پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
رونمایی از جدیدترین آثار پژوهشکده تاریخ و سیره اهل‌بیت

حوزه/ مراسم رونمایی از جدیدترین آثار پژوهشکده تاریخ و سیره اهل‌بیت(ع) در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، رونمایی از جدیدترین آثار پژوهشکده تاریخ و سیره اهل‌بیت(ع) پیش از ظهر امروز یکشنبه 23 تیرماه در تالار شیخ طوسی(ره) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

این مراسم با حضور ححج اسلام والمسلمین محمدهادی غروی استاد حوزه و دانشگاه، احمد واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، نجف لکزایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و جمعی از طلاب برگزار شد.

سیره عبادی معصومین(ع) در کتاب‌های چهارگانه شیعه، سیره اقتصادی معصومین(ع) در کتاب‌های چهارگانه شیعه، سیره فرهنگی و اجتماعی ائمه معصومین(ع) در کتاب‌های چهارگانه شیعه و سیره نظامی معصومان(ع) در کتاب‌های چهارگانه شیعه از آثار حجت‌الاسلام علی‌اکبر ذاکری خمی، درآمدی بر سیره معصومان(ع) در فقرزدایی از حجت‌الاسلام محمدحسین علی‌اکبری، سیره معیشتی معصومان(ع) از حجت‌الاسلام یدالله مقدسی  و زندگی فرهنگی سیاسی شلمغانی از استقامت تا انحراف از حجت‌الاسلام محمدتقی ذاکری از جمله آثاری بودند که در این مراسم رونمایی شدند.

مدیر پژوهشکده تاریخ و سیره اهل‌بیت(ع) در این مراسم، با نقل روایتی از امام رضا(ع)، اظهار داشت: مهم‌ترین هدف پژوهشگاه تاریخ و سیره اهل‌بیت(ع) ترویج سیره و روش اهل‌بیت(ع) است.

حجت‌الاسلام حمیدرضا مطهری با بیان اینکه این پژوهشگاه در 4 گروه در حال فعالیت است، افزود: یکی از ثمرات کارهای پژوهشی عمدتاً سیره اهل‌بیت(ع) بوده است.

وی با بیان ویژگی آثار رونمایی شده، گفت: این آثار با تکیه ‌بر کتب اربعه شیعه تدوین ‌شده‌اند، در میان اهل سنت آثار متعددی را با تکیه ‌بر اهل‌بیت(ع) تدوین کرده‌اند که آثار بسیار ناچیزی است در حالی‌که آثاری که امروز رونمایی می‌شود با تکیه ‌بر کتب چهارگانه شیعه تدوین ‌شده است.

حجت الاسلام مطهری با بیان اینکه 15 اثر دیگر در پژوهشکده در دست تدوین و نشر داریم، ابراز کرد: امیدواریم آثار منتشرشده پژوهشکده تاریخ  و سیره اهل‌بیت(ع) در سال جاری به 30 اثر برسد.

در ادامه جلسه، حجت‌الاسلام مقدسی مؤلف کتاب سیره معیشتی معصومان(ع) با اشاره به اینکه این اثر در یک مقدمه، 5 فصل و یک نتیجه بررسی‌شده است، اظهار داشت: در فصل دوم این کتاب، دو گفتار مربوط به مبانی اقتصادی و اصول راهبردی آمده است.

وی با اشاره به اصول راهبردی که از سیره و زندگی ائمه(ع) می‌توان استخراج کرد، گفت: تهیه و حفظ زیرساخت‌های تولید، پرهیز از رکود سرمایه، نصب کارگزار مالی و نظارت بر فضای کار، جلب رضایت مشتری، آینده‌نگری، داشتن برنامه در مصرف شخصی، معیارمندی هزینه‌های غیرشخصی و تولید شغل برای دیگران ازجمله اصول اقتصادی و راهبردی این فصل از کتاب هستند.

حجت‌الاسلام محمدتقی ذاکری مؤلف کتاب زندگی فرهنگی سیاسی شلمغانی از استقامت تا انحراف نیز در این مراسم، با بیان اینکه این فرد یک شخصیت علمی شیعه بوده است، گفت: صاحب اثر بودن، جریان شناسی علمی، گرایشات فکری و منازعات این شخصیت مورد توجه اهل فن بوده است.

در ادامه حجت‌الاسلام ‌والمسلمین ذاکری صاحب 6 اثر در حوزه تاریخ و سیره اهل‌بیت(ع) با بیان دلایل پرداختن به این آثار، گفت: اهل تسنن توجه جدی‌تری به آثار خوددارند درحالی‌که تشیع توجه زیادی به این مهم ندارد.

وی با بیان اینکه بین سیره ائمه(ع) و حکم فقهی آن‌ها ارتباط وجود دارد، تصریح کرد: آنچه ائمه(ع) انجام می‌دادند بر اساس حکم فقهی بوده است، این مسأله نشان می‌دهد آنچه ائمه(ع) عمل می‌کردند مهم‌تر از گفتارشان بوده است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha