جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
زکزاکی

حوزه/ در پس تمام صفحات رسانه ای و رنگارنگ که سعی در معرفی نیجریه بدون حرکت اسلامی در این کشور را دارد شیعیان این کشور با خون خود مردم سایر کشورهای آفریقایی را بیدار می کنند.

به گزارش سرویس بین الملل «حوزه»، این روزها با گذر در فضای رسانه‌ای و مجازی با جستجوی نام نیجریه به عکس‌های رنگارنگ، زنان با لباس‌های جذاب، مدل مو و آرایش و لباس، عکس فوتبالیست و خواننده بر می‌خوری که نیجریه را به جهانیان معرفی می‌کند صفحاتی که در آن خبری از 20 میلیون شیعه بیدار و انقلابی نیجریه‌ای نیست.

نیجریه کشوری است در غرب آفریقا و پایتخت آن آبوجا و بزرگ‌ ترین شهر آن لاگوس است. نیجریه پرجمعیت‌ترین کشور قاره آفریقا است که به دلیل تنوع فراوان قومی و نژادی طی چند سال گذشته شاهد درگیری‌های زیادی بوده‌ است.

در سده ۱۹ میلادی این کشور توسط انگلیس به استثمار کشیده شد تا اینکه در سال ۱۹۶۰ مجددا استقلال خود را به دست آورد، نام این کشور از نام رودخانه نیجر گرفته شده‌ است. این کشور پس از استقلال در دوره‌های مختلف گرفتار حکومت‌های نظامی شد . سرانجام در سال ۱۹۹۹ برای نخستین بار انتخابات آزاد در این کشور برگزار شد. نیجریه پرجمعیت‌ترین کشور آفریقا است که از سمت شمال با جمهوری صحرا هم مرز است. آب و هوای استوایی باعث پیدایش جنگل‌های متراکم و انبوه ، در شرق، غرب ، و جنوب این کشور شده‌ است . میانگین دمای سالانه ، ۳۲ درجه سانتی گراد، همراه با رطوبت فراوان است.

جمعیت تقریبی این کشور حدود 150 میلیون نفر است. نیجریه پرجمعیت ترین کشور قاره آفریقا است. زبان رسمی این کشور انگلیسی است که نتیجه سال ها استعمار است. حدود 50 درصد از مردم نیجریه مسلمان و 40 درصد مسیحی هستند. نیجریه پرجمعیت‌ترین کشور در آفریقا و هفتمین کشور پرجمعیت جهان است. این کشور هم‌چنین پرجمعیت‌ترین کشور جهان با اکثریت سیاه‌ پوست است.

نیجریه و انقلاب اسلامی در ایران

در دهه 1990 چندین مبلغ مذهبی از سوی سازمان‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به نیجریه اعزام شدند و حوزه علمیه قم نیز اقدام به جذب طلاب نیجریه ای نمود. همچنین رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در نیجریه فعالیت های مناسب و شایسته ای در شهرهای شمالی این کشور که عمدتاً مسلمان نشین می باشند انجام داد. در همین دوران سازمان هایی نظیر سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سازمان تقریب مذاهب اسلامی و ... اقدام به فعالیت های تبلیغی وسیعی در شناساندن حقیقت انقلاب اسلامی و پیام انقلاب در این کشور نمودند.

این اقدامات به تدریج زمینه را برای بیداری اسلامی در این کشور فراهم کرد. اولین اقدام در این زمینه قیام مسلمانان به منظور اجرای شریعت اسلامی در نیجریه بود. طی سال های پایانی دهه 1990 مسلمانان مناطق شمالی نیجریه با توجه به عدم اجرای شریعت اسلامی در دادگاه های این کشور، خواستار اجرای دادرسی اسلامی شدند. در حقیقت قوانین حاکم بر دادگاه های این کشور بر گرفته از آیین دادرسی غربی و مسیحی بود و هیچ گونه تناسبی با شرع مبین اسلام نداشت. با توجه به اکثریت تعداد مسلمانان در این کشور، لازم بود تا سیستم قضایی نیجریه دچار تحول شده و از قوانین اسلامی برای صدور احکام استفاده کند.

چاپ کتب اسلامی از جمله دیگر اقداماتی است که طی چند سال اخیر روند رو به رشدی در نیجریه داشته و تأثیرات خوبی نیز بر جای گذاشته است. رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی در نیجریه در تیرماه امسال اعلام کرد که کتاب ارزشمند "جهاد اکبر امام خمینی (ره)" به زبان هائوسا ترجمه و در اختیار علاقه مندان آن حضرت در نیجریه قرار گرفته است. همچنین کتاب های سیری در نهج البلاغه استاد شهید مطهری و استفتائات مقام معظم رهبری نیز با تیراژ بالا توسط رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در لاگوس چاپ و در اختیار شیفتگان ایشان قرار گرفته است.در کل انقلاب اسلامی ایران اثرات فراوانی بر جامعه نیجریه بر جای گذاشته است، جامعه ای که تا حدود30 سال پیش با وجود مسلمانان فراوانی عمیقاً تحت تأثیر سیستم مسیحیت قرار داشت.

چپاول ثروت و منابع طبیعی نیجریه به دست استثمار گران غربی

با وجود منابع طبیعی و ثروت خدادادی نیجریه استثمارگران غربی همچون گذشته که احاطه مستقیم بر ملت و سرزمین این کشور داشتند به فکر کسب سود و سرمایه بیشتر هستند و اکثر مردم این کشور با فقر دست و پنجه نرم می کنند.

محمد آغ محمد و سید آغمار ولد شیخنان دو کارشناس برجسته در کشور آفریقایی نیجر در گفتگو با خبرگزاری آناتولی اظهار داشتند که هموطنانشان با وجود منابع زیرزمینی غنی اورانیوم، طلا و نفت و همچنین اراضی مناسب برای کشاورزی در این کشور، بسیار فقیر هستند. کشورهای غربی اگرچه در حرف از ارزش های انسانی دم می زنند، اما با اندیشه کسب سود و سرمایه خواهان ادامه نظام استثمار در آفریقا هستند. نیجر همچنین دارای منابع عظیم نفت است و استخراج بوده و صادرات آن به برخی کشورهای آفریقای غربی از چند سال پیش آغاز شده است.

کشورهای استخراج کننده نفت غالبا غربی هستند و با امضای قراردادهای طولانی مدت، بخش اصلی سود را به خود اختصاص می دهند. در ادامه سید آغمار ولد شیخنا دیگر پژوهشگر نیجری نیز گفت: "فرانسه از 10 سال پیش از منابع زیرزمینی نیجر استفاده می کند. کشورهای چین، آمریکا، هند و کانادا نیز از دیگر استخراج کنندگان منابع طبیعی در نیجر هستند."

شیخ زکزاکی منادی بیداری  و عدالت خواهی در نیجریه

یکی از رهبران برجسته شیعیان نیجریه شیخ زکزاکی است وی که سال ها با الهام گرفتن از انقلاب اسلامی ایران توانسته شیعیان زیادی را تربیت کند و آن ها را با مفاهیم عدالت خواهی، آزادی عزت و استقلال آشنا کند او  و خانواده اش همواره تحت تعقیب آزار و شکنجه و اسارت بودند. وی موسساتی برای کمک به ایتام و زنان بیوه و نیازمندان و یک موسسه خیریه تاسیس کرده که هدف آن کمک به نیازمندان و تلاش برای آزادی زندانیان است و اقدام به کارهای عام المنفعة مانند حفر چاه و لوله کشی آب برای روستاییان و ... می کند. شیخ زکزاکی در گفت و گویی اعلام کرد؛ که" نیجریه سومین کشور شیعه جهان پس از ایران و عراق است.

حل مشکل آفریقا در بیداری اسلامی است

زکزاکی گفت: بعضی فکر می‌کنند درگیری اصلی ما با حکومت نیجریه است، درحالی‌که ما با آن‌ها به‌عنوان دشمن مواجه نیستیم، بلکه هدف ما احیاء و بیداری مردم است، تمام تلاش ما برای این بیداری است نه مقابله با حکومت. حل مشکل آفریقا در بیداری اسلامی است اما به‌ طور تدریجی و طی سالیان متمادی، بیداری ملت‌ها قطعاً اساس حل مشکلات است، اگر در نیجریه این بیداری اتفاق بیفتد و مردم بر حاکمیت خود مسلط بشوند این در دیگر کشورها به‌عنوان نمونه انتقال خواهد یافت و روش ما به‌عنوان الگوی آن‌ها قرار خواهد گرفت.وقتی ما حرکت خود را شروع کردیم از تعداد انگشتان یکدست هم کمتر بودیم و وقتی بیست‌وهفت نفر شدیم با خود می‌گفتیم الآن خیلی زیاد هستیم اما اینک همان بیست‌ وهفت نفر تا ۱۳ میلیون نفر هم تخمین زده می‌شوند".
یوسف کبیر یکی از فعالان رسانه ای نیجریه ای درباره شیخ زکزاکی گفت: او از 20 سالگی، تمام زندگی ، وقت و عمر خود را صرف خدمت به دین اسلام کرده و تاکنون هفت بار به زندان رفته و 6 فرزندش را هم در این راه از دست داده است. شیخ زکزاکی که در دهه 70 قرن گذشته به مقابله فکری با جریان های مارکسیستی و کمونیستی در کشورش می پرداخت، در پی فراگیر شدن دین اسلام به عنوان دین صلح، پیوسته در پی وحدت اسلامی بوده و تلاش های زیادی در این راه انجام داده، اما این اقدامات او به مذاق برخی کشورها و طرف ها در منطقه خوش نیامده و در نتیجه در پی حذف او برآمده اند. ابراهیم موسی رئیس «مجمع رسانه ای جنبش اسلامی نیجریه»، می گوید: شیخ زکزاکی هیچ گاه موافق اعمال خشونت آمیز نبوده و بر عکس خانه او همیشه پناهگاه مسیحیان و اقلیت ها در زمان بحران ها بوده است.

نفوذ صهیونیست ها در آفریقا و نیجریه

علاوه بر نفوذ کشورهای غربی در آفریقا و به طور طبیعی در نیجریه و استثمار مستقیم و غیر مستقیم این کشور و تاثیر گذاری بر سیاستمداران نیجریه صهیوینیست ها نیز در نیجریه نفوذ دارند و طبیعی است که جهان غرب و رسانه های عربی غربی و عبری به جای توجه به جایگاه با اهمیت جریان اسلامی و شیعیان نیجریه و رویش قابل توجه طرفداران شیخ زکزاکی که مخالف با منافع غربی و صهیوینستی  هستند در عرصه رسانه ای نادیده گرفته شوند و با همکاری دولت نیجریه سعی در حذف رهبر شیعیان نیجریه و پیروان او داشته باشند.

همکاری اسراییل و ارتش نیجریه

به گزارش الکوثر، یک شرکت نظامی رژیم صهیونیستی (  Four-Troop Limited ) به نیروی هوایی نیجریه برای تشکیل یگان کماندویی جدید، کمک می کند. رژیم صهیونیستی ادعا کرد هدف از تشکیل این یگان، مبارزه با سازمان «بوکو حرام» است.این درحالیست که رسانه های نيجريه اخیرا از دريافت محموله اسلحه اسرائيلى توسط گروه تروريستى بوكوحرام پرده برداشتند. این رسانه ها اعلام کردند ارتش نيجريه چندین محموله اسلحه ساخت رژیم صهیونیستی ازجمله مجموعه موشک M-302 را در قرارگاه گروه تروريستى بوكوحرام در جنگل هاى سامبيا شمال شرق نيجريه كشف كرد.براساس این گزارش ، تاکنون 150 نفر از اعضای نیروی هوایی نیجریه دوره آموزش های نظامی خاص را تحت سرپرستی کارشناسان اسرائیلی گذرانده اند.

دست های پیدا و پنهان صهیونیست ها در حذف شیخ زکزاکی و شیعیان نیجریه

صادق ملکی از نزدیکان شیخ زکزاکی گفت: اسرائیل خیلی در آفریقا و نیجریه نفوذ دارد.صهیونیست تلاش کرده در آنجا نفوذ کند و از منابع آن استفاده کند. همان کاری که در سده‌های گذشته کشورهای استعماری می‌‌کردند. نیجریه سرشار از ذخایر زیرزمینی است. به طور مثال در حوزه انرژی هشتمین کشور دارای منابع گاز طبیعی در جهان است و از طرفی، ارتش نیجریه دارای روابطی نزدیک با رژیم صهیونیستی است. رئیس ستاد مشترک ارتش نیجریه در این اواخر و پیش از حوادث اخیر سفری به اسرائیل داشت و با برخی مقامات موساد و ارتش اسرائیل جلسات مهم و مخفیانه ای برگزار کرده بود. دیداری که نقشی مستقیم در حمله به منزل شیخ زکزکی و «حسینیه بقیة‌ا...» داشته است.

چشم های بسته جهان غرب و صهیونیست ها بر روی رویش اسلامی در نیجریه

از این رو بسیار آشکار و واضح است ؛ که جهان غرب و دنیای استکبار در سال های اخیر بیش از گذشته به دنبال خاموش کردن نور حقیقت و سرکوب بیداری مردم نیجریه بودند. بیداری مردم نیجریه به خودی خود موجب خواهد شد در آینده نزدیک شاهد بیداری سایر کشورهای آفریقایی باشیم بیداری که به چپاول گران غربی صهیونیستی اجازه استثمار ندهد و این موضوعی است که به شدت جهان استکباری از آن وحشت دارد و چاره ای جز حذف شیخ زکزاکی و سرکوب بی رحمانه شیعیان نیجریه ندارند.

از این رو به معرفی نیجریه به عنوان کشوری رنگارنگ با مظاهر زیبا و گردشگری مد لباس و فوتبالیست های مشهور پرداخته تا جریان بیداری اسلامی در نیجریه و آفریقا را از نظر جهانیان پنهان کنند.

مرضیه هاشمی مجری پرس تی وی در این راستا در صفحه اینستاگرام خود نوشت؛ تعدد عکسهای رنگارنگ، زنان زیبا با لباسهای جذاب، مدل مو و آرایش و لباس، عکس فوتبالیست وخواننده و... هر آنچه از سرگرمی که سرمایه تولید کند و سرمایه دار خشنود شود.از بیش از ۱۰ میلیون عکس با هشتگ این کشور، چند عکس از جمعیت بیش از ۲۰ میلیونی حرکت اسلامی نیجریه دیده می شود؟ از فرهنگ و منش مردمی که با عشق کشیده شدند و با عقل ماندند و با ایمان سینه سپر کردند؟ از حرکت اجتماعی شیخ زکزاکی؟ از مبارزه با استعمار؟ از مقاومت؟ نیجریه قطعا رنگارنگ است! و آمریکا عاشق فرهنگ های رنگارنگ ملت ها، تا زمانی که رنگ و بویی از ارزش در آنها نباشد.

شهدای نیجریه  با خون خود آفریقا را بیدار می کنند

در پس تمام صفحات رسانه ای و رنگارنگ غربی که سعی در معرفی نیجریه بدون حرکت اسلامی در این کشور را دارد شیعیان مظلوم این کشور با خون خود و مقاومتشان درس آزادی، استقلال و بیداری را به مردم سایر کشورهای آفریقایی می دهند تا آنها نیز از دست ظلم و استثمار بی رحمانه غربی آمریکایی و صهیونیستی رها شوند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha