جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حج، انسجام اسلامی و آینده همگرایی در جهان اسلام

حوزه/ کارشناس مسایل سیاسی با اشاره به عوامل متعدد وحدت زدا بین امت اسلام بیان کرد: حج بهترین محل برای شکست نقشه ضد وحدتی مستکبران است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»،حجتالاسلام علی بخشی امروز 23 تیرماه در نشست تخصصی «حج، انسجام اسلامی و آینده همگرایی در جهان اسلام» که در دفتر بعثه رهبری در قم برگزار شد گفت: همه تحلیلگران علوم سیاسی معتقد هستند که جهان اسلام در خطرناکترین و بدترین شرایط خود به سر میبرد.

وی افزود: از دیگر سوی جهان در حال تبدیل شدن  به یک عرصه چند قطبی است؛ به همین خاطر مقام معظم رهبری تاکید دارند در این پیچ تاریخی باید نقش جهان اسلام را مشخص کنیم.

کارشناس سیاسی حوزه یادآورشد: دنیای غرب، چین و بزریل قدرتهای اقتصادی هستند ولی قدرت نوظهوری نیز در حال ظهور است که جهان اسلام نام دارد و همه این قدرتها به دنبال جلوگیری از شکل گیری از جهان اسلام هستند.

وی گفت: حال باید ببینیم که نقش ما در این قدرت جهان اسلام چه میزان است؛ جهان اسلام طولانی ترین عرض جغرافیای در جهان است.

وی افزود: در سال 2000، 1200 مسجد در آمریکا وجود داشت که امروزه این آمار به دوبرابر رسیده است؛ اکنون 50 کشور به عنوان کشور اسلامی شناخته میشوند، ولی در سال 2080  به 55 کشور می رسد و جمعیت جهان اسلام در این سال به 2 میلیارد نفر خواهد رسید.

حجتالاسلام بخشی گفت: امروزه بسیاری از کشورهای جهان اسلام درگیر منازعات سیاسی با هم هستند؛ همچنین یا مشمول تحریم قدرتهای بزرگ هستند؛ به طور کلی میتوان گفت که سراسر جهان اسلام را اختلافات فرقهای، عقیدتی و مذهبی فراگرفته و جملات مشرک و کافر و بدعت گذار و مرتد در بین امت اسلامی توزیع میشود.

پژوهشگر حوزوی یادآورشد: جهان اسلام به دو دسته کشورهای شیعی و سنی مبدل میشوند؛ موسسات غربی روی شکل گیری جریانات افراطی در این دو گروه برنامه ریزی کرده اند.

وی گفت: جریان سلفیت هر دو گروه شیعه و سنی را کافر می دانند و خود این سلفیها نیز دارای انواع مختلفی هستند.

حجتالاسلام بخشی عنوان کرد: غربیها بیان میکنند که این جهان اسلام به هیچ عنوان نمیتوانند متحد شوند و امت واحده نبوی شکل نمیگیرد زیرا به دنبال از بین بردن هم هستند.

وی گفت: مرکل بیان کرد که هندو چین با 2و نیم میلیارد جمعیت 150 خدا و 800 عقیده متفاوت دارند ولی با صلح در کنار هم زندگی می کنند ولی مسلمانان یک خدا و یک کتاب و یک دین دارند ولی صبح تا شب هم را میکشند و کشتههای خود را شهید مینامند.

حجتالاسلام بخشی اظهارکرد: 95 درصد این تنشها و امت اسلامی ریشههای بیرونی دارند و دشمن نیز امروز این گروهها را تقویت کرده است.

وی گفت: امروز بیش از هر زمان و قسمتی برای اتحاد، نیازمند حج هستیم؛ در حرم امن الهی است که بسیاری از این مسایل کنارگذاشته میشود و همه این تعارضات و تنشها ولو به اندازه چند روز بین جهان اسلام کنار گذاشته میشود و همه در یک محور حرکت میکنند.

حجتالاسلام بخشی اظهارکرد: از مهمترین فلسفههای حج میتوان به رفع اختلافات و رفع منازعات بین امت اسلامی، تبادل تجارب و تعاون بین امت اسلامی، ایجاد فضای اتحاد، همدلی و انسجام درونی که تبلور آن اقتدار و اتحاد امت اسلامی است، وحدت جهان اسلام جهت همزیستی مسالمت آمیز کنار همدیگر، ارایه نمونه عینی و الگویی قابل رویت از یک جامعه فاضله اشاره کرد.

وی گفت: آیات و روایات مرتبط به حج به دو دسته تقسیم می شوند که اولین آنها، آیاتی هستند که خطاب عام دارند و برای همه مردم است و از واژه «ناس» استفاده شده است؛یک سری خطابات دیگر مرتبط به میدان داران حج و مسلمانان است.

این پژوهشگر سیاسی یادآورشد: حج با دو رویکرد اثرگذاری از جمله فردی و اجتماعی آمده است؛ امروز کارگزار حج و مدیریت کشوری حج روی بعد عبادی و فردی حج اصرار دارد ولی همه میدانند که رویکرد گسترده حج، رویکرد غیر فردی است.

وی گفت: سردمداران عربستان به حدی بعد فردی حج را تقویت میکنند که زمینه فکر کردن به ابعاد دیگر حج را از مسلمانان میگیرند؛ ولی حج و مکه به یک کشور مختص نیست؛ مکه تنها سرزمینی است که همه فرق و جریانات در آن گردهم میآیند؛ حجت تنها گردهمایی همه مسلمانان است؛ حج، مناسک مشترک امت واحد اسلامی است؛ در این مراسم مسلمانان به دنبال نزاع با هم نیستند و تنها جامعه امن اسلامی است.

حجتالاسلام بخشی اظهارکرد: بن سلمان امروز به دنبال نجاب وهابیت است، آنها به دنبال پوست اندازی وهابیت هستند؛ باید از ظرفیت حج برای رویکرد وحدت گرایی و گسترش فضای گفتمانی نخبگانی در جهان اسلام استفاده کنیم.

انتهای پیام

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha