پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت الله مهدوی

حوزه/ امام جمعه موقت اصفهان گفت: یکی از فلسفه های تشکیل شورای نگهبان این است که از استحاله تدریجی نظام جمهوری اسلامی ایران ممانعت می کند، هر فرد و خاصه ناظران شورای نگهبان هم باید مراقب خود باشند که دچار استحاله تدریجی نشوند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، صبح امروز در گردهمایی ناظران شورای نگهبان استان اصفهان اظهار کرد: جایگاه حقوقی شورای نگهبان در نظام جمهوری اسلامی ایران بسیار رفیع است.

وی با بیان اینکه گرچه مشابه شورای نگهبان از منظر حقوقی در همه کشورهای دنیا ساختاری تعریف شده است که وظیفه نظارت بر حسن اجرای قانون را دارد، گفت:  ولی جایگاه شورای نگهبان ایران  که دارای ۶حقوقدان و۶ فقیه هست در دنیا بی نظیر است، لذا دارای یک قداستی است .

امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به اینکه هویت و چیستی نظام ما به اسلامی بودن است و شورای نگهبان حافظ اسلامیت و جمهوریت نظام را  حفظ می کند، عنوان کرد: براین اساس خواهران و برادرانی که در جایگاه ناظران امین هستند باید به این نکته توجه داشته باشند.

آیت الله مهدوی خاطرنشان کرد: شورای نگهبان علاوه بر صلاحیت تایید قوانین تصویب شده در مجلس و تطبیق با اسلام، صلاحیت تفسیر قوانین را هم دارد.

وی با بیان این کهیکی دیگر از وظایف مهم شورای نگهبان تایید صلاحیت و نظارت برحسن اجرای انتخابات است که وظیفه ای سنگینی است، ابراز داشت: کسانی که معیارهای قانونی و شرعی برای حضور در انتخابات ندارند همیشه با شورای نگهبان مخالفت می کنند.

استاد حوزه تصریح کرد: این افراد معتقدند نظارت شورای نگهبان باید استطلاعی باشد نه استصوابی،  یعنی آنکه مثلا شورای نگهبان اطلاع داشته باشد چه کسانی فقط نامزد می شود، این در حالی است که  نظارت با امر اطلاع یافتن در تناقض است.

وی توضیح داد: نظارت استصوابی یعنی اینکه صحت یا باطل بودن امری تایید شود؛ در ایام انتخابات عموما افراد غافل و یا معاند در پی زیر سؤال بردن نظارت استصوابی و جایگاه شورای نگهبان هستند.

آیت الله مهدوی ابراز کرد: صلابت و استقامت ناظران شورای نگهبان مهم است و باید همه در این مسیر محکم باشند؛ توصیه می شود بین خود و خدا همیشه برای کارهایتان دلیل داشته باشید و نگذارید افکار سیاسی و جناحی و جوسازی ها برشما اثر بگذارد.

وی تاکید کرد: یکی از فلسفه های تشکیل شورای نگهبان این است که از استحاله تدریجی نظام جمهوری اسلامی ایران ممانعت کند،  هر فرد و خاصه ناظران شورای نگهبان هم باید مراقب خود باشد که دچار استحاله تدریجی نشود.

آیت الله مهدوی در پایان اشاره ای به فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب در جمع ائمه جمعه کرد و گفت: رمز صلابت رهبرمعظم انقلاب ایمان راسخ است؛ بدون شک براساس آیات قرآن کریم تقویت ایمان راه ایستادگی است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha