جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آیت الله محقق کابلی

حوزه/ مراسم بزرگداشت چهلمین روز درگذشت آیت الله محقق کابلی پنج شنبه هفته جاری پس از نماز مغرب و عشاء در مسجد اعظم قم برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاریحوزه»  حجت الاسلام حسن جان احمدی مسئول روابط عمومی دفتر آیت الله محقق کابلی امروز در نشست خبری بزرگداشت چهلمین روز درگذشت این عالم ربانی که در سالن جلسات خبرگزاری رسا برگزار شد، با اشاره به فعالیت های جهادی آن عالم بزرگ گفت: وی در جبهه های افغانستان و ساماندهی جبهه های جنگ و پیروزی انقلاب نقش درخشانی داشته است؛ آیت لله محقق کابلی احیا کننده نمازجمعه در افغانستان بوده که به واسطه ایشان سه نماز جمعه بزرگ در افغانستان، هرات، بامیان، ولایت بلخ و غزنه برگزار شده است؛ همچنین 21 حوزه علمیه، حسینیه و مسجد در نقاط مختلف افغانستان به واسطه ایشان احداث شده است.

وی افزود: حضور مهاجران افغانستان و شهروندان قمی در مراسم خاکسپاری آیت الله محقق کابلی با پیام های مختلفی از جمله لبیک گفتن به پیام رهبر معظم انقلاب و دوستی ملت ایران و افغانستان همراه بود و ما از ملت مسلمان ایران همچنین  مقامات ایرانی و مراجع عظام تقلید سپاسگزاری می کنیم.

مسئول روابط عمومی دفتر آیت الله محقق کابلی با اشاره به برگزاری مراسم چهلمین روز درگذشت آن عالم مجاهد خاطر نشان ساخت: این مراسم پنج شنبه 27 تیرماه پس از نماز مغرب و عشاء در مسجد اعظم قم و با سخنرانی حجت الاسلام صادقی زاده مسؤول دفتر آیت لله محقق کابلی در کشورهای اروپایی، برگزار می شود.

وی گفت: در دیدارهای که در این چهل روز با مراجع تقلید به ویژه آیت الله العظمی مکارم شیرازی همچنین مدیران جامعه المصطفی داشته ایم همه ابراز امیدواری می کردند تا مسیر  آیت الله محقق کابلی ادامه داشته باشد.

حجت الاسلام احمدی افزود: از 300 حوزه علمیه شیعه نشین افغانستان کم تر حوزه ای است که از مساعدت های ایشان استفاده نکرده باشد؛ دفتر آیت الله محقق کابلی سال 72 در چهار کشور افغانستان، پاکستان، عراق و ایران فعالیت خود را آغاز کرد و در زمینه حل و فصل دعاوی حقوقی، پاسخ گویی به مشکلات ارباب رجوع و رسیدگی به امور مهاجران افغانی فعالیت می کنند به گونه ای که شخصی از وزرای افغانستان خدمات آیت الله محقق کابلی را معادل خدمات یک وزارت خانه ارزیابی کرد.

وی با بیان این که آیت الله محقق کابلی از سال 72 رهبری دینی مردم مسلمان افغانستان را به عهده داشته است، گفت: وی در مناسبت های مختلف، حوادث تروریستی و تدوین قانون اساسی، پیام هایی به دولت و مجلس داده که با بازخوردهای مهمی همراه بوده اند که این بازخوردها به دلیل جایگاه مرجعیت بوده است؛  آیت الله محقق کابلی لقب رکن الاسلام را از استاد خود آیت الله  العظمی خویی دریافت کرده است و بیش از 50 سال در حوزه های علمیه مشغول تحصیل و تدریس بوده است؛ وی 35 سال در حوزه علمیه قم درس خارج تدریس کرده است.

حجت الاسلام احمدی در پایان گفت: آیت الله محقق کابلی از زمان جهاد با رهبر معظم انقلاب ملاقات هایی داشته و تبادل نظر می کرده اند و آن عالم مجاهد به رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران واقعا عشق می ورزید و رهبر معظم انقلاب نیز به ایشان احترام می گذاشت؛ از عنایت خاص رهبر معظم انقلاب که با پیام حکمیانه خود دست التیامی بر سر ملت افغانستان کشیدند، تشکر می کنیم و پیام ایشان موجب تسلی خاطر ملت افغانستان شد.

خاطر نشان می شود: این عالم ربانی از شاگردان آیت‌الله العظمی خویی (ره) در نجف اشرف بود که پس از رسیدن به درجه اجتهاد، سالیان طولانی در حوزه‌های علوم دینی کابل و قم به تدریس و تربیت شاگردان و ترویج معارف اسلامی مشغول بود و در دوران جهاد مردم افغانستان در سطوح رهبری مبارزات مردم مسلمان افغانستان قرار داشت.

۳۱۳/۳۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha