چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
دیدار ائمه جمعه با امام خامنه ای

حوزه/ بیست و چهارمین گردهمایی ائمه جمعه کشور که از قضا با موضوع با شعار «همگام با گام دوم انقلاب» برگزار شد و می توانست به یک آوردگاه مهم رسانه ای اثرگذار در میدان نبرد جنگ نرم، امیدبخشی به مردم و جهت دهی افکارعمومی تبدیل شود، در حالی به کار خود پایان داد که شاید بتوان این تیتر را برای آن انتخاب کرد: «چراغ های رسانه در گردهمایی ائمه جمعه خاموش بود».

خبرگزاری «حوزه» - تهران/ بدون شک در هیچ دوره ای از تاریخ بشر، جریان اطلاع رسانی همانند امروز سریع و گسترده نبوده است. به همین دلیل، برخی از مهم ترین ویژگی های این دوره تاریخی را سرعت، گسترش و اهمیت فوق العاده اطلاعات دانسته و دوره معاصر را «عصر انفجار اطلاعات» و یا عصر «ارتباطات و رسانه» نامیده اند.

حضرت امام خامنه‌ای، بیست و پنجم تیرماه در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور، تمرکز دستگاه های تبلیغاتی دشمن بر «ناکارآمدنمایی نظام» و «ناامید کردن مردم» را یادآور شدند و تاکید کردند: باید با بیان واقعیات امیدبخش، مردم را در مقابل هجوم رسانه‌های بیگانه کمک کرد.

معظم له در بیانیه گام دوم انقلاب نیز تاکید ویژه ای بر شکستن حصر تبلیغاتی و رسانه ای دشمن با بهره گیری از ابزارهای رسانه‌ای پیشرفته و فراگیر کرده اند و آورده اند: «در طول این چهل سال و اکنون مانند همیشه سیاست تبلیغی و رسانه‌ای دشمن و فعّال‌ترین برنامه‌های آن، مأیوس‌سازی مردم و حتّی مسئولان و مدیران ما از آینده است. خبرهای دروغ، تحلیل‌های مغرضانه، وارونه‌ نشان دادن واقعیّت ها، پنهان کردن جلوه‌های امیدبخش، بزرگ کردن عیوب کوچک و کوچک نشان دادن یا انکار محسّنات بزرگ، برنامه‌ی همیشگی هزاران رسانه‌ی صوتی و تصویری و اینترنتی دشمنان ملّت ایران است؛ و البتّه دنباله‌های آنان در داخل کشور نیز قابل مشاهده‌اند که با استفاده از آزادی‌ها در خدمت دشمن حرکت می کنند. شما جوانان باید پیشگام در شکستن این محاصره‌ی تبلیغاتی باشید. در خود و دیگران نهال امید به آینده را پرورش دهید. ترس و نومیدی را از خود و دیگران برانید. این نخستین و ریشه‌ای‌ترین جهاد شما است.

ابزارهای رسانه‌ای پیشرفته و فراگیر، امکان بسیار خطرناکی در اختیار کانون های ضدّ معنویّت و ضدّ اخلاق نهاده است و هم‌اکنون تهاجم روزافزون دشمنان به دلهای پاک جوانان و نوجوانان و حتّی نونهالان با بهره‌گیری از این ابزارها را به چشم خود می‌بینیم. دستگاه‌های مسئول حکومتی دراین‌باره وظایفی سنگین بر عهده دارند که باید هوشمندانه و کاملاً مسئولانه صورت گیرد. و این البتّه به معنی رفع مسئولیّت از اشخاص و نهادهای غیرحکومتی نیست. در دوره‌ی پیش‌ِرو باید دراین‌باره‌ها برنامه‌های کوتاه‌مدّت و میان‌مدّت جامعی تنظیم و اجرا شود؛ ان‌شاء‌الله».

توصیه های امام خامنه ای به عنوان ولی امر مسلمین و سکان دار و دیده بان بصیر انقلاب اسلامی، حجت را بر همه مسئولان و به ویژه متولیان فرهنگی کشور تمام کرده اند و باید با ورود جهادی به فضای های رسانه ای نو، محاصره تبلیغاتی دشمن را بشکنند.

در این بین ائمه جمعه به عنوان فرماندهان قرارگاه های فرهنگی شهرها و استان ها مسئولیت ویژه تری بر عهده دارد که باید به آن عمل کنند. البته در برگزاری مهمترین تجمع سالانه ائمه جمعه سراسر کشور، این مهم مورد بی توجهی و یا در خوشبینانه ترین حالت، کم توجهی مسئولان و دست اندرکاران شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور قرار گرفت.

بیست و چهارمین گردهمایی ائمه جمعه سراسر کشور که از قضا با شعار «همگام با گام دوم انقلاب»، در مجتمع فرهنگی آدینه تهران برگزار شد و می توانست به یک آوردگاه مهم رسانه ای اثرگذار و غنی در میدان نبرد جنگ نرم و امیدبخشی و آگاهی بخشی به مردم و جهت دهی افکارعمومی تبدیل شود، پس از دو روز، در حالی به کار خود پایان داد که شاید بتوان تیتر «چراغ های رسانه در گردهمایی ائمه جمعه خاموش بود!!» را برای آن انتخاب کرد.

در این اجلاس علی رغم اجرای برنامه های متعدد و حضور و سخنرانی شخصیت های کشوری و لشکری که البته برگزاری آن جای قدردانی هم دارد، ضعف و یا بهتر بگوییم فقر اطلاع رسانی و ارتباطات رسانه ای کاملاً به چشم می خورد و براساس گفته یکی از دست اندرکاران اجلاس، برای پوشش رسانه ای این رویداد مهم، دعوتی از رسانه های ارتباط جمعی، به جز صدا و سیما انجام نشد و در میدان عمل، رسانه ها نادیده گرفته شدند.

با یک جستجوی ساده در سایت های جستجوگر پی خواهید برد که تقریباً خروجی رسانه ای چندانی از گردهمایی بیست و چهارم ائمه جمعه دیده نمی شود و در مقایسه با اهمیت این رویداد، بسیار ناچیز است.

در این بین کُمیت ستاد خبری گردهمایی بیست و چهارم ائمه جمعه سراسر کشور هم که وظیفه ذاتی برقراری ارتباط قوی با اصحاب رسانه و پشتیبانی کامل خبری رسانه ها را بر عهده داشت، می لنگید و از عهده کار بر نیامد و به فکر سایت شورای سیاستگذاری ائمه جمعه بود تا پشتیبانی رسانه ها.

با این اوضاع و احوال چند نکته مهم وجود دارد :

1- مسئولان شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور که داعیه دار راهبری قرارگاه های فرهنگی کشور هستند و تریبون نماز جمعه را مرکز بصیرت افزایی و هدایت سیاسی و فکری و از همه مهمتر دینی جامعه می دانند، درهای گردهمایی بیست و چهارم را به روی رسانه ها بستند و به تعبیری در خاموشی رسانه ای حرکت کردند، آیا این کار با موضوع همایش یعنی «همگام با بیانیه گام دوم انقلاب» همخوانی داشت؟

2- در بیانیه گام دوم، حضرت آقا بر شکستن محاصره تبلیغاتی دشمن و استفاده از ابزارهای رسانه‌ای پیشرفته و فراگیر تاکید فرموده اند تا پیام های اسلام ناب و انقلاب اسلامی در سریع ترین زمان ممکن و به بهترین شکل به مخاطبان جهانی برسد، اما ظاهراً دست اندرکاران گردهمایی ائمه جمعه سراسر کشور، حرکت چراغ خاموش رسانه ای را بر جهاد رسانه ای و اطلاع رسانی بهینه و بهنگام و همچنین بها دادن به رسانه ها و بهره برداری هدفمند از فضای رسانه ای ملی و بین المللی ترجیح دادند !!

3-  در دنیایی که رسانه قدرتمندترین و اثرگذارترین ابزار انتقال پیام است و رقابت های رسانه ای هر روز دامنه گسترده تری به خود می گیرد، متولیان فرهنگی کشور به ویژه دست اندرکاران شورای محترم سیاستگذاری ائمه جمعه کشور که مسئولیت راهبری قرارگاه های فرهنگی در سراسر کشور را برعهده دارد، باید به جای بستن درها به روی رسانه ها، با روی باز پذیرای اهالی رسانه باشند و از این ابزار مهم و حیاتی در دنیای امروز بهره برداری بیشتری بکنند.

۴- روحانیت و از جمله ائمه جمعه یکی از اقشار مظلوم جامعه اند که رسانه های ضدانقلاب و ضددینی تبلیغات گسترده و دروغین فراوانی بر ضد آنها داشته اند و این گردهمایی می توانست به یک فرصت عالی برای اصحاب رسانه تبدیل شود که پای سخن این افراد نشسته و آئینه ای برای انعکاس دغدغه ها و سبک زندگی ائمه جمعه شوند. آیا واقعا حیف نبود که به راحتی این فرصت را از دست بدهیم؟

البته شاید مسئولان برگزاری بیست و چهارمین گردهمایی ائمه جمعه کشور بگویند به خاطر حساسیت مباحث، احیاناً شیطنت های برخی رسانه ها و ضرورت نظارت بیشتر بر روی خروجی های رسانه ای این گردهمایی، از رسانه ها دعوت عمومی به عمل نیامد. باید در پاسخ این دوستان دلسوز گفت که می شد با تدبیر و برنامه ریزی دقیق، هم حساسیت ها را لحاظ کرد و هم درهای همایش را به روی اصحاب رسانه نبست، چرا که عملاً صدای اجلاس مهم سالانه ائمه جمعه سراسر کشور به گوش مردم نرسید و به تعبیری در همان سالن برگزاری اجلاس ماند.

با توجه به ضرورت جهاد رسانه ای در دنیای کنونی، مسئولان امر به ویژه شخص حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری که خود اهل رسانه هستند و در فضای رسانه ای حضور اثرگذاری دارند، باید نه تنها درهای گردهمایی بیست و چهارم را به روی رسانه ها نمی بستند و ائمه جمعه شهرهای مختلف ایران اسلامی را از فرصت بهره برداری از فضای کلان رسانه ای بی نصیب نمی کردند، بلکه برای امر مهم اطلاع رسانی بهینه و بهنگام از این رویداد مهم که سالی یک بار در این سطح برگزار می شود، تدابیر ویژه و چاره اندیشی بهتری می کردند تا افکار عمومی جامعه متأثر از آن می شدند.

ان شاء الله در دوره های آتی شاهد تعامل بهتر شورای سیاستگذاری با اصحاب رسانه باشیم.

علی علیزاده- فعال رسانه ای

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رسانه ای IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
    5 0
    کی گفته که آقای حاج علی اکبری «خود اهل رسانه هستند»؟! ایشون چه در زمانی که رییس سازمان ملی جوانان بودند و چه در مدتی که رییس شورای سیاستگذاری هستند، با هیچ رسانه ای مصاحبه نکرده اند؛ غیر از صدا و سیما و به تعبیر دقیق تر فقط با تلویزیون(گزارش آقای سلامی از نخستین نماز جمعه آقای حاج علی اکبری، گزارش آقای سلامی از اجلاس ائمه جمعه و گفتگو با برنامه بدون تعارف) همین توجه ویژه به تلویزیون سبب بروز شائبه های می شه که امیدوارم آقای حاج علی اکبری به عنوان یک شخصیت اخلاقی به اون توجه و از اون پرهیز کنن.
  • عبدالله IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
    0 0
    تعجب از خبرگزاری حوزه است که فکر میکند این مدلی باید رسانه ای شود در حالیکه شورای سیاستگذاری درست عمل کرده ولی حضرات خبرگزاری اطلاع ندارند