پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
کدخدایی در برنامه تلویزیونی جهان آرا

حوزه/ سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر این که رأی مردم تعیین کننده نهایی است، گفت: به هیچ وجه این گونه نیست که در بررسی صلاحیت‌ها افرادی را از جناح خاصی تایید یا رد کنیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، شامگاه روز چهارشنبه در برنامه تلویزیونی جهان آرا از شبکه افق،‌ با موضوع بررسی برنامه های شورای نگهبان در دوره جدید اظهار داشت: سیاست‌های کلی انتخابات با این ایده شکل گرفت که قوانین انتخابات ما مصوب مجلس است و در انتخابات مجلس نیز ذی نفع است لذا شاید نتواند قانونی در این زمینه تصویب کند که تاثیرگذاری لازم را داشته باشد ، البته بخشی از این قوانین باید در شکل قانون عادی باید به مجلس برود تا الزام آور باشد.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: بخش ارائه شاخص‌ های رجل سیاسی مذهبی و مدیر و مدبر مستقیما بر عهده شورا است و دستورالعملی را در این جهت شورا به تصویب رساند که از نظر ما نهایی شده است اما بخشی از آن نیاز به قانون عادی در مجلس دارد.

وی با بیان اینکه ما در بررسی صلاحیت‌ها دو صلاحیت عمومی و رجل سیاسی و مدیر و مدبر بودن داریم، افزود: گاهی ما مانعی داریم که نمی‌توانیم فرد را معرفی کنیم و گاهی شرایط موجود نیست ، اما نهایتا ملاک رای گیری اعضای شورای نگهبان است ، هر کاندیدا باید ۷ رای مثبت از اعضای شورا داشته باشد در غیر اینصورت معرفی نمی‌شود و کارآمدی افراد و کاندیداها ملاک و تاثیرگذار است هرچند ممکن است سمتهایی در گذشته داشته باشند.

کدخدایی خاطرنشان کرد: انتخابات در کشورهای دیگر به صورت حزبی و درون حزبی است که ویژگی‌هایی را لحاظ می‌کنند اما نهایتا اعضای حزبی باید رای دهند لذا همه موارد را در صلاحیت‌ها نمی‌توانیم لزوما دو دو تا چهارتا عمل کنیم و موضوع استنباطی هم مطرح است.

وی با بیان اینکه در انتخابات ریاست جمهوری برخی وزرا تایید و برخی تایید نشدند این نشان می‌دهد صرفا پست وزارت ملاک نبوده و کارآمدی هم دیده شده است، گفت: به هیچ وجه اینگونه نیست که در بررسی صلاحیت‌ها افرادی را از جناح خاصی تایید یا رد کنیم.

کدخدایی با اشاره به اینکه ممکن است سندی داشته باشیم که منجر به این باشد که نظر ما عدم تایید باشد حال ممکن است فرد سند محکم تری در دوره بعد ارائه کند که تایید صلاحیت شود،افزود: یکی از نمايندگان اسبق مورد اخلاقی داشت که امروز مدرکی را برای من فرستاد که سند ازدواج او بود که با آن خانم ازدواج کرده، این می‌تواند این مسئله را بپوشاند و بحث عدم صلاحیت او را رد کند.

وی گفت: اگر کسی مواضع نظام و قانون اساسی را قبول نکند و صراحتا اعلام کند ملاک ما برای رد صلاحیت او است، اما اگر کسی نظر و بحثی درباره موضوعی داشته و یا اختلاف نظری دارد اینها هیچ کدام ملاک نمی‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: اگر موضع، خلاف سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی باشد طبیعتا فرد را در بررسی صلاحیت‌ها با مشکل مواجه خواهد کرد ، با چنین افرادی صحبت می‌کنیم و نظرات او را می‌شنویم و نهایتا تصمیمات لازم اتخاذ خواهد شد.

وی با بیان اینکه قانون انتخابات حداقل‌ها را به عنوان شرایط ذکر کرده است، در بقیه موارد هم حداقل ها ملاک شورای نگهبان است، گفت: در قانون فعلی هیچ کجا از شایسته سنجی سخن نگفته، لذا شورای نگهبان ارزیابی نمی‌کند که این فرد شایستگی ورود به مجلس را دارد یا خیر.

کدخدایی با اشاره به اینکه شایستگی افراد با رای مردم و نظر احزاب تعیین می‌شود، لذا شورا هیچ نقشی در این جهت نمی‌تواند داشته باشد، افزود: برخی نمایندگان گفتند نظارت استصوابی منجر شده افراد شایسته به مجلس راه پیدا نکنند؛ این حرف خوبی برای نمایندگان نیست و به خودشان برمی گردد، با چنین فرضی اصلا چرا در چنین جایگاهی قرار گرفتند؟ ما که این حرف را قبول نداریم، اما اگر نظر آنها این است باید آن را در جای دیگری پیگری کند.

وی با بیان اینکه شورا ابزار شایسته سنجی در بررسی صلاحیت‌ها ندارد، گفت: در یکی از بندهای سیاست‌های کلی نسبت به احزار صلاحیت‌ها مواردی قید شده که امیدواریم در انتخابات پیش رو لحاظ شود.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: ما بسیاری از پرونده ها را داریم که برای کاندیداتوری در انتخابات فقط یک اسم نوشته شده و حتی آدرس خود را هم ننوشته! ما چگونه این فرد را بررسی کنیم؟ در هر کجا اگر کسی وارد دانشگاه شود اگر بخواهد کارشناسی بخواند قطعا باید مدرک دیپلم خود را ارائه کند پس اصل برائت اینجا مطرح نیست.

وی با بیان اینکه یکی از ضعف های قانون در خصوص هزینه های انتخاباتی ساکت است، گفت: متاسفانه هزینه های انتخاباتی بسیار بالا رفته است، در شهرهای کوچک هزینه های انتخاباتی بسیار زیادی می‌شود؛ مگر این پستی که قرار است شما بگیرید چقدر ارزش دارد؟ اصلا شما این پول ها را از کجا آوردید؟

کدخدایی گفت: ما در شورای نگهبان ابزارهای کمی در بحث هزینه های انتخاباتی داریم‌، رصد کردن این موارد بسیار سخت، اما قطعا تا جایی که بشود بررسی می‌کنیم، برخی افراد به خاطر هزینه های غیر متعارف در انتخابات رد صلاحیت شده اند.

وی با بیان اینکه گاهی دیده می شد کاندیداهای انتخاباتی مواد غذایی توزیع می‌کنند و یا در بین دانشجویان و دانش آموزان مواردی توزیع می‌شود، اظهار کرد: در صورت احراز غیرصحیح بودن این هزینه ها و گزارش آن، ما قطعا بررسی می‌کنیم و در بررسی صلاحت افراد تاثیرگذار خواهد بود و برخی کاندیداها حتی رقم را به ما می‌گویند که مبلغ مشخصی را برای هزینه های انتخاباتی کنار گذاشتیم که ما به آنها می‌گوییم برای کمک به صندوق‌های دانشجویی و یا ازدواج جوانان بگذارید، در این دوره نسبت به موضوع هزینه های بالای انتخاباتی خیلی حساس تر شده ایم.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: روز گذشته رهبری در جمع ائمه جمعه نکته مهمی را اشاره فرمودند که به آرمانهای انقلاب اسلامی برمیگردد که آقایان را انذار داده بودند که با اصحاب قدرت و ثروت حاضر نشوند و راجع به فرزندان آنها هم تذکر دادند، نسبت به نمایندگان هم این موارد هم هست و باید به این افراد بیشتر چنین تذکری داد که در جهت نظام اسلامی تغییر ایجاد نشود و توصیه های روز گذشته رهبر باید ملاک افرادی قرار بگیرد که می‌خواهند در انتخابات شرکت کنند.

وی افزود: اگر اسناد و مدارکی در خصوص فساد اقتصادی به دست آمده قطعا در بررسی صلاحیت افراد در انتخابات آینده ملاک قرار خواهد گرفت.

کدخدایی تصریح کرد: بحث تحریم در کشور ما امر خنده آوری شده است، اصلا مردم توجهی به این مسائل ندارند چون زندگی‌شان را با نگاه ترامپ و آمریکا تنظیم نمی‌کنند. تحریم در این حوزه واژه بی خاصیتی است.

وی با بیان اینکه در انتخابات هم موضوع تحریم همین طور است مردم اصلا توجهی به این مسائل ندارند، آمار انتخابات نشان می‌دهد مشارکت در انتخابات های متعهد، عموما بالای 50 درصد بوده است،گفت: در انتخابات مجلس که اصولا به دلیل پراکندگی نامزدها و انتخابات، تحریم جایگاهی ندارد البته شورای نگهبان هم وظیفه قانونی خود را دارد ، ما اعلام کردیم قانون را مانند گذشته اجرا خواهیم کرد.

کدخدایی با بیان اینکه اجرای قانون، مشارکت را افرایش و دشمنی ها را کاهش داده و نهادها را کارآمدتر خواهد کرد و قطعا مردم به مسائل تحریم انتخاباتی توجهی نخواهند داشت،گفت: مشارکت مردم در انتخابات پیش رو بسیار گسترده خواهد بود و این مسائل در حد رسانه و روزنامه ها باقی خواهد ماند.

وی با بیان اینکه درب شورای نگهبان به روی همه باز است، تصریح کرد: نسبت به تخلفات گذشته، قوه قضائیه نسبت به ادوار گذشته خیلی خوب عمل کزد و گزارش تخلفات خیلی سریع اعلام و رسیدگی شد و تخلفات نسبت به ادوار گذشته خیلی خوب رسیدگی شد و تخلفات به دلیل ناکار آمدی قوانین روز به روز افزایش پیدا می‌کند و مذاکراتی با قوه قضاییه داریم که تدابیری اندیشیده شود تا بتوانیم دریافت بهتری در گزارشات تخلفات داشته باشیم.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه درباره ترکیب جدید شورای نگهبان نیر باید بگوییم حرف هایی می‌زنند که موارد برای شورا اهمیتی ندارد و هر اتفاقی افتاده باشد از درون همین مجلس است، گفت: یک نفر از این حقوقدانان متولد بعد انقلاب است و این اتفاق جالبی است و گاهی ما را محکوم می‌کردند که اعضا متولد قبل انقلاب است لذا انتخاب این افراد باعث می شد از نظرات جوانان بیشتر استفاده کرده و بررسی ها سرعت بیشتری پیدا کند؛ حضور جوانان قطعا تاثیرگذار خواهد بود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha