پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
بیانیه‌ شورای نگهبان

حوزه/ کارشناسان حوزوی خراسان جنوبی، شورای نگهبان را نبض و پشتیبان واقعی مردم و نظام اسلامی دانستند و گفتند: شورای نگهبان از معدود دستگاه‌هایی است که با هیچ فرد و جناحی رودربایستی ندارد و بدون تعارف عمل می‌کند.‌

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از بیرجند، 39سال پیش در چنین روزی شورای نگهبان تاسیس شد و از ۲۶ تیرماه ۱۳۵۹ به صورت رسمی کار خود را آغاز کرد. نهادی که بنابر نص قانون اساسی سه وظیفه مهم به عهده دارد؛ اول، مسئولیت نظارت بر قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی و تطبیق آن با شرع مقدس اسلام و قانون اساسی به موجب اصل ۹۱؛ دوم، تفسیر قانون اساسی به موجب اصل ۹۸ و سوم، نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مراجعه به آرای عمومی و همه پرسی بر اساس اصل ۹۹.

حضرت امام خميني(ره) بعد از همه‌پرسي قانون اساسي جمهوري اسلامي در اول اسفند 1358 شش فقيه عضو شوراي نگهبان را در نخستين حكم خود براي نهادهاي عالي نظام، منصوب كردند؛ با رأي مجلس شوراي اسلامي به شش حقوقدان نخستين دوره شوراي نگهبان، در 26 تيرماه 1359 رسماً اين نهاد عالي، فعاليت خود را آغاز كرد و طي اين سال‌ها، شوراي نگهبان در راستاي پاسداري از شرع و قانون اساسي و صيانت از انتخابات، ضمن آن‌كه موجبات اطمينان ملت ايران، نسبت به حركت نظام در مسير انقلاب اسلامي را به همراه داشته، از سويي باعث ناراحتي و تلاش مداوم دشمنان براي هجمه به اين نهاد مقدس شده است.

مقام معظم رهبری در خصوص اهمین شورای نگهبان می فرمایند: «مسئله‌ی شورای نگهبان در قانون اساسی کشور ما، یک مسئله‌ی بسیار مهم و بزرگ و منحصر به فرد است، هم وظیفه‌ی تشخیص موافقت قوانین مجلس با شرع مقدس و با قانون اساسی، بسیار وظیفه‌ی بزرگی است؛ که اگر این وظیفه نباشد، ادامه‌ی اسلامی بودن و شرعی بودن حکومت به هیچ وجه تضمین ندارد و هم وظیفه‌ی تفسیر قانون اساسی، بسیار وظیفه‌ی سنگین و بااهمیتی است؛ که آنجائی که اصلی از اصول قانون اساسی به دلیلی مورد ابهام قرار میگیرد، نظر شورای نگهبان فصل‌الخطاب است؛ و اعتبار نظر شورای نگهبان، هموزن اعتبار اصل قانون اساسی است. این، خیلی مطلب مهمی است.»

 

شورای نگهبان مهترین عضو موثر نظام و انقلاب است

حجت الاسلام بابایی، امام جمعه فردوس در گفتگو با خبرنگار حوزه در بیرجند با اشاره به سالروز تاسیس شورای نگهبان گفت: این شورا به فرمان امام راحل در اوایل انقلاب با هدف نظارت بر قانون و صیانت و پاسداری از آن تشکیل شد که زمینه ساز پیشرفت و اعتلای کشور را فراهم سازد.

وی ادامه داد: شورای نگهبان از 6 فقیه و6 حقوقدان تشکیل شده که فقهای آن از طرف مقام معظم رهبری منصوب و 6 حقوقدان با معرفی قوه قضائیه تایید و تعیین می شوند و در دو جنبه نظارت کننده و منطبق بر قوانین شرع و قانون اساسی کارشان را انجام می دهند.

امام جمعه فردوس با بیان وظیفه شورای نگهبان تصریح کرد: شورای نگهبان باعث حفظ قانون اساسی می شود؛  عده ای هستند که با اسلام و انقلاب مخالف هستند و شورای نگهبان را سدی غیر قابل نفوذ به قوانین و قانون اساسی می دانند و سعی دارند با تبلیغات منفی علیه این نهاد زمینه ساز نفوذ و فشار برای رسیدن به اهدافشان را در پیش بگیرند.

 

حجت الاسلام بابایی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر مخالفت مسئولین با شورای نگهبان مخالفت با اسلام است، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری تاکید بر پذیرش نظر شورای نگهبان را دارند و خلاف آن را مخالف اسلام می دانند و از نظر ایشان شورای نگهبان بر اساس یک مسئله دینی استوار شده است، که قطعاً مخالفت با آن مشکل‌ساز خواهد بود.

امام جمعه فردوس با اشاره به در پیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: ما انتظار داریم شورای نگهبان همچون گذشته اغماض نکند تا کسانی که مخالف نظام و رهبری هستند در انتخابات رخنه نکنند و ان شاءالله یک مجلس طراز اول انقلاب اسلامی را در آینده داشته باشیم .

 

شورای نگهبان پشتیبان واقعی مردم و نظام اسلامی است

حجت‌الاسلام سید محمدباقر عبادی در گفتگو با خبرنگار حوزه در بیرجند، با بیان جایگاه حساس و مهمی در نظام جمهوری اسلامی دارد، گفت: شورای نگهبان، نگهبان و حافظ قانون اساسی و اسلامیت نظام جمهوری اسلامی ایران است.

وی شورای نگهبان را نبض و پشتیبان واقعی مردم و نظام اسلامی دانست و افزود: شورای نگهبان از معدود دستگاه‌هایی است که با هیچ فرد و جناحی رودربایستی ندارد و بدون تعارف عمل می‌کند.‌

 

نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شورای نگهبان براساس قانون عمل می‌کند، تصریح کرد: اقدامات شورای نگهبان سبب شده تا افرادی که جنبه براندازی دارند و یا مفسد هستند از رسیدن به جایگاه‌های مهم و حساس کشور باز بمانند.

حجت الاسلام عبادی خاطرنشان کرد: شورای نگهبان یکی از ارکان اصیل نظام اسلامی و ضامن جمهوریت نظام و اسلامیت قوانین جمهوری اسلامی است.

وی ادامه داد: شورای نگهبان بدور از تکبر و با دست باز عمل می‌کند و بر اساس قانون و بدور از هیاهوی انتخابات و فضاهای مجازی کار خود را انجام می دهد.

 

سدی غیر قابل نفوذ

مسئول آموزش مدرسه علمیه امام حسن مجتبی(ع) بیرجند نیز شورای نگهبان را سدی غیر قابل نفوذ دانست و تصریح کرد: دشمنان در صدد تخریب شورای نگهبان هستند تا بتوانند به آن اهدافی که مد نظرشان برای تزلزل پایه های نظام است برسند.

وی با اشاره به در پیش بودن انتخابات مجلس و نقش شورای نگهبان در این برهه از زمان، خاطرنشان کرد: خدشه وارد شدن به شورای نگهبان هزینه های جبران ناپذیری برای انقلاب و نظام دارد و باعث رخنه دشمنان در پایه های نظام خواهد شد.

 

بدون شک تشکیل شورای نگهبان، یک کار ضروری و لازم و کاملاً حکیمانه بود. اگرچه خناسان و دشمنان نظام و انقلاب همواره در صدد ضربه زدن به این نهاد انقلابی هستند، اما به لطف الهی نه تنها دچار آسیب نشده، بلکه روز به روز بر تأثیرگذاریش افزوده می گردد.

 شورای نگهبان حافظ جمهوریت و اسلامیت نظام اسلامی است، لذا این نعمت را قدر بدانیم و حفظ کنیم.

گزارش: مسعود نوفرستی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha