جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله العظمی نوری همدانی- دیدار دبیر شورای عالی حوزه خراسان

حوزه/ حضرت آیت الله نوری همدانی در دیدار دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان با تاکید امروز هر فقیه و طلبه باید مبارز هم باشد، گفتند: کسانی که می گویند دین از سیاست جدا است به درد نمی خورند. امروز بایستی هم ما فقیه باشیم هم مبارز باشیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، در ایام ولادت حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا علیه السلام، حجت الاسلام و المسلمین فرزانه با حضور در محل اقامت حضرت آیت الله نوری همدانی در مشهد، با ایشان و دیدار و گفتگو کردند.

در این دیدار حضرت آیت الله نوری همدانی مسئولیت علما را نسبت به سایر اقشار جامعه مسئولیتی سنگین دانستند که در مسیر امتداد مسئولیت انبیا و ائمه علیهم السلام است و در این مسیر لازم است اصولی را مورد توجه دانست.

ایشان، اصل اول را اخلاص حوزه های علمیه برشمردند و گفتند: هر فردی که به حوزه های ما قدم می گذارد باید با این نیت قدم بگذارد و این روحیه را در گام اول در طلاب محترم ایجاد کنید.

حضرت آیت الله نوری همدانی اصل دوم را جدیت اراده ذکر کردند و نرسیدن افراد سست و تنبل به مقامات عالی را از تبعات سستی برشمردند و گفتند: کار شما بسیار حساس و مهم است تربیت فقها و طلاب باسواد کار آسانی نیست این کار شما است.

ایشان، کمبود عالم در کشور را از جمله مشکلات جامعه برشمردند و گفتند: در هر نقطه مسکونی [باید] یک فقیه عالم به زمان باشد پرهیزکار باشد طبیب، امیر خیّر متاع، یک امیر خیراندیش باشد. با توجه به این مشکلات مملکت ما، الان کمبود زیاد داریم.

این مرجع تقلید، سومین اصل را توجه به معنویات برشمرده و گفتند: کسی که در این راه قدم می‌گذارد باید فکرش این باشد که به معنویات توجه داشته باشد.

ابعاد تفقه در دین

حضرت آیت الله نوری همدانی، مقصود از تفقه در دین را درک صحیح و عمیق از دین در کلیه ابعادش دانستند که این ابعاد شامل: معارف اعتقادی، معارف عبادی، معارف اخلاق، معارف اقتصادی، معارف اجتماعی، معارف سیاسی، معارف فرهنگی، معارف طبّی، معارف ادبی می باشد.

ایشان، ورود طلاب به علوم مورد نیاز را مهم برشمردند و ضمن لزوم حل مسأله اختلاف اول ماه گفتند:  نجوم یعنی انسان زمان شناس باشد، زمان را بشناسد. در اسلام توجه به زمان برای شب و روز یکی از موضوعات است. [طلبه] یک مقداری علم هیأت را بداند در ارث باید علم حساب بخواند در قبله علم هیأت بخواند. در اینجا در مورد ماه مقداری اهل حسبان و حساب نباشد نمی تواند. اینها از ما انتظار است که در همه جهت پاسخ گو باشیم. داست.

معظم له،  تربیت متخصصین در علوم مختلف را لازم دانستند و ضمن آن بر تربیت عده‌ای متخصص در یک رشته خاص تأکید کردند و فرمودند: دنیای امروز بعد از انقلاب به شما نگاه می کند. اسلام را طوری باید معرفی کنید که این پاسخگویی همه احتیاجات در همه زمان‌ها باشد و رهبر معظم فرمودند: باید طوری حوزه را تربیت کنید که آن صدر اسلام که پاسخگوی همه مشکلات بود و تفوق داشت بر تمام تمدن ها، باید امروز هم یک سری افرادی تربیت کنیم که اینطور باشد.

لزوم ارتباط حوزه های علمیه با یکدیگر

ایشان ضمن تأکید بر ارتباط علما و حوزه های علمیه با یکدیگر تصریح کردند: ارتباط حوزه ها بسیار مهم است نه ‌تنها قم [بلکه] با نجف که در جامعه اثر مرتبط باشد. کسانی که در راه علم گام برمی دارند با هم مرتبط باشند. سالی چند مرتبه یک مجمع تشکیل دهید. شما از قم دعوت کنید و بیایند مشهد و ما هم از شما دعوت می کنیم و مشکلات را حل کنیم و کیفیت تعلیم و تربیت در نظر بگیریم.

حضرت آیت الله نوری همدانی ضمن تأکید بر استفاده از صحیفه نور امام خمینی(ره)، گفتند: صحیفه نور امام در عرصه فقه مطالب فقهی زیادی دارد و کار ما سنگین و زیاد است و از خداوند توفیق بخواهیم که بتوانیم مسئولیت را که به عهده گرفتیم انجام دهیم.

ایشان اظهار کردند: دنیای امروز دنیایی است که هر کسی درس می خواند باید به دین و دنیا توجه داشته باشد، به مشکلات در کل دنیا [توجه داشته] و پاسخگو باشد.

حضرت آیت الله نوری همدانی تصریح کردند: امروز هر فقیه و طلبه باید مبارز هم باشد. کسانی که می گویند دین از سیاست جدا است به درد نمی خورند. امروز بایستی هم ما فقیه باشیم هم مبارز.

در ابتدای این دیدار حجت الاسلام و المسلمین فرزانه گزارشی از فعالیت های شورای عالی حوزه علمیه خراسان ارائه نمود.

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان گفت: مقام معظم رهبری هفت نفر را به عنوان اعضای شورای عالی برای حوزه علمیه خراسان تعیین کردند. اولین کاری که انجام شد یک اساس نامه تعیین شد که در آن اساس نامه شرح وظایف و اختیارات شورا مدیر حوزه و دبیر شورای عالی تعیین شد. این اساس نامه خدمت آقا هم تقدیم شد. در آن اساس نامه ۶ کمیسیون تشکیل شد که همه از اساتید حوزه هستند.

حجت الاسلام و المسلمین فرزانه، شورای عالی را شورایی فعال و با نشاط ذکر کرد که اعضای آن با احساس مسئولیت در جلسات شرکت می کنند.

وی ادامه داد: تا کنون این حوزه موفق شده است نظام اخلاقی، نظام پژوهشی، نظام تبلیغ و سند راهبردی اجتماعی سیاسی را تهیه کند.

همچنین در این دیدار مسئول دبیرخانه شورای عالی و نیز کارشناس آینده پژوهی دبیرخانه شورای عالی گزارشی از اقدامات این دبیرخانه ارائه نمودند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha