شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
مراسم تجلیل و وداع با مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا(۰) بندرعباس

حوزه/ عدم شناخت و جهل از مهم ترین مسئله در دین گریزی انسان ها است و بسیاری از افراد با داشتن سواد دینی، ولی به علت عدم درک عمیق و ریشه ای دین و به نوعی جهل در فهم آن، دچار دین گریزی یا دین ستیزی می شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از هرمزگان، مریم جعفری، ظهر امروز در مراسم تکریم اشرف باقری زاده مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) بندرعباس که در سالن آمفی تئاتر این مدرسه برگزار شد، با اشاره به حدیثی از امام رضا (علیه السلام) مبنی بر اینکه «مومن واقعي سه خصلت دارد که برگرفته شده از روش پروردگار و روش پيغمبر و روش امام او است؛ و روش الهي راز پوشي، روش پيغمبرش مدارا كردن با مردم و روش امام اش شكيبايي در گرفتاري و سختي است» بیان داشت: مدارا و حسن خلق با مردم گسترده تر از امور ظاهری است و داشتن عجب، بخل و هر نوع خبث درونی نشانه ی عدم حسن درونی با مردم است.

مدیر موسسه آموزش عالی فاطمه معصومه(س) بندرعباس با اشاره به اهمیت حفظ زبان و رعایت آداب مدارا کردن با مردم، گفت: در ارتباط های بین انسان های مختلف با عقیده های مختلف امکان ندارد همیشه همه چیز به عقیده یک فرد خاص قرار گیرد و در چنین زمان هایی باید طبق آیه قرآن کریم «و استعینوا بالصبر و الصلواه» از صبر و نماز امداد گرفت.

جعفری، حجاب و عفاف را یک امر بسیار مهم عنوان کرد و خاطر نشان شد: برای نهادینه کردن حجاب در جامعه گام های خوبی در بستر جامعه برداشته شده است که کافی نیست و البته تنها مشکل و مسئله در مسائل ارزشی جامعه بحث پوشش نیست بلکه همه ارزش ها و امور دینی باید به آن پرداخته شود اما بحث حجاب یک مقدمه ارزشی و مسئله ای که امروز به عنوان یک مسئله سیاسی مطرح شده است، بسیار حائز اهمیت و شایسته توجه بیشتری است.

وی افزود:  زنان به عنوان نیمی از جامعه که تاثیر گذار بر رفتار نیم دیگر جامعه هستند پوشش و لباس آن ها و رفتار و کردار آن ها بسیار مهم است و البته این مسئله ی مهم، دغدغه ی ذهنی همه نهادهای دینی و فرهنگی در جامعه است.

استاد حوزه خواهران، با بیان اینکه اسلام از سه قاعده «عقاید، اخلاق و احکام» خارج نیست، تصریح کرد: با آسیب شناسی باید دید که چرا با وجود اینکه دین اسلام جوابگوی همه چراها، مشکلات و شبهه ها و ... در بستر جامعه است باز در بین مردم دین گریزی و گاهی دین ستیزی در رفتار، گفتار و کردار آن ها وجود دارد.

وی با اشاره به آیات و روایات، عدم شناخت و جهل را مهم ترین مسئله در دین گریزی انسان ها دانست و خاطرنشان شد: بسیاری از انسان ها با داشتن سواد دینی ولی به علت عدم درک عمیق و ریشه ای دین و به نوعی جهل در فهم دین، دچار دین گریزی یا دین ستیزی می شوند.

جعفری تاکید کرد: آنچه در تاریخ و سیره ی پیامبران و اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) ماندگار شده است، عمیق و ریشه ای کار کردن در رابطه با دین و یا هر امور ماندگار دیگر است.

مدیر موسسه آموزش عالی فاطمه معصومه(س) بندرعباس تقویت دین هراسی و عدم تقویت دین دوستی را یکی دیگر از موارد دین ستیزی عنوان کرد و گفت: اسلام، دینی بسیار زیبا و بی نقص که برای هر امری جایگزین و دلیل کامل و متقن دارد وقتی در برابر شهوت ها دستور به حفظ عفاف می دهد جایگزین آن را ازدواج قرار داده است.

استاد حوزه خواهران با اشاره به آیات و روایات برخی دیگر از عوامل اسلام ستیزی را برشمرد و گفت: سنجیدن اسلام با رفتار دیگران که گاهی این رفتارها بر مدار اسلام و گاهی همچون دین سکولاری، دین شخصی و عقیدیتی، افراطی و تفریطی بر مدار اسلام نیست، یکی دیگر از عوامل اسلام گریزی افراد و اسلام ستیزی در آن ها است.

وی، ادغام دین با خرافه را یکی دیگر از عوامل اسلام ستیزی و بی بصیرتی در افراد دانست و تصریح کرد: اسلام، عاشقِ عاقلِ بصیر می خواهد نه عاشق بی بصیر و زمانی که دین و آموزه های دینی با خرافه ها همراه شود در این زمان به جای اینکه دین مردم را هدایت کند مردم دین را هدایت می کنند.

 جعفری در پایان افزود: ضعف در کاربردی کردن فقه اجتماعی و به تعبیری اسلام اجتماعی در سطح جامعه از جمله ادارات، دانشگاه ها، بانک ها و ... یکی دیگر از عوامل دین گریزی در افراد می توان عنوان کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • m IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
    0 0
    تا زمان انقلاب که دین در بوته ازمایش حاکمیت قرار نگرفته بود، قداست ان علیرغم مفاسد رایج ، محفوظ بود اما بعد از ان سوء برداشتها و تندرویها و ارائه چهره خشن و غیرقابل تحمل از دین سبب قداست زدایی ان شده بطوریکه تقریبا کسی نمانده که بر باورهای اولیه باقی باشد و اسلام را نجاتبخش بشریت بداند مگر تظاهر و برای حفظ منافع و کمرنگ شدن روحیه ایثارگری و فداکاری نشانه بارز این واقعیت است. اسلام حکومتی نتوانسته عدالت را در اندیشه و عمل اجرا کند و بدون تردید تا زمان ظهور امام زمان عج دین گریزی ادامه خواهد یافت.