جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام علی اسلامی -عضو خبرگان رهبری

حوزه/ عضو خبرگان رهبری تصریح کرد: به جز برخی استثنائات ، ارتباط با اصحاب قدرت و ثروت، ائمه جمعه را از اهداف انقلابی دور می سازد.

حجت الاسلام و المسلمین علی اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به بیانات بسیار مهم رهبر معظم انقلاب در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور که به مناسبت چهل سالگی اقامه نماز جمعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: بیانات و رهنمودهای مقام معظم رهبری همچون گذشته، در نهایت فکر و اندیشه و حکمت بود و یکی از نکات مهمی که ایشان در دیدار با امامان جمعه مورد توجه جدی قرار دادند، تاکید بر اصل مردمی بودن ائمه جمعه بود.

وی افزود: به هر حال این یک واقعیت است که اگر مسئولان کشور و آن ها که در راس امور و مورد توجه عموم هستند، مردمی نباشند و با مردم فاصله بگیرند ، نمی توانند به تحقق اهداف عالی نظام و انقلاب اسلامی کمک کنند و چه بسا برعکس مانع مهمی در این مسیر باشند.

امام جمعه تاکستان قزوین ادامه داد: به خصوص اگر آن مسئول یک فرد روحانی و عالم مثلاً امام جمعه باشد، طبعاً مردم توقع دیگری از او دارند ، چرا که این ها بیشتر باید با مردم بجوشند و بین آن ها زندگی کرده و نشست و برخاست داشته باشند تا به این وسیله درد و مشکلات مردم را بهتر بشناسند و از تریبون نماز جمعه به خوبی برای طرح مطالبات مردمی استفاده کنند.

وی گفت: بی شک اگر این طور شد، جایگاه نماز جمعه و شخص امام جمعه به ملجأ و پناهگاه مهمی برای مردم تبدیل می شود و از آن سو نیز مردم در بزنگاه ها و شرایط حساس انقلاب و کشور همچون گذشته، یاری گر نظام و انقلاب و روحانیت انقلابی هستند.

عضو خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: تاکید رهبر معظم انقلاب بر اصل مردمی بودن ائمه جمعه، البته این به آن معنا نیست که کسی به شکل تصنعی خود را مردمی نشان دهد بلکه در عمل و در ارتباط با مردم باید این واقعیت خود را نشان دهد و مهم این است که امام جمعه به عنوان یک فرد روحانی ، زندگی اش جدای از آحاد مردم به ویژه قشر محروم و مستضعف نباشد.

وی بیان داشت: این که مقام معظم رهبری در همین دیدار فرمودند ائمه جمعه حتی الامکان با اصحاب قدرت و ثروت ارتباط نداشته باشند به خاطر این است که چنین ارتباطی ممکن است به تدریج امامان جمعه را از اهداف انقلابی و زی طلبگی دور کند.

حجت الاسلام و المسلمین اسلامی افزود: این که ائمه جمعه سر هر سفره ای نشست و برخاست نداشته و با اصحاب قدرت و ثروت حتی الامکان ارتباط نداشته باشند، موجب می شود که جایگاه مردمی آن ها در جامعه حفظ شده و آن ها در بیان نظرات و انتقادات خویش، بهتر عمل کنند.

وی گفت: البته استثنائات همیشه وجود داشته اما به طور کلی امامان جمعه نباید سر سفره اهل ثروت و قدرت بنشینند و از سویی باید همواره مراقب حواشی و آقازاده ها و اطرافیان خود باشند تا خدای ناکرده این افراد موجب تصمیم گیری ها و مواضع نادرست ائمه جمعه نشوند.

امام جمعه تاکستان همچنین ابراز داشت: اساساً امام جمعه به عنوان یک طلبه و روحانی برای این تربیت و آموزش دیده نشده که به دنبال قدرت و ثروت باشد و از آقازادگان و اطرافیان تاثیر بگیرد چرا که ممکن است همین اطرافیان و فرزندان ، مسیرها و راه های ناصوابی را به امام جمعه پیشنهاد و بلکه تحمیل کنند که عملاً او را از آن اهداف انقلابی و شأن طلبگی خارج نماید و این یک خطر بسیار جدی است.

۳۱۳/۸

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha