جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
 آیت الله مهدوی

حوزه/ عضو خبرگان رهبری، لازمه بهره بردن افزون تر زائران از سفرهای زیارتی خاصه حج تمتع را رعایت برخی از امور پیش از سفر و هنگام سفر دانست .

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی پیش از ظهر امروز در جمع طلاب  و به مناسبت آغاز  سفر حجاج به سرزمین وحی، اظهار کرد: ایام ذی‌القعده و ذی‌الحجه با تعطیلات تابستان مصادف شده است و مؤمنان اقبال فراوانی به سفرهای زیارتی دارند؛ از سفر به مشهدالرضا(علیه‌السلام) گرفته تا عتبات عالیات و حج،  از این جهت این پرسش را مرتب مطرح می‌کنند، چه کنیم حداکثر بهره و استفاده را از این سفر ببریم؟

وی در ادامه تصریح کرد: فهرست برخی از چیزهایی را که به ذهن می‌رسد، بیان کرده، چند کار را باید قبل از حرکت و سفر و برخی از کارهایی را هنگام سفر باید انجام داد.
 

اقدامات پیش از سفر

آیت الله مهدوی عنوان کرد: کارهایی که قبل از سفر بهتر است افراد انجام دهند، عبارتند از ابتدا اینکه جزوه‌ای به‌عنوان سفرنامه تهیه کنند و سعی کنند کل وقایعی را که از ابتدا تا انتهای سفر اتفاق می‌افتد، به‌شکل فهرست ‌وار بنویسند؛ البته آن‌قدر خلاصه نباشد که بعداً یادشان نیاید؛ یعنی شرح چندانی نمی‌خواهد و همین‌که مطلب یادشان بیاید، کافی است، در این سفرنامه، نوع برنامه و نیز تاریخ و مکان و ساعت هر کاری باید ثبت شود.
 

وی افزود:  توبه قبل از سفر، آن‌هم توبه نصوح، خیلی لازم است، به‌خصوص «غسل توبه» اثر فراوانی دارد، برای این کار می‌توانند یک غسل به نیت توبه انجام داده و بدن را شستشو بدهند تا إن‌شاءالله خدای متعال هم پاکشان کند، نماز یک‌شنبه‌های ماه ذی‌قعده نیز بسیار بجاست.

استاد حوزه خاطرنشان کرد: کار دیگر قبل از سفر، وداع و خداحافظی با نزدیکان و حلالیت‌ طلبیدن از آن‌هاست، در بحث وداع لازم نیست با افرادی که ارتباط چندانی با آن‌ها نداریم وداع بکنیم؛ بلکه کسانی ‌که با آن‌ها نزدیک هستیم و از ما انتظار دارند.

عضو خبرگان رهبری ابراز کرد: در اینجا توصیه‌ای می‌کنم، گاهی به‌سبب کدورت‌هایی، ارتباط با بعضی اقوام قطع شده است؛ البته کاری ندارم به حق و ناحق بودنش و اینکه تقصیر کیست،  اگر دنبال فرصتی هستید که بتوانید عاقلانه این ارتباط را برقرار کنید، این فرصت برای حلالیت‌طلبیدن، فرصت خیلی خوبی است؛ البته به‌گونه‌ای ارتباطی برقرار کنید که مشکل جدیدی پیش نیاید و سعی کنید با یک حلالیت‌طلبیدن، ارتباط برقرار بشود.

وی در تشریح چهارمین توصیه به حجاج تمتع گفت: قبل از سفر، ادای حق‌الله و حق‌الناس نیز بسیار ضروری است، منظور این است که اگر نماز یا روزۀ مختصری بدهکارید، آن‌ها را قبل از سفر انجام بدهید، برای حق‌الناس هم تا آنجایی که امکان دارد و با مانعی برخورد نمی‌کنید، همۀ بدهی‌ها را رد کنید و اگر نمی‌توانید رد کنید، از صاحبان حق، اجازۀ تأخیرش را بگیرید.

استاد حوزه پنجمین توصیه را نگارش وصیت نامه برای حجاج تمتع دانست و بیان کرد: وصیت نیز یکی از کارهایی است که خوب است انسان قبل از سفر انجام بدهد، همچنین تحلیل اموال کاری لازم است. منظور از تحلیل اموال، این است که اگر به مال شخص خمس یا زکات تعلق گرفته، قبل از سفر حتماً آن را بپردازد و مالش را حلال کند، صدقه‌دادن هم از کارهای بسیار بجا و اثرگذار است؛ مخصوصاً برای سلامتی امام‌زمان(علیه‌السلام) صدقه‌ای بدهد تا إن‌شاءالله به سلامتی برود و برگردد.

 امام جمعه موقت اصفهان افزود:هفتمین توصیه این است که باید قبل از سفر انجام گیرد، خواندن کتاب‌هایی متناسب با آن سفر است، اگر می‌خواهید به سفر عتبات بروید، کتابی دربارۀ کربلا و نجف و حرم‌های مطهر عراق یا دربارۀ اماکن تاریخی که می‌خواهید بروید، مطالعه بکنید، اگر بخواهید سفر حج بروید، علاوه ‌بر کتاب‌های درخصوص اماکن و تاریخچه، باید «مناسک» (احکام حج و عمره) را بخوانید، کتابی درمورد وهابیت بخوانید، کتاب «آیین وهابیت» از آیت‌الله سبحانی(دام‌ظله) یا کتاب «شب‌های پیشاور»، نکات بسیار زیبایی دارند که اگر افراد بخوانند، با روش وهابی‌ها و اهل تسنن خیلی آشنا می‌شوند.
 

وی در آخرین توصیه به حجاج تمتع قبل از سفر گفت:دربارۀ حج لازم است افراد حمدوسوره و نمازشان را تصحیح بکنند و مطمئن شوند نمازشان صحیح است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha