جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام جوانشیر، مدیر مؤسسه آموزشی و پزوهشی شمس

حوزه/ مدیر مؤسسه آموزشی و پژوهشی شمس، مهم ترین دغدغه این مؤسسه را ایجاد مکتب روانشناسی اسلامی عنوان کرد و گفت: به دنبال گسترش فعالیت ها در سراسر کشور و خارج از کشور با هدف ترویج فرهنگ اسلامی، سبک زندگی دینی و کاهش آسیب های خانواده هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، هدف از تأسيس مراكز مشاوره و خدمات روان‌شناختي، پاسخ به نيازهاي مشاوره‌اي و روان‌شناختي در زمينه‌هاي فردي، خانوادگي، زناشويي، گروهي و اجتماعي به منظور ارتقاء سطح سلامت روان جامعه است تا در نهايت منجر به كاهش آسيبهاي اجتماعي شود.

مؤسسه آموزشی و پژوهشی شمس با هدف برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی در عرصه‌های ازدواج، خانواده و فرزندپروری تأسیس شده است. کادرعلمی و اساتید  این مؤسسه، با برگزاری کارگاه‌های متعدد و متنوع در سراسرکشور، این توانایی را به اثبات رسانده‌اند.

این مؤسسه با برقراری همکاری‌های علمی، آموزشی و تحقیقاتی با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و آموزشی معتبر در سطح ملی و بین‌المللی، زمینه انتقال متقابل تجربیات، روزآمدی و کارآمدی آن را فراهم کرده و با آموزش و آشناسازی طلاب و دانشجویان با مباحث مشاوره و خانواده، زمینه رشد و ارتقاء جامعه اسلامی را فراهم آورد.

حجت الاسلام والمسلمین عباس جوانشیر

در همین راستا و جهت آشنایی بیشتر با مؤسسه آموزشی و پژوهشی شمس گفت و گویی با حجت الاسلام والمسلمین عباس جوانشیر، مدیر این مؤسسه فعال مشاوره و خانواده و دکترای قرآن و روانشناسی انجام داده ایم که متن گفت و گو تقدیم علاقه مندان می شود.

 چند سال است که مؤسسه آموزشی و پژوهشی شمس فعالیت خود را آغاز کرده، هدف از راه اندازی چه بود و وجه تمایز این مؤسسه با دیگر مؤسسات چیست؟

برای تعدادی از روحانیون  و دوستانمان این دغدغه ایجاد شد که بتوانیم مباحث روانشناسی را با رویکرد اسلامی و با توجه به منابع دینی به مردم ارائه دهیم و به رسالات حوزوی خود عمل کرده باشیم و از سویی با توجه به این دغدغه که عمدتا فارغ التحصیلان مؤسسات و مراکز آموزشی شاید آن چنان که باید، مورد حمایت قرار نمی گیرند، برنامه ای را پیگیری و تدوین کنیم تا بتوانیم از فارغ التحصیلان خودمان حداکثر استفاده را داشته باشیم، لذا مؤسسه آموزشی و پژوهشی شمس را راه اندازی کردیم.

وجه تمایز این مؤسسه با مؤسسات دیگر همین 2 موضوع است.

3 سال است که مؤسسه فعالیت خود را آغاز کرده و تعاملات متعددی را با مراکز حوزوی، دانشگاهی و ارگان های مختلف از جمله حوزه علمیه برادران و خواهران، آموزش و پرورش، کانون های مساجد، سپاه، دفتر تبلیغات اسلامی و معاونت تبلیغ حوزه داشته ایم.

این مؤسسه مجوز فعالیت خود را از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اخذ کرد و به عنوان گروه تخصصی در دفتر تبلیغات اسلامی فعالیت می کند و همچنین به عنوان گروه تخصصی در معاونت تبلیغ نیز مجوز کشوری دارد.

مجوز برگزاری دوره های آموزشی از جهاد دانشگاهی داریم و با بهزیستی و مراکز دیگر هم تعامل داریم.

فعالیت های مؤسسه به خصوص در بحث پژوهشی و تولید محتوا علاوه بر نگاه به آیات و روایات براساس مطالبات مقام معظم رهبری انجام می شود.

همچنین سیاست های ابلاغی رهبری در بحث خانواده را به راهبردهای عملیاتی تعریف کردیم و براساس آن پروژه های پژوهشی در حال اجراست.

برنامه های کاربردی و راهکارهای اجرایی را نیز براساس گام دوم انقلاب و به خصوص بخش مهم سبک زندگی اسلامی تعریف کرده ایم و کار را پیش می بریم.

توضیحی درباره اهداف مؤسسه و نحوه برگزاری دوره ها بیان کنید.

اهدافی که مؤسسه دارد را می توانیم به 2 بخش کلی ترسیم کنیم. بخش اول حمایت های آموزشی و تخصصی از  روحانیان علاقه مند به مباحث مشاوره و متخصصین روانشناسی و مشاوره و بخش دوم حمایت از خانواده ها و عموم مردم است.

در بخش اول دوره های تخصصی را برنامه ریزی کردیم از جمله دوره تربیت مربی خانواده که 250 ساعته برگزار می شود؛ 50 ساعت مهارت های خانواده، 40 ساعت مشاوره و راهنمایی خانواده، 40 ساعت اصول و فنون مشاوره و 120 ساعت به صورت کارگاهی که در کارگاه ها تخصصی تر به موضوع تربیت مربی خانواده پرداخته می شود.

در کنار این دوره، برگزاری دوره های تربیت مشاور کودک در 100 ساعت، تربیت مربی مهدکودک در 195 ساعت و تربیت مدیر مهدکودک در 174 ساعت را نیز با ارائه گواهی جهاد دانشگاهی و بهزیستی داریم.

دوره های تخصصی کوتاه مدت همچون دوره رویکردهای درمانی CBT و ACT، کارگاه استعدادیابی، مشاوره پیش از ازدواج، فرزندپروری، پیش فعالی کودکان، تفسیر نقاشی کودک و ... از دیگر فعالیت های مؤسسه است که این دوره ها به صورت 8 ساعته و 16 ساعته برگزار می شود.

غیر از دوره های تخصصی، یک سری دوره هایی نیز برای عموم مردم و خانواده های طلاب شامل دوره مهارت های زندگی، مهارت عزت نفس و خودآگاهی، مهارت ارتباطی زوجین، آموزش های پیش از ازدواج، سبک زندگی اسلامی، دوره های فرزندپروری و آموزش مهارت های زندگی به کودکان نیز در مؤسسه برگزار می شود.

حجت الاسلام والمسلمین عباس جوانشیر

برای فارغ التحصیلان دوره ها چه امتیازاتی در نظر گرفته شده است؟

همان طور که اشاره شد، فارغ التحصیلان علاوه بر دریافت مدرک معتبر، در پروژه های مؤسسه با پرداخت حق الزحمه پژوهشی و همچنین جهت تدریس و برگزاری کارگاه ها در نهادها و ارگان های مختلف نیز دعوت به عمل می آید و به عنوان مبلّغ تخصصی در دفتر تبلیغات اسلامی برای آن ها تشکیل پرونده می دهیم و اعزام تخصصی برای آن ها خواهیم داشت.

افراد بالای 30 سال نیز به دادگستری قم فرستاده می شوند برای اجرای طرح مصلحین خانواده؛ در این طرح پرونده های قبل از طلاق براساس تفاهم نامه ای که با دادگستری قم داریم، به این افراد ارجاع داده می شود و تلاش می کنند با ارائه مشاوره صحیح حل تعارض میان زوجین را داشته باشند که در همین راستا، مشاوران در کاهش آمار طلاق در سال گذشته بسیار موفق بودند.

توضیحاتی از ساختار مؤسسه ارائه بفرمایید و این که شرکت در دوره های مؤسسه چه شرایطی دارد؟

ساختار مؤسسه نیز از مدیریت، معاونت آموزش، معاونت پژوهش، معاونت تبلیغ، معاونت ارتباطات و بین الملل و معاونت اداری و مالی تشکیل شده است.

مؤسسه با حضور 20 پرسنل در حال فعالیت است و اساتید مؤسسه نیز تعداد 30 نفر با تحصیلات دکترا و سطح 4 هستند که به صورت ثابت مشغول به تدریس هستند و از تعدادی اساتید دانشگاهی متخصص، متعهد و دغدغه مند نیز در ارائه مباحث دینی استفاده می شود.

شرکت در دوره های عمومی شرط خاصی ندارد و همه افراد می توانند در دوره ها حضور پیدا کنند.

ولی برای شرکت در دوره های تخصصی که ویژه طلاب برگزار می شود، افراد باید دارای مدرک سطح 2 باشند و این دوره ها همزمان در واحد برادران و خواهران مؤسسه در حال برگزاری است و گروه تبلیغی برادران و خواهران نیز مشغول به فعالیت هستند.

مؤسسه آموزشی و پژوهشی شمس بودجه خاص دولتی ندارد و به صورت خودگردان اداره می شود، از این رو هزینه اساتید و پرسنل مؤسسه از شهریه کلاس ها تأمین می گردد و با توجه به این که هزینه ای به جهاد دانشگاهی جهت صدور گواهی دوره ها پرداخت می شود، چاره ای جز دریافت شهریه برای دوره ها وجود نداریم و در این راستا برنامه ریزی صورت گرفته تا وام قرض الحسنه به طلاب پرداخت شود.

و ذکر این نکته ضروری است که مؤسسه هیچ گونه نگاه تجاری و اقتصادی به فعالیت های آموزشی ندارد و دغدغه ما در مؤسسه اصلاح سبک زندگی خانواده ها است.

 تاکنون چه دوره هایی در مؤسسه برگزار شده و یا در حال برگزاری است؟ و زمان برگزاری دوره ها چه روزهایی است؟

دوره تربیت مربی خانواده در مؤسسه به صورت جامع برگزار می شود که تاکنون 3 دوره برگزار شده و دوره چهارم از مهرماه آغاز خواهد شد.

دوره های عمومی مانند فرزندپروری نیز بیش از 20 دوره در سال گذشته برگزار شد و امسال نیز ادامه خواهد داشت.

در حال حاضر فارغ التحصیلان مجموعه بیش از 450 نفر هستند که در بخش پژوهش فعالیت دارند و به عنوان مبلغ تخصصی در مشهد مقدس، اعتکاف رمضان، مساجد، نمایشگاه ها و مراکز فرهنگی در حال فعالیت و مشاوره هستند و برخی نیز به عنوان استاد به تدریس دوره های آموزشی در مؤسسه مشغولند.

دوره های آموزشی مؤسسه برای خواهران هر روز ساعت 9 تا 13 برگزار می شود و برای آن دسته از خواهرانی که شاغل بوده یا در نوبت صبح مشغول به تحصیل هستند این کلاس ها در روزهای پنجشنبه در دو نوبت صبح و عصر به صورت فشرده برپا می شود.

این دوره کلاس ها همچنین در طول سال روزهای چهارشنبه بعدازظهر از ساعت 15 تا 20 و پنجشنبه ها در دو نوبت صبح و عصر از ساعت 9 تا 13 و 15 تا 20 برگزار می شود.

مهم ترین دغدغه شما در مؤسسه چیست و آیا از پژوهش های مرتبط با فعالیت های مؤسسه نیز حمایت می کنید؟

یکی از دغدغه های ما پژوهش های دین محور یا اسلامی است، در این زمینه درست است که روانشناسی اسلامی یا مکتب روانشناسی  اسلامی نداریم ولی به این سمت حرکت می کنیم که بتوانیم زمینه ایجاد مکتب روانشناسی اسلامی را ایجاد کنیم.

مؤسسه شمس از فعالیت های پژوهشی و علمی طلاب در زمینه روانشناسی با محوریت آیات و روایات استقبال و حمایت می کند و برای چاپ کتاب و مقالات همکاری لازم را خواهد داشت.

 

چشم انداز مؤسسه در آینده را تشریح کنید و بفرمایید آیا دوره های مؤسسه به صورت مجازی هم برگزار می شود؟

چشم انداز آینده ما گسترش فعالیت ها در سراسر کشور و خارج از کشور با هدف ترویج فرهنگ اسلامی، سبک زندگی دینی و کاهش آسیب های خانواده است.

در حال تدوین دوره ها به صورت مجازی و زمینه سازی بستر آموزش تحت وب هستیم و امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم آموزش هایی را به صورت مجازی برای افرادی که امکان دسترسی برایشان وجود ندارد به صورت آنلاین داشته باشیم.

 علاقه مندان از چه طریقی می توانند با مؤسسه ارتباط برقرار کنند؟ لطفا بیان کنید.

علاقه مندان جهت اطلاع از برنامه های مؤسسه آموزشی پژوهشی شمس می توانند به آیدی @mapshams به عنوان کانال اطلاع رسانی مؤسسه در پیام رسان های داخلی و یا به پایگاه اینترنتی http://mapshams.ir/ مراجعه کنند.

شماره تماس های 09918603842(عمومی) و 09918603909(ویژه خواهران) و پست الکترونیک mapshams@gmail.com نیز از دیگر راه های ارتباطی مؤسسه است که علاقه مندان می توانند از این طریق نیز با مؤسسه ارتباط داشته باشند.

شعبه اصلی مؤسسه در قم، خیابان ساحلی(منتظری)، بین مصلی و پل نیروگاه، منتظری36پلاک 1/28 واقع شده است و در پردیسان نیز برای خواهران و برادران علاقه مند دوره های مؤسسه برگزار می شود.

در تهران، کاشان، شیراز و مشهد نمایندگی برگزاری دوره ها را داریم و تهران و مشهد دو نمایندگی فعال ما در سطح کشور هستند و در کنار این نمایندگی ها، به زودی نمایندگی کشور عراق را نیز راه اندازی خواهیم کرد.

 

گفت و گو: محمدباقر محجوب

313/60

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha