جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
 آیت الله جواد مروی

حوزه/ استاد دروس خارج حوزه علمیه قم به گسترش مطالعه نهج البلاغه و صحیفه سجادیه اشاره کرد و افزود: هر دو کتاب بسیار ارزشمند است و باید دانست که سخنان امام علی(ع) گره گشای مسائل جهان خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، آیت الله جواد مروی در مراسم اختتامیه طرح قرآنی مهیمن در تالار قدس حرم مطهررضوی ضمن تقدیر از فعالیت های قرآنی حوزه علمیه خراسان گفت: این حوزه، گام های مثبتی در زمینه سامان دهی و بهینه سازی جلسات قرآنی در سطح جامعه انجام داده است وهمچنین طرح رفع مهجوریت از قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه را آغاز کرده است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه خطاب به شرکت کنندگان در این طرح گفت: همه ما نسبت به قرآن کریم وظیفه داریم؛ این وظیفه در چند بعد قرائت ، تدبر، تذکر و موضع پذیری از قرآن خلاصه می شود که این ابعاد باید در همه جلسات قرآنی پیاده شود.

آیت الله مروی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم پیرامون اهمیت، فهم و بیان مطالب این کتاب آسمانی به مردم، گفت: بعد از قرائت به تفسیر و تدبیر نیاز داریم که باید توسط صاحبان عقل واندیشه بیان شود.

وی در ادامه به زندگی اقبال لاهوری، دانشمند و شاعر پاکستانی اشاره و خاطر نشان:  وی هر روز یک جزء قرآن تلاوت می کرده و آنچنان با آن انس داشته که بسیاری از اشعارش الهام گرفته از این کتاب آسمانی است.

استاد دروس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه انس با قرآن کریم وضعیت شیعه را در جهان بالا می برد و جامعه اسلامی را حفظ می کند، با تاکید بر اینکه یکی از طرح هایی که دشمن در جهان القا می کند، جدایی شیعه از قرآن کریم است، افزود: باید تلاش کنیم که انس جامعه ما با قرآن کریم بیشتر شود و در همین جلسات کوچکی که برگزار می شود طرح حفظ قرآن را تقویت بخشیم زیرا وهابیت در جهان اسلام تبلیغ می کند که شیعه سعادت حفظ قرآن کریم را ندارد.

آیت الله مروی در ادامه به تبلیغات شوم وهابیت علیه شیعه و برخورد دانشمندان وعلمای وهابی با کودک نابغه قرآنی ایرانی، سیدمحمدحسین طباطبایی اشاره کرد و افزود: علمای وهابی باور نداشتند که شیعیان می توانند قرآن حفظ کنند و این که یک کودک شیعی بتواند حافظ قرآن باشد و سوالات را با قرآن پاسخ دهد، برایشان سخت بود.

وی به ماجرای دعوت امیر مدینه از این کودک برای اینکه علمای وهابی ثابت کنند که جادو شده است، اشاره کرد وادامه داد: من و تعدادی از شخصیت های حوزوی ایرانی به همراه سید محمد حسین طباطبایی وارد منزل امیر مدینه شدیم. یکی از علمای وهابی حاضر در آن نشست به ما گفت که برای این کودک باطل السحر از هند آوردیم که ثابت کنیم او را جادو کرده اند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه ادامه داد: محمدحسین طباطبایی تمام سوالات علمای وهابی حاضر در منزل امیر مدینه را پاسخ داد تا جایی که باعث تعجب وسکوت جمع آنها شد و بزرگ شان پیشانی این کودک را بوسید و گفت که از تو و علمای شیعه معذرت می خواهیم؛ تو علامه قرآن هستی .

وی ابراز کرد: عالم بزرگ وهابی از نابغه قرآنی ایرانی سوال می کند که امروز وظیفه علمای جهان اسلام چیست؟ و او پاسخ می دهد که :قل لا اسئلکم علیه  اجرا الا مودة فی القربی».

استاد دروس خارج حوزه علمیه قم در ادامه به گسترش مطالعه نهج البلاغه و صحیفه سجادیه اشاره کرد و افزود: هر دو کتاب بسیار ارزشمند است و باید دانست که سخنان امام علی(ع) گره گشای مسائل جهان خواهد بود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان اینکه صحیفه سجادیه کتاب عرفان شیعه است، گفت: من در سفرهای تبلیغی که به مناطق مختلف جهان داشتم، مشاده می کردم که افراد بت پرست، بودایی و رهبران و دانشمندان آنها وقتی با معارف عرفانی صحیفه سجادیه آشنا می شدند، چگونه انس پیدا می کردند.

آیت الله مروی با بیان اینکه صحیفه سجادیه به اعتراف رهبران فرق و مذاهب غیراسلامی کتابی است که بشریت را نجات خواهد داد، گفت: می بایست انس جامعه اسلامی را از قرآن کریم آغاز کنیم و بعد دو کتاب ارزشمند شیعه یعنی نهج البلاغه و صحیفه سجادیه و معارف اهل بیت(ع) را به مردم آموزش دهیم.

انتهای پیام/313/24

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha