جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سید محمدحسین عظیمی فر، مدیر مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی  ائمه اطهار(ع)

حوزه/ بسیاری از فارغ التحصیلان مدرسه علمیه قرآنی ائمه اطهار(ع) در دانشگاه ها و حوزه علمیه قم مشغول تدریس علوم قرآنی هستند که ۱۲ نفر از افراد در حوزه و حدود ۴ نفر از آن ها نیز در دانشگاه ها به تدریس علوم قرآنی می پردازند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، مدرسه علمیه قرآنی ائمه اطهار یکی از مدارس تخصصی تفسیر و علوم قرآنی در استان قم بوده که تحت اشراف مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) فعالیت می کند. برای آشنایی با کم و کیف فعالیت های این مدرسه، سراغ مسئولین آن اعم از مدیر و معاونان مدیر رفته و با آن ها به گفت و گو نشسته ایم.

 

 معرفی  مدرسه علمیه قرآنی ائمه اطهار(ع)

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد حسین عظیمی فر به عنوان مدیر این مدرسه می گوید:  ۹سال گذشته مرکز فقهی ائمه اطهار رشته تخصصی تفسیر و علوم قرآنی آغاز به کار کرد، در این مدرسه رشته تفسیر و علوم قرآنی طی یک دوره چهار ساله توسط طلاب گذرانده می شود که در سطح دو و سه برگزار می شود.

مدیر مدرسه علمیه قرآنی ائمه اطهار(ع) بیان می کند: تا به امروز چهار گروه از گروه هایی که که ثبت نام کرده اند فارغ التحصیل شده اند و در حال حاضر ما حدود 100 طلبه در سطح دو و سه داریم که مشغول به تحصیل هستند، همچنین دو گروه فوق تخصص متشکل از طلاب ممتازی که فارغ التحصیل شده اند وجود دارد، یک گروه در موضوع قرآن و اهلبیت(ع) و یک گروه فوق تخصص قرآن به صورت تطبیقی از جمله گروه های مذکور به شمار می آید.

وی ادامه می دهد: ما سعی کرده ایم سرفصل هایی را که از سوی مرکز مدیریت حوزه علمیه ابلاغ می شود، اجرایی کنیم و الحمدلله بهترین طلاب را جذب کرده ایم و استاندارد علمی بالایی داریم.

به گفته وی، بسیاری از فارغ التحصیلان مدرسه علمیه قرآنی ائمه اطهار(ع) در دانشگاه ها و حوزه علمیه قم مشغول تدریس علوم قرآنی هستند که 12 نفر از افراد در حوزه و حدود 4 نفر از آن ها نیز در دانشگاه ها به تدریس علوم قرآنی می پردازند.

حجت الاسلام والمسلمین عظیمی فر مطرح می کند: مرکز تخصصی تفسیر به چند مجموعه تقسیم می شود که بخش پژوهش، معاونت فوق برنامه و برگزاری نشست ها و سمینار ها و بخش آموزش از جمله این مراکز تخصصی به حساب می آید.

وی با اشاره به برگزاری نشست های علمی اضافه می کند: ما بیش از 34 نشست علمی در بخش فوق برنامه داشته ایم که در نقاط مختلف کشور برگزار شده که در انتها یک کتاب از این نشست ها به چاپ رسیده است.

مدیر مدرسه علمیه قرآنی ائمه اطهار(ع) یادآور می شود: به زودی در کشور آلمان نشستی علمی خواهیم داشت، در ابتدای سال آینده نیز همایش دیدگاه های علمی مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی در علوم قرآنی را برگزار خواهیم کرد.

 

به گفته حجت الاسلام والمسلمین عظیمی فر، مدرسه علمیه علوم قرآنی زیرمجموعه مرکز تخصصی تفسیر بوده و از سال نخست طلبگی با گرایش قرآنی کار می کند و نظیر این مدرسه در کشور وجود ندارد؛ همچنین در بخش تفسیر به شکل مدون کنونی در عالم تشیع چنین مدرسه ای وجود ندارد.

وی ابراز می کند: در این مدرسه علمیه قرآنی هر روز یک درس اضافه وجود دارد که مربوط به علوم قرآنی و تفسیر است و طلاب در این مدرسه پیرامون مباحث قرآنی تخصص کسب می کنند.

مدیر مدرسه علمیه قرآنی ائمه اطهار(ع) می افزاید: از همین طلابی که در این مدرسه تربیت شده، اساتید مدرسه انتخاب می شود و در حال حاضر شش سال از تاسیس این مدرسه می گذرد.

حجت الاسلام والمسلمین عظیمی فر تعداد شرکت کنندگان در برنامه های علمی مدرسه علمیه قرآنی ائمه اطهار(ع) را چشمگیر دانسته و بیان می کند: در نشست ها و همایش های ما افراد بسیار زیادی شرکت می کردند که در برخی از آنان تعداد شرکت کنندگان به 500 نفر نیز می رسید.

وی خاطرنشان می سازد: هر طلبه در هر ترم باید یک مقاله علمی ارائه دهد که معاونت پژوهش به بررسی آن می پردازد، معاونت تهذیب و معاونت تبلیغ در این مدرسه فعال هستند که در بخش تبلیغ 10 طلبه ما در ماه رمضان گذشته به مناطق مختلف کشور اعزام شدند.

به گفته مدیر مدرسه علمیه قرآنی ائمه اطهار(ع)، در این مدرسه گروه فرهنگی فعالی وجود دارد، در سال گذشته 85 درصد از طلاب مدرسه در مباحثات شرکت مستمر داشتند، مابقی هم شرکت داشتند اما شرکت آن ها مستمر نبوده است.

حجت الاسلام والمسلمین عظیمی فر در انتهای سخنان خود با اشاره به کیفیت تحصیلی بالای طلاب این مدرسه عنوان می کند: معدل مدرسه بالای 18 و نیم بوده و این معدل بسیار خوب و قابل قبول است، طلاب ما بسیار با نشاط و فعال هستند، ساختمان مدرسه هم متشکل از دو ساختمان اداری و کلاس ها و همچنین ساختمان خوابگاه می باشد.

 

 

مدرسه علمیه قرآنی ائمه اطهار(ع) در بخش های پژوهشی چه دستاوردهایی داشته است؟

در بخش پژوهشی مدرسه علمیه قرآنی ائمه اطهار(ع)، حجت الاسلام والمسلمین سید قاسم حسینی خراسانی به فعالیت می پردازد که در ادامه این گفت و گو تصریح می کند: بنده 35 سال سابقه تدریس در حوزه علمیه در سطوح یک، دو و سه دارم و در حال حاضر در حال تدریس مکاسب و درس خارج هستم.

وی تاکید می کند: بنده از ابتدا نسبت به پژوهش حساسیت خاصی داشتم و معتقد هستم در طلاب نسبت به پژوهش حساسیت لازم ایجاد نمی شود و متاسفانه برخی از طلاب ما از نظر تحصیلی وضعیت مطلوبی ندارند و دلیل آن کم توجهی به امر پژوهش است.

معاون پژوهش مدرسه علمیه قرآنی ائمه اطهار(ع) بهبود امور پژوهشی را یکی از ضروریات تحصیلی طلاب دانسته و اضافه می کند: بروز و ظهور تمام کارهای طلاب در مقاله نویسی و امور پژوهشی خود را نشان می دهد و ما تمام اطلاعات طلاب را در قالب کارهای پژوهشی بررسی می کنیم و اگر بگویم در این زمینه وسواس داریم اغراق نکرده ام.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی یادآور می شود: در بخش پژوهش عمومی ما در زمان پذیرش طلاب به این موضوع توجه می کنیم که از حیث کاربردی چه توانایی هایی دارند و مقالات آن ها را کلمه به کلمه مطالعه می کنیم. ما به حیثیت مطالب مقالات طلاب در زمینه های مختلف توجه می کنیم و در صورت نیاز موارد نادرست اصلاح می شود.

وی می گوید: بنده به دلیل اینکه در بیشتر مباحث تخصصی، مباحثه داشته ام، معتقدم که رشد امور پژوهشی مدرسه علمیه قرآنی ائمه اطهار(ع) بسیار قابل قبول و چشمگیر بوده است.

به گفته معاون پژوهش مدرسه علمیه قرآنی ائمه اطهار(ع)، در سال جاری 60 مقاله مورد بررسی قرار داده شد و هر سال 60 الی 70 مقاله بررسی می شود؛ این بررسی ها بسیار جدی بوده و گاهی تا چندین ماه طلبه در این پروسه به اصلاح مقاله می پردازند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی خاطرنشان می سازد: ما برای پژوهش طلاب در کارنامه آنان یک نمره خاص پژوهش تعبیه کرده ایم که این نشان دهنده اهمیت پژوهش برای ماست.

 

پاسخ به شبهات زئوس

حجت الاسلام والمسلمین محسن قمرزاده نیز از فعالان معاونت پژوهش مدرسه علمیه قرآنی ائمه اطهار(ع) است که بیان می کند: یکی از مزایایی از نظر من جنبه اختصاصی دارد این است که یک مجموعه ای تشکیل شود که طلاب ممتاز به کار گرفته شود و این کار در مدرسه قرآنی مرکز فقهی در حال انجام است، هر ساله 10 نفر طلبه ممتاز در بخش پژوهشی در این مدرسه به خدمت گرفته می شود.

وی با اشاره به فعالیت های گروه های تخصصی قرآنی این مدرسه تاکید می کند: گروهی از افراد در بخش پژوهش به ترجمه قرآن می پردازند، گروه دیگر تقریرات دروس قرآنی را تبدیل به متن نوشتاری مدون می کنند، گروهی نیز در زمینه شبهات قرآنی تحت عنوان شبهات زئوس کار می کنند و این کار در مرحله تدوین نهایی است، یک گروه دیگر هم در موضوع آیات مرتبط به زنان کار می کنند و در نهایت گروهی در زمینه تفسیر قرآن فعالیت می کنند.

این عضو معاونت پژوهش مدرسه علمیه قرآنی ائمه اطهار(ع) با بیان اینکه در زمینه مبانی قرآنی مقاومت سفارشاتی به مدرسه شده که در حال تدوین و نگارش این موضوع هستیم، مطرح می کند: ما چهار کتاب را به چاپ رسانده ایم، کتاب نخست تحت عنوان فضل معرفت می باشد که مجموع مقالات ممتاز طلاب است، دو جلد تحت عنوان نشست های قرآنی مرکز فقهی به چاپ رسیده است، یک جلد کتاب نیز درمورد چکیده مقالات آیت الله فاضل لنکرانی تدوین شده که رونمایی خواهد شد.

به گفته حجت الاسلام والمسلمین قمرزاده، همایش دیدگاه های علوم قرآنی آیت الله العظمی فاضل لنکرانی در سطح ملی برگزار شد، 13 پیش نشست برای آن برگزار شد، 350 مقاله برای آن وصول شد که 115 مقاله از این تعداد انتخاب شد. اختتامیه این همایش در 30 آبان در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار می شود.

وی ادامه می دهد: ما در کرمان، گرگان، مشهد و اصفهان همایش هایی با موضوع قرآن برگزار کرده ایم که این نشست ها در نوع خود منحصر به فرد است.

 

 

 این مدرسه در بخش آموزش به چه شکل فعالیت می کند؟

معاون آموزش مدرسه قرآنی ائمه اطهار(ع) نیز برای تشریح فعالیت های آموزشی این مدرسه  سخنان خود را اینگونه آغاز می کند: ما در قسمت آموزش یک کلاس در نوبت صبح داریم که تفسیر تحقیقی اجتهادی عنوان دارد و 16 سال از برگزاری این کلاس ها می گذرد که امسال آیه 116 سوره بقره تفسیر می شود.

وی تصریح می کند: طلاب ما حداقل دو سال در این تفسیر تحقیقی اجتهادی شرکت می کنند که شرکت در این کلاس ها پیش نیاز شرکت در کلاس های عصر است.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدمهدی حسینی خاطرنشان می کند: دو درس در نوبت عصر برگزار می شود، یکی از آن ها تفسیر ترتیبی روان عنوان دارد که حضور برای طلاب اختیاری است و حدودا 60 نفر از طلاب در این جلسه شرکت می کنند. طلاب تا کنون هفت جزء تفسیر روان را انجام داده اند.

معاون آموزش مدرسه قرآنی ائمه اطهار(ع) مطرح می کند: دروس علوم قرآنی، شبهات قرآنی و علم موضوعی قرآن در حدود 30 عنوان درسی در طی چهار سال توسط طلاب گذرانده می شود.

وی درباره اساتید مدرسه اینگونه عنوان می کند: ما در مجموعه 41 استاد داریم که برخی از اساتید از دانش پژوهان و فارغ التحصیلان همین مجموعه هستند و در حال حاضر در سمت استاد یا استاد یار در حال فعالیت هستند.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدمهدی حسینی ابراز می کند: یکی از ویژگی های این مجموعه این است که از طلاب که ویژگی های ممتازی دارند، در تدریس دروس استفاده می شود و برخی از فارغ التحصیلان ما در مدرسه علمیه ائمه اطهار(ع) بحث های علوم قرآنی و حوزوی را در این مرکز تدریس می کنند.

 

 

 فعالیت های مدرسه علمیه قرآنی ائمه اطهار از زمان تاسیس تا کنون به چه شکل بوده است؟

حجت الاسلام والمسلمین هادی صفری معاون مدرسه علمیه قرآنی ائمه اطهار(ع) است که پیرامون این مدرسه بیان می کند: تاسیس این مدرسه علمیه در سال 92 انجام شده که با گرایش قرآنی به گزینش طلاب می پردازد، تفسیر و تدریس قواعد قرآنی و کشاف در این مدرسه انجام می شود.

به گفته وی، دروس قرآنی جزو دروس اصلی این مدرسه بوده و اساتید برجسته عموما از فارغ التحصیلان مرکز فقهی ائمه اطهار هستند.

حجت الاسلام والمسلمین صفری تاکید می کند: تمامی دروس حوزوی در این مدرسه تدریس می شود و بیشتر دروس ما با سبک قدیم تدریس می شود.

به گفته معاون مدرسه علمیه قرآنی ائمه اطهار(ع)، در ابتدای تاسیس مدرسه حدود 30 طلبه ورودی در این مدرسه وجود داشت و در حال حاضر 110 طلبه در شش پایه در حال تحصیل هستند و 36 استاد در این مدرسه به تدریس می پردازند.

وی ادامه می دهد: اردوهای مختلف در این مدرسه برگزار می شود و فعالیت های ورزشی در هر هفته برای طلاب انجام می شود؛ در داخل مدرسه امکانات ورزشی موجود است و برای طلاب مورداستفاده قرار می گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین صفری می گوید: اساتید ما هم از مرکز فقهی و هم از مرکز مدیریت حوزه علمیه در مدرسه حضور دارند و طلاب پایه دوم و سوم ما بر تفسیر مجمع البیان اشراف کامل دارند.

معاون مدرسه علمیه قرآنی ائمه اطهار(ع) با بیان اینکه طلاب از مقطع سیکل در این مدرسه پذیرش می شوند، تصریح می کند: نخستین گروه فارغ التحصیلان ما امسال 23 نفر بود و 25 نفر ورودی امسال خواهد بود که هر سال همین تعداد طلبه جذب می شود.

 

 

 کمی درباره ویژگی های طلاب این مدرسه برای ما بگویید.

محسن حمیدی نیز مدیر داخلی و مسئول امور مالی مدرسه قرآنی ائمه اطهار(ع) است که درباره تعداد طلاب و وضعیت اسکان آن ها می گوید: از مجموع 112 طلبه، 54 طلبه خوابگاهی هستند و خوابگاه طلاب یک و دو از خوابگاه طلاب سه به بعد مجزا است.

وی تصریح می کند: برنامه های فرهنگی اعیاد و اردوهای کوتاه مدت و بلند مدت، نشست های فرهنگی، سیاسی و انقلابی و غیره در مدرسه برگزار می شود.

حمیدی با تاکید بر اینکه بسیاری از امور خوابگاه توسط خود طلاب انجام می شود و این به دلیل نظم پذیری طلاب است، یادآور می شود: عموم طلاب به دلیل اینکه در سن 14 تا 20 سال هستند، مجرد می باشند، در خوابگاه عموما طلاب مجرد حضور دارند.

مدیر داخلی و مسئول امور مالی مدرسه قرآنی ائمه اطهار(ع) با اشاره به اینکه طلاب از چه استان هایی در این مدرسه حضور دارند، ابراز می کند: از استان های تهران، خراسان جنوبی، سیستان وبلوچستان، یزد، کرمان، اصفهان، مرکزی، قزوین، همدان، زنجان، اردبیل، تبریز، مازندران و گیلان در این مدرسه حضور دارند.

وی خاطرنشان می سازد: نشست های بصیرت، فن بیان و خطابه، امام شناسی، روش های تبلیغ، محفل انس با قرآن و جزء خوانی، برنامه های ورزشی مانند جام رمضان و جام فجر در رشته های فوتسال، طناب کشی و تنیس روی میز و غیره از جمله برنامه هایی بوده که برای ارتقاء توانایی های طلاب برگزار می شود، اما محور برنامه های روی تفسیر است.

 

 

گفت و گو : مهدی احمدی

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha