جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
رضا برجی

حوزه / یک مستندساز گفت: مستند‌سازی را باید نوعی ثبت تاریح به زبان هنر دانست، چون در کار مستند دیگر قرار نیست تخیل وارد موضوع شود

رضا برجی مستند‌ساز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «حوزه»، درباره مستندسازی جنگ و نقش این ژانر از ثبت لحظات ماندگار گفت: مستند‌سازی را باید نوعی ثبت تاریح به زبان هنر دانست، چون در کار مستند دیگر قرار نیست تخیل وارد موضوع شود، بلکه کارگردان هر آنچه که می‌بیند را ثبت می‌کند، حال ممکن است اندک تغییرات هم وجود داشته باشد. با این توضیح مستند‌سازی در طول هشت سال دفاع مقدس قدم‌های بسیار بلند و خوبی برداشت تا بتواند گوشه‌ای افتخارآفرینی رزمندگان را ثبت کند.

 

وی افزود: بهترین گواه برای این ادعا مجموعه موفق «روایت فتح» است که شهید آوینی آن را تولید کرد و تا سالها در تاریخ این سرزمین نامش بر افراشته خواهد بود. درباره چرایی موفقیت این مجموعه باید یک نکته را به عنوان اصل‌ترین شاخصه مطرح کرد، آنهم اخلاص و صمیمیتی بود که همه را مجذوب خود می‌کرد. با دیدن روایت فتح هر فردی به راحتی می‌فهمید سازنده، این مجموعه خود از بچه‌های جنگ است.

 

این مستند‌ساز تاکید کرد: بعد از هشت سال جنک تحمیلی رویدادهای مهم دیگری نیز بود که اگر قرار بود به آنها در سینما مستند پرداخته نشود، شاید بسیاری از آن بی‌خبر بودند. برای مثال آنچه در ساریوو رخ داد یکی از فجایع انسانی بود که نسل‌کشی مسلمانان را در آنجا شاهد بودیم. مستندهایی که در این زمینه گرفته شد می‌تواند تا ابد آنچه را رخ داده روایت کند. در این زمینه من خود چند مستند تولید کرده‌ام.

 

برجی با بیان این‌که مشکل اصلی در مستند سازی انقلابی نبود سرمایه‌گذار است، گفت: برای این‌که یک موضوع ارزشی را جلوی دوربین بریم همیشه باید کلی بجنگیم تا برای کار سرمایه‌گذار پیدا شود. نکته بعد اینکه وقتی نهادی حاضر می‌شود که پیرامون یک موضوعی دینی یا انقلاب سرمایه گذاری کند، معمولاً کمترین میزان پول را برای آن در نظر می‌گیرد، درصورتی‌که وقتی ما در پی خلق یک اثر فاخر هستیم باید برای آن نیز هزینه‌های لازم را نیز انجام دهیم.

 

وی تاکید کرد: در سینمای جهان به ویژه در آمریکا برای برخی تولیدات استراتژیک در حوزه مستند‌سازی، سرمایه‌گذاری سینمایی می‌شود، یعنی هم اندازه یک پروزه سینمایی خرج یک کار مستند می‌شود تا به نوعی تاریخ سازی صورت گیرد، حتی در مواقع دروغ‌های خود را قالب کارهای مستند ثبت تاریخی می‌کنند. از این ابزار سینمای آمریکا در جنگ خلیج فارس بهره فراوان برد، اما در عوض ما همیشه سعی می‌کنیم در پروژه‌های دینی و انقلابی خود بالاترین میزان صرفه جویی را انجام دهیم!

 

این مستندساز تاکید کرد: حضرت آقا در چند سال اخیر بارها به روی اقتصاد مقامتی تاکید داشته‌اند. این عنوان را در هر حوزه می‌شود با زبان خاص خود تعریف کرد. در عرصه هنر به نظرم اقتصاد مقاومتی به یک شکل رخ می‌دهد. ابتدا این‌که در تولیدات داستانی و مستند موضوعاتی مد نظر قرار گیرد که آرمان‌های انقلاب در آن جا داده شده باشد، همچنین کار تولیدی باید بهترین کیفیت را دارا باشد. با این توصیفات اگر اثری هر چند پرخرج تولید شود، اما چون توانسته اهداف را تامین کند به نظرم در راستای اقتصاد مقاومتی قدم برداشته است.

 

برجی یادآور شد: کارهای خنثی و آثاری که هیچ مخاطبی ندارد و قادر نیست جریان سازی داشته باشد، کارهایی هستند که از آنها باید به عنوان اصراف و دور ریختن بین‌المال نام برد، هرچند که فیلم یا سریال مربوطه کم خرج باشد.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: وقتی از سینمای مستند حرف می‌زنیم همیشه مخاطبان مد نظرمان بزرگسالان هستند، درصورتی‌که، مخاطب کودک و نوجوان هم می‌تواند بیننده چنین کارهای باشد، ولی ما هیچگاه نخواسته‌ایم در حوزه مستندسازی کودک قدم‌های خوب و موثری داریم.

 

این مستند‌ساز با بیان این‌که این ژانر بیش از هر چیزی نیازمند دیده شدن است، گفت: این‌که فکر کنیم با راه انداختن شبکه مستند و بالا بردن پخس مستند در شبکه‌های مختلف توانسته، رسالت خود را به بهترین نحو انجام دهیم اشتباه محض است، زیرا وقتی جریان‌سازی موفق خواهد بود که در اکران سینمایی هم به سینمای مستند توجه شود. سینمای مستند قادر است درآمدزایی داشته باشد به شرطی‌که هم امکان نمایش آن مهیا بوده هم این‌که تبلیغات مناسبی برای آن انجام شود.

 

وی در پایان اظهار امیدواری کرد: من در میان جوانان مستندساز استعدادهای بساری خوبی را مشاهده کرده‌ام به ویژه سینماگران جوان و متعهدی که دغدغه پرداختن به ارزش‌های انقلاب اسلامی را دارند. برای همین توصیه به مدیران این است که دست از تعارف برداشته و تمرکز خود روی آثار و هنرمندان انقلابی متمرکز کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha