموشى آخرت و تن پرورى و واگذاردن دستورات الهى و حرص بر لذت و شهوت گناهان و امثال اينها باشد، مذموم است، ولى اگر آدمى دنيا را براى درك سعادت و كسب كمالات و آخرت بخواهد، مذموم نيست، بلكه ممدوح است.

 

2. حضرت صادق (علیه السلام) فرمود: شيطان پسر آدم را به هر گناه و لغزشى وا مى دارد، پس چون ناتوان و عاجز شود در كنار مال كمين مى كند، و چون آدمى بدان جا رسد، گريبانش را مى گيرد.

 

3. رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم: درهم و دينار (و دوستى آنها) كسانى را كه پيش از شما بودند، هلاك كردند و هلاك كننده شما نيز همين دو چيز است .

 

4. امام صادق (علیه السلام) فرمود: خداوند درى از دنيا بر بنده نگشايد، جز اينكه همانند آن درى از حرص بر او بگشايد.

 

5. امام صادق (علیه السلام) فرمود: دورترين حالى كه بنده از خدا دارد، اين است كه اندوهى جز شكم و غريزه جنسى نداشته باشد.

 

6. و نيز آن حضرت (علیه السلام) فرمود: هر كه بيشتر به دنيا آلوده است، هنگام جدايى از آن حسرت و افسوسش سخت تر است.

 

7. حضرت صادق (علیه السلام) مى فرمايد: هر كه به دنيا دل بندد، به سه خصلت دل بسته است: اندوهى كه پايان ندارد، و آرزويى كه به چنگ نيايد و اميدى كه به دان نرسد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha