جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی

حوزه/ / رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: برخی از افرادی که از انصاف به دور هستند می گویند که حوزه، حوزه ۴۰ سال قبل است؛ این افراد باید بیایند و دستاوردهای حوزه را ببینند؛ ما امروز شبهاتی را پاسخ داده ایم که طی دو الی سه دهه اخیر به وجود آمده و حوزه برای آن پاسخ دارد؛ این نشان دهنده پویایی و به روز بودن حوزه و مراکز حوزوی است.

آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»،ضمن تشریح فعالیت های مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ، آن را از ابتکارات مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی دانست و عنوان کرد: دلیل تاسیس این بود که در حوزه نسبت به نخبگان و استعدادهای برتر، توجه خاصی صورت نمی گرفت.

 

تربیت نخبگان فقهی، رفع نیازهای فقهی نظام و پاسخگویی به مسائل مستحدثه،  اهداف اصلی تاسیس مرکز فقهی بود

وی افزود: مرحوم آیت الله فاضل می فرمودند که اساس حوزه و نظام اسلامی ما بر مبنای فقه است و چون حوزه نیازهای فقهی فراوانی در آینده خواهد داشت، به همین دلیل اقدام به تاسیس این مرکز کردند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: دلیل سوم مرحوم والد ما برای تاسیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) این بود که زمان هر چه پیش می رود، مسائل مستحدثه فقهی بسیار زیاد می شود، به طوری که این مسائلی که در فقه به وجود می آید، با سایر علوم قابل مقایسه نیست؛ لذا نیازمند تربیت فقهای آگاه عالم به زمان و متوجه به خصوصیات زمان و مکان هستیم و تاسیس این مرکز برای پاسخگویی به این نیاز انجام شده است.

مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در سال 76 تاسیس شد و حدود 22  سال از تاسیس آن گذشته است، ما به بخش مهمی از اهداف خود در مرکز فقهی رسیده ایم، اولا ما در این مرکز استعدادهای برتر را شناسایی کرده و روی آن ها کار کرده ایم.

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان اینکه مرحوم والد ما برای مقاطع مختلف در این مرکز برنامه های دقیقی تدوین کرده بودند، تاکید کرد: ما در این مرکز افرادی را تربیت کرده ایم که قدرت بالایی در استنباط مسائل شرعی را دارند؛ یعنی همان طور که در اساسنامه تربیت مجتهدان آگاه به زمان ذکر شده، در این مرکز انجام شده است.

وی ادامه داد: افرادی که در این مرکز تربیت می شوند، مقدار کف تاثیرگذاریشان در حوزه علمیه بوده و از اساتید حوزه به حساب می آیند و اگر از آن ها بپرسید که اگر در این مرکز نبودید، آیا به این توانایی و فعلیت می رسیدید یا خیر، آن ها پاسخ خواهند داد که خیر، این توانایی های ما به برکت حضور در مرکز فقهی بدست آمده است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با تاکید بر توانایی افراد تربیت شده در مرکز فقهی در پاسخگویی به مسائل مستحدثه خاطرنشان کرد: ما افرادی را در مرکز داریم که از آن ها در برنامه های مختلف درباره فقه مضاف مانند فقه پزشکی در سراسر کشور دعوت به عمل می آید.

آیت الله فاضل لنکرانی مطرح کرد: ما در ابتدا دوره خارج فقه را در مرکز تاسیس کردیم، سپس دوره سطح راه اندازی شد و در حال حاضر دوره های فقه مضاف تشکیل شده است که فقه پزشکی، فقه روابط بین الملل و فقه سیاسی از جمله این فقه های مضاف به شمار می آید.

وی بیان کرد: امروز در جامعه پزشکی سوال فقهی وجود ندارد مگر اینکه متخصصان فقه پزشکی ما قدرت پاسخگویی به آن را دارند، نخستین تحقیقی که راجع به تغییر جنسیت منتشر شد برای یکی از فضلای همین مرکز بود و همان طور که می دانیم بحث تغییر جنسیت یکی از مباحث داغ و روز دنیاست.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) یادآور شد: در زمینه تلقیح مصنوعی و راجع به مباحث مختلف فقه پزشکی کارهای فراوانی در مرکز فقهی شده و امروز اگر راجع به شبیه سازی سوالاتی شود، اینجا به خوبی به آن پاسخ داده می شود، در دو سال گذشته یک خانمی که به این مرکز مراجعه کرده بود، بیان می کرد که من به مراکز علمی مختلفی مانند الازهر مصر رفته و در زمینه تلقیح مصنوعی تحقیق کرده ام، اما وقتی به این مرکز آمدم مطالب عمیقی برایم مطرح شد و از ما اجازه گرفتند که با مجموعه فقه پزشکی تعاملات علمی داشته باشند.

آیت الله فاضل لنکرانی اضافه کرد: ما اگر هدف را تربیت محققان توانا بر مسائل جدید قرار دهیم، می توانیم بگوییم که امروز تا حد زیادی به این هدف نائل آمده ایم.

مرکز فقهی حوزه را از جهت وجود اساتید قوی، غنی کرده است

وی با تاکید بر اینکه طلاب مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) حوزه علمیه را از جهت دارا بودن از اساتید توانمند قوی کرده اند، ابراز کرد: این مرکز کادری برای پاسخگویی به مسائل نوپدید به وجود آمده است؛ محققان مرکز در موضوعات مختلف وارد شده و درباره آن تحقیقاتی را انجام داده اند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار کارهای مرکز فقهی ائمه اطهار در زمینه فقه هسته ای را موردتوجه قرار داد و اظهار داشت: یکی از کارهای مهم مرکز در پژوهش ها، فقه هسته ای بوده و تنها مرکزی که در حوزه علمیه قم فتوای رهبر معظم انقلاب مبنی بر حرمت سلاح های کشتار جمعی را مورد بحث عمیق فقهی قرار داد، مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بود و دو سال درباره این موضوع کار شد که در انتها مقالات و کتبی منتشر شد که در همایش فقه هسته ای در اختیار مخاطبان نیز قرار گرفت.

آیت الله فاضل لنکرانی تصریح کرد: مجموعه مرکز فقهی از یک طرف مجتهدانی تربیت کرده که در حوزه تاثیرگذار بوده اند و امروز در شهر های مختلف و در افغانستان اساتید برجسته ای از مرکز حضور دارند، از طرف دیگر مسائل نوپیدا و مسائل موردنیاز نظام اسلامی در این مرکز بررسی شده است.

وی مطرح کرد: در زمینه حقوق کودک امروز مراکز حقوقی دنیا سوالات و بحث های فراوانی کرده اند که مهم ترین و مفصل ترین پژوهش در این زمینه در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) انجام شده که موسوعه احکام اطفال که هشت جلد است، در دو جلد فارسی خلاصه شده و در حال حاضر به انگلیسی ترجمه می شود؛ امروز بعضی از قسمت های این موسوعه به عنوان متن درسی در برخی از دانشگاه های ایران مانند دانشگاه امام صادق(ع) قرار داده شده است.

 

مرحوم آیت الله فاضل در پی تاسیس مرکز فقهی جهت اعتلای نام حوزه و تشیع بودند

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) عنوان کرد: یک زمانی به مرحوم والد ما پیشنهاد شد که در زمین این مرکز که بسیار بزرگ بود، پاساژ و مغازه احداث کنند و محل مرکز فقهی به کوچه های اطراف منتقل شود؛ ایشان فرمودند که من در فکر این هستم که یک جایی که آبرویی برای حوزه، قم و شیعه باشد را تاسیس کنم تا اگر روزی از الازهر مصر به این مرکز آمدند، با چشم ببینند که شیعیان چه فعالیت های علمی وسیعی دارند.

آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره به استقبال اساتید مراکز علمی مطرح دنیا از اقدامات مرکز فقهی تصریح کرد: اتفاقا اخیرا یک گروهی از الازهر آمده بودند که دکتر کریمه به عنوان یکی از اعضای این گروه پس از بازدید از مرکز فقهی به بنده بیان کرد که امروز نظر ما راجع به مرجعیت شیعه تغییر کرد، به او بیان کردم چطور، او عنوان کرد که ما تصور می کردیم که مرجعیت شیعه تنها در اخذ خمس و برخی احکام معمولی فعال است، اما امروز دیدیم که شما در موضوعاتی ورود کرده اید که ما به هیچ وجه به آن ها توجهی نداشته ایم؛ این اعتراف از این اساتید کم اهمیت نیست.

 

رهبر معظم انقلاب از تربیت  طلاب  متخصص در مذاهب مختلف در مرکز فقهی ابراز خرسندی کردند

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان خاطره ای از ملاقات با رهبر انقلاب افزود: در سال 89 که رهبر انقلاب به قم مشرف شدند، در جلسه ای که با اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم داشتند، فرمودند که ما نیاز داریم که طلابی تربیت کنیم که بر مذاهب مختلف دنیای امروز از اسلام و غیر اسلام تسلط داشته و بر مبانی فقهی، تاریخی، تفسیری و اعتقادی آن ها مسلط باشند، بنده به ایشان عرض کردم که ما در مرکز فقهی 40 نفر را تربیت کرده ایم که در این زمینه ها می توانند خدمت رسانی کنند؛ این سخن بنده مورد استقبال ایشان واقع شده و بسیار خوشحال شدند.

آیت الله فاضل لنکرانی ادامه داد: وقتی بلا و فتنه داعش برای بشریت ایجاد شد، در بخش کلامی مرکز بحث های مختلفی راجع به مسئله سلفی گری داشتیم، ما برای تبیین سلفی گری نشست های فراوانی داشتیم که بسیار مورد استقبال قرار گرفت، در نهایت از این نشست ها 12 جلد کتاب منتشر شد که از نظر من این 12 جلد منبع فارسی یکی از منابع تحقیقی قوی برای شناخت سلفیه است که همین 12 جلد به زبان انگلیسی نیز ترجمه شده است.

وی اضافه کرد: اینطور نیست که بگوییم ما در بحث های تکراری گذشته متوقف شدیم و بعد از ارتحال مرحوم والد ما این بخش کلامی و تفسیری به قوت ادامه پیدا کرده است، بخش تفسیری ما امروز یکی از موفق ترین بخش های تخصصی تفسیری در حوزه علمیه قم است.

 

 

مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) از نظر مالی به دولت هیچ گونه وابستگی ندارد

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار مطرح کرد: ما تا حد زیادی به اهداف خود رسیده ایم و اساسا مجموعه ما از نظر مالی متکی به دولت نمی باشد، امروز مراکزی در قم هستند که بیش از 30 سال است که بودجه های کلانی را از دولت های مختلف گرفته اند، حال متخصصین بیایند مقایسه کنند که در این 30 سال آن مراکز چه اقداماتی انجام داده اند و ما بدون بودجه دولتی و با تکیه بر وجوهات شرعی مردم و بعضا تبرئات در این 22 سال چه خدماتی را به حوزه و تشیع ارائه داده ایم.

آیت الله فاضل لنکرانی اضافه کرد: اگر در این دولت و دولت های قبل لیست مراکزی که بودجه دریافت می کنند را بررسی کنیم، می بینیم که نام مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در این لیست وجود ندارد، حتی یک آجر ساختمان مرکز نیز از محل بودجه دولتی ساخته نشده است.

وی با اشاره به فلسفه نام گذاری مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) مطرح کرد: وقتی اساسنامه این مرکز تدوین می شد، وقتی به مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی عرض کردم که عنوان این مرکز به نام ایشان است، بسیار ناراحت شدند و فرمودند من دنبال یک تحولی در فقه اهلبیت(ع) هستم و معتقدم که این فقه را دنیا نمی شناسد و باید آن را به مردم جهان معرفی کرد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) اضافه کرد: مرکز فقهی و کلامی مشهد، مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در کابل و دیگر مراکز متکی به مرکز فقهی منشاء برکات فراوانی شده و اساتید قابلی به حوزه علمیه تقدیم کرده اند.

 

مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تفاهم نامه های فراوانی با مراکز علمی کشور منعقد کرده است

آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره به جایگاه مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در مقایسه با مراکز مشابه خود ابراز کرد: مرکز فقهی در داخل کشور به عنوان یک مرکز مهم علمی موردتوجه قرار گرفته و ما تفاهم نامه هایی را با مراکز مختلف علمی و دانشگاهی منعقد کرده ایم و گاهی اوقات این مراکز علمی در تحقیقات خود از این مرکز یاری می گیرند.

عضو جامعه مدرسین  با بیان اینکه مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در سمینارها و همایش های فقهی کشور حضور جدی دارد، تصریح کرد: متاسفانه جایگاه حوزه برای مجموعه نظام هنوز تعریف نشده و وقتی اینطور باشد، طبیعی است که جایگاه مراکز حوزوی هم برای مجموعه نظام تعریف نمی شود.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار عنوان کرد: ما اخیرا با یکی از معاونین وزیر دادگستری و تعدادی از حقوقدانان برجسته کشور به همراه تعدادی از اساتید مرکز جلسه ای داشتیم و ما در یک پروژه ای مباحث مربوط به موضوع حقوق کودک را در این قالب بررسی می کنیم.

آیت الله فاضل لنکرانی گفت: در زمینه بحث حقوق بشر ما با مراکز دانشگاهی جلسات متعددی داشته ایم؛ در موضوع حقوق بشردوستان همایش ها و نشست هایی برگزار کرده ایم و علاوه بر این ها در مسائل پزشکی هم کارهای متعددی انجام داده ایم.

وی تاکید کرد:  در مجموع نهادهای مختلف کشور اگر در زمینه یک مطلب عمیق فقهی نیازهایی داشته باشند، از ما استمداد می جویند و مرکز فقهی به عنوان یک مرکز قابل اعتماد برای آن ها شناخته شده است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) دلایل موجود برای توفیقات کم این مرکز در دیگر کشورها را موردتوجه قرار داد و بیان کرد: ما در سوریه و لندن مرکز فقهی داریم، اما متاسفانه آن طور که مورد نظر ما بود نتوانسته ایم در خارج از کشور چندان موفق باشیم و دلیل اصلی آن این است که ما یک راهی برای شناساندن مرکز به دنیا نداریم؛ این مشکل در حوزه هم وجود دارد؛ یعنی تحقیقات فراوانی در حوزه انجام می شود، اما نتایج این تحقیقات و پژوهش ها از قم بیرون نمی رود.

 

 

 

مسئولین امور بین الملل حوزه دستاوردهای مراکز فقهی را به دنیا معرفی کنند

آیت الله فاضل لنکرانی افزود: مسئولین امور بین الملل حوزه موظف هستند که این مراکز علمی و فقهی را به دنیا معرفی کنند؛ البته ما در مرکز فقهی با صاحب نظران کشورهای مختلف دنیا ارتباط داریم، اما این مقدار کافی نیست.

وی مطرح کرد: درباره سلفیه ما به زبان انگلیسی کتابی را در لندن ترجمه کرده ایم و منتشر شده است، اما در معرفی این کتاب به دنیا مشکل وجود دارد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) اضافه کرد: امروز حق تالیف و حقوق معنوی یکی از موضوعات مهم دنیا بوده و ما کتابی درباره سلفیه ترجمه کرده ایم و به بعضی از مراکز علمی دنیا فرستاده ایم، آن ها نیز عموما استقبال کرده اند و از ما خواسته اند که نسخه های دیگر را نیز برای آن ها ارسال کنیم.

آیت الله فاضل لنکرانی تصریح کرد: دنیا مطالب باطل خود را در کمترین زمان به انسان ها منتقل می کند، ما مطالب حق خود که برای احیای بشر لازم است را نمی توانیم به دنیا معرفی کنیم.

 

وزارت امور خارجه و وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی به کمک مراکز فقهی بشتابد

وی اظهار داشت: در زمینه معرفی دستاوردهای فقهی، وزارت امور خارجه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید یاری برساند؛ یک وقتی این وزارتخانه ها از حوزه مطالبه می کنند و حوزه کار خاصی انجام نمی دهد که بحث آن جداست، اما وقتی حوزه این مقدار در مسائل مختلف فقهی کار کرده، نتایج این کارهای پژوهشی باید از طریق سفارتخانه ها به دانشگاه های مختلف دنیا راه یابد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ابراز کرد: در چند سال گذشته هیئتی از مسکو به مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) آمدند که اعضای این هئیت افراد مجرب و متخصص بودند، ما در یک جلسه ای با اعضای این هیئت مباحث مختلفی را مطرح کردیم که مورد استقبال آن ها قرار گرفت.

آیت الله فاضل لنکرانی کارهای مرکز فقهی در زمینه حقوق زنان را موردتوجه قرار داد و یادآور شد: در این زمینه ما بهترین و قوی ترین نظریه را در مرکز فقهی مطرح کرده ایم و اگر این نظریه در جامعه مطرح شده و در بین مردم منتشر شود، بسیاری از ایرادات مربوط به تبعیض بین زنان و مردان حل خواهد شد.

 

کسانی که می گویند حوزه، حوزه 40 سال قبل است، از انصاف به دور هستند

وی عنوان کرد: برخی از افرادی که از انصاف به دور هستند می گویند که حوزه، حوزه 40 سال قبل است؛ این افراد باید بیایند و دستاوردهای حوزه را ببینند؛ ما امروز شبهات مربوط به حقوق زنان را پاسخ داده ایم و این در حالی است که این شبهات طی دو الی سه دهه اخیر به وجود آمده و حوزه برای آن پاسخ دارد؛ این نشان دهنده پویایی و به روز بودن حوزه و مراکز حوزوی است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان کرد: شبهات مربوط به مسائل قضایی مانند ارتداد در این روزها موضوع مهمی است که ما به آن ها پاسخ داده ایم؛ لازم است مسائل مربوط به عدالت جنسیتی که در این مرکز مورد تحقیق و پژوهش قرار گرفته در دنیا مطرح شود.

آیت الله فاضل لنکرانی با انتقاد روش های رایج برای جاری کردن برخی از احکام تاکید کرد: چرا ماید ما آخرالامر ببینیم که دیوان عالی کشور ما وقتی می خواهد مسئله دیه زن و مرد را مطرح کند بگوید دیه مساوی نیست، اما مابه التفاوت آن را بیت المال می دهد؛ از نظر من این یک نوع موهون کردن احکام اسلامی است؛ ما باید بگوییم که در صورت وجود تفاوت بین دیه مرد و زن، چرا این تفاوت مطرح است؛ ما اگر نتوانستیم به این چرایی ها پاسخ دهیم طبیعتا سراغ چنین راه های فرعی می رویم، اما اگر می توانیم به این چرایی پاسخ دهیم چرا باید حکم اسلام را تخطئه کنیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: شبهات مربوط به امور قضایی، مجازات ها و حقوق کودک سه ضلع مسئله آفرین جامعه امروز ما هستند که در این مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) درباره آن کارهای وسیعی صورت گرفته است، اما متاسفانه این تحقیقات ارائه نشده است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) افزود: صداوسیما باید وارد عمل شود و مثلا بگوید مرکز فقهی ائمه اطهار در سالی که گذشت چه حرف جدیدی درباره حقوق کودک و امور قضایی داشته تا این دستاوردها را به مردم معرفی کند.

آیت الله فاضل لنکراین ادامه داد: نخستین مرکزی که در ایران بیانیه حقوق بشر را مورد نقد علمی و نه نقد سیاسی قرار داد، مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بود و این نقد منتشر شده، اما متاسفانه دنبال نشده است.

وی ابراز کرد: درباره مسئله ارتداد وقتی بنده جوابی به عنوان پاسخ به شبهات ارتداد نوشتم، یکی از علمایی که ایرانی و رئیس یکی از دانشگاه های مهم آلمان است با بنده تماس گرفت و بیان کرد که من تصور می کردم که این شبهات مربوط به ارتداد قابل پاسخگویی نیست و مانده بودیم که ما در دنیای غرب چگونه از این حکم اسلامی دفاع کنیم، اما این پاسخ شما بنده را قانع کرد و این استاد این مطلب را در یکی از مجلات آلمان و به زبان آلمانی منتشر کرد.

 

صداوسیما نتوانسته حوزه را آن طور که باید معرفی کند

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با انتقاد از عملکرد ضعیف صداوسیما درباره معرفی دستاوردهای مراکز حوزوی بیان کرد: صداوسیما با اینکه راجع به علما و طلاب فعال در گروه های جهادی مستندهای خوبی را تهیه کرده، اما با همه این اقدامات نتوانسته حوزه را آنطور که باید معرفی کند.

آیت الله فاضل لنکرانی مستند «تحولی در تفقه» را موردتوجه قرار داد و عنوان کرد: ما در این مستند فعالیت های مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) را معرفی کردیم که شبکه های مختلف صداوسیما آن را پخش کردند که تاثیرات فراوانی به جای گذاشت.

وی اضافه کرد: بنده گاهی اوقات در پاسخ به افرادی که حوزه را سکولار می دانند می گویم که شما یک مسئله را بیاورید که به حوزه ارائه شده باشد، اما پاسخ آن داده نشده باشد؛ این افراد باید یک شاهد و دلیلی برای ادعای خود بیاورند، همینطور نشستن و ادعا کردن عقلایی نیست.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: ما چندین سال است که راجع به فقه حکومتی کار می کنیم، اما هنوز به نتیجه قابل عرضه نرسیده ایم، طبیعتا این کار مانند آشی نیست که ما بتوانیم در یک ساعت آن را آماده کنیم.

آیت الله فاضل لنکرانی افزود: در زمینه فقه پزشکی ما یک تحقیق درباره آیات مربوط به پزشکی در قرآن داریم که بنده در حال بازبینی این اثر هستم تا به چاپ نهایی برسد.

وی اضافه کرد: کار در حوزه و این مرکز فقهی بسیار انجام شده است، البته ادعا نداریم که همه مسائل را حل کرده ایم، اما در عین حال در این 22 سال که ما در این مرکز کار کرده ایم، دستاوردهای بسیار زیادی داشته ایم.

 

 

 

 

تربیت 100 مجتهد و برخی از اعضای مجلس خبرگان از دستاوردهای مهم مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) است

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تاکید کرد: ما در این 22 سال حدود 100 مجتهد قوی و متخصص تحویل نظام اسلامی داده ایم، از همین طلبه های این مرکز ما چندین مورد داشته ایم که در آزمون خبرگان رهبری شرکت کرده و در امتحانات قبول شده اند، برخی از آن ها رای آورده اند و برخی نیز رای نیاورده اند.

آیت الله فاضل لنکرانی مطرح کرد: در مجموعه حوزه باید مرکزی باشد که افراد قوی برای شورای نگهبان، قوه قضائیه و مجلس شورای اسلامی تربیت کنند؛ در کنار مسئولین و اساتید مختلفی که در حوزه تربیت شده اند، دارای کادر اجتهادی قوی هستیم که هر کدام از این افراد اگر به هر جای دنیا بروند، می توانند محوری برای نظام جمهوری اسلامی باشند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ، همکاری های فقهی مرکز با وزارت امروخارجه را موردتوجه قرار داد و تاکید کرد: در زمینه فقه هسته ای بنده رساله ای در تحکیم فتوای رهبر معظم انقلاب نوشتم که این رساله به انگلیسی ترجمه شد؛ این رساله از طریق نمایندگی وزارت خارجه در قم، به آقای ظریف نیز ارسال شد؛ یکی از کاردینال های آمریکایی که به ایران آمده بود، از تهران به قم آمد و بیان کرد که من به قم آمده ام که درباره این رساله با شما صحبت کنم؛ این کارها مهم بوده بسیار اساسی است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تصریح کرد: رهبر انقلاب وقتی فتوایی می دهند، حوزه علمیه باید مبانی این فتوا را تبیین کند و ما بحمدلله فتوای ایشان درباره فقه هسته ای را تبیین کرده ایم.

آیت الله فاضل لنکراتی یادآور شد: در مجموع ما از ارتباطاتی که با خارج از کشور داریم چندان راضی نیستیم، چرا که این کار از توان مرکز فقهی به تنهایی خارج بوده و مجموعه های دولتی نیز باید ورود کنند که متاسفانه در این زمینه چندان فعال نبوده اند.

 

تاسیس مرکز شیعی در لندن از دغدغه های مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی بود

 

وی با بیان خاطره ای از مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی ابراز کرد: در سال 1369 مرحوم والد ما برای عمل قلب مجبور شدند راهی لندن شوند، چرا که در آن زمان در ایران این عمل انجام نمی شد؛ ایشان از مسئول سفارت ایران در انگلستان سوال کردند که اگر مراکز علمی و دانشگاهی اروپا راجع به شیعه سوالاتی داشته باشند، از کجا سوال می کنند؟ آن مسئول سفارت ایران پاسخ داد که در انگلستان یک مرکزی تحت عنوان مرکز اسماعیلیه دایر است که کتابخانه معظمی دارد و مردم انگلیس این مرکز را نماینده شیعه می دانند که مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی فرمودند که حوزه علمیه در این زمینه غفلت کرده است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ادامه داد: پس از بازگشت از لندن و در جلسه ای که مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی و بنده در محضر رهبر معظم انقلاب بودیم، والد بنده به رهبری عرض کردند که از لندن غافل نباشید و حتما باید از طرف نظام اسلامی یک مرکز در لندن تاسیس شود که رهبر انقلاب نیز این ماجرا را دنبال کرده و مرکز اسلامی را در لندن تاسیس کردند.

آیت الله فاضل لنکرانی خاطرنشان کرد: مرحوم آیت الله  العظمی فاضل لنکرانی در وصیتانه خود نوشته اند که باید در لندن مرکزی برای نشر پایگاه اهل بیت(ع) تاسیس شود؛ حوزه و علما و فکر شیعه در دنیای غرب باید پایگاه هایی داشته باشد که این موارد را به مردم معرفی کند.

وی با اشاره به وضعیت غرب درباره آگاهی از اندیشه های شیعی عنوان کرد: غرب نسبت به اسلام اهلبیت(ع) اطلاعاتی ندارد، البته در دو دهه اخیر تغییرات فراوانی به وجود آمده است، ما در لندن یک مرکز تشکیل داده ایم، اما به دلیل کمبود منابع مالی و نبود نیروهای قوی، فعلا فعالیت چندانی ندارد، اما با همین کمبود امکانات قریب به 10 جلد کتاب در زمینه حق التالیف، اخلاق اسلامی، عهدنامه مالک اشتر، تلقیح مصنوعی، روئیت هلال با تلسکوپ، حقوق کودک و داعش و سلفی گری به انگلیسی ترجمه کرده است.

 

مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) موردتایید اساتید درجه اول حوزه علمیه است

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با ابراز خرسندی از خروجی های خوب مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در سوریه افزود: در سوریه قبل از قضایای داعش طلاب بسیار قوی تربیت کرده ایم که به گفته مسئولین سوریه، در 17 منطقه دنیا هر کدام از این طلاب مسئولیت های مهمی را بر عهده دارند.

آیت الله فاضل لنکرانی اظهار داشت: مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) نخستین مرکز فقهی بوده که در حوزه تاسیس شده و پس از اینجا، مدرسه فقهی امام باقر(ع) توسط آیت الله العظمی زنجانی تاسیس شد و از نظر قدمت این اولین مرکزی است که در حوزه تاسیس شده است؛ البته قبل از ما مرحوم آیت الله طاهری خرم آبادی مرکز بقیةالله را تاسیس کردند، اما این شیوه ای که ما داریم آنجا رایج نبود.

وی تصریح کرد: زمانی آیت الله العظمی زنجانی به بنده فرمودند که «الفضل لمن سبق»، ایشان در ادامه به بنده فرمودند که والد شما زودتر از همه به فکر افتادند، مرحوم والد ما همواره می فرمودند که بنده مشتاقم تمام مراجع معظم تقلید این کار را کرده و بر اساس ذوق و سلیقه خود مجتهد تربیت کنند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با تاکید بر دیگر دستاوردهای مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان کرد: ما در قم هی مرکزی مشابه مرکز فقهی به این گستردگی نداریم، ما در این مرکز آموزش، پژوهش، تفسیر، عقاید و کلام داریم و 323 کتاب تحقیقی از مرکز منتشر شده است که این عدد برای مدت 22 سال بسیار قابل توجه است.

آیت الله فاضل لنکرانی مطرح کرد: این مرکز موردتایید اساتید درجه اول حوزه بوده و ما در دروس از بهترین اساتید استفاده می کنیم؛ این مرکز موردقبول طلاب نیز بوده و استقبال از آن هر سال از سال های گذشته بهتر می شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: طلاب فهیم و عمیق این مرکز را هم به عنوان یک مرکز علمی و هم به عنوان مرکز انقلابی و موثر در مسائل سیاسی و حوزوی می دانند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) خاطرنشان کرد: دردهای جامعه امروز عمدتا گرفتاری های اقتصادی بوده و خوشبختانه منشاء این گرفتاری ها کمبود راهکارهای فقهی نیست، به طور مثال اینکه ربا حرام است مشخص شده و در این مسئله باید اقدام عملی صورت گیرد.

آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره به اموری که مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) می تواند به آن ورود کند ابراز کرد: ما باید ببینیم که از مرکز فقهی چه انتظاراتی وجود دارد، ما مسائل فقهی ورزش، طنز و هنر را بررسی کرده و برای آن ها نظریاتی را ارائه داده ایم؛ این نظریات تا در جامعه به اجرا در بیاید، زمان می برد؛ جوامع غربی بر اساس نظریات فلاسفه اداره می شود و در این جوامع نیز می بینیم که از نظریه تا اجرا 100 سال فاصله نیاز است.

وی اضافه کرد: از مرکز فقهی توقع می رود که از نظر علمی کار کند تا نهاد های مختلف بیان نکنند که شما به ما راهکار ارائه نداده اید.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) یادآور شد: ما بیش از 100 طلبه داریم که یا مجتهد و یا قریب الاجتهاد هستند؛ این کلمه 100 شوخی نیست و این افراد از پایه های فکری و علمی جامعه به شمار می روند.

آیت الله فاضل لنکرانی ابراز کرد: ما در مرکز فقهی در زمینه حجاب کارهای فراوانی انجام دادیم، به عنوان نمونه کتابی با عنوان پرسمان حجاب در ده سال گذشته منتشر شد و در تهران، وزارتخانه، و دانشگاه ها آن را به مسابقه گذاشتیم که بسیار موثر واقع شد.

 

 

حوزه علمیه در تبیین بحث حجاب ورود کند

وی انجام کارهای فرهنگی درباره حجاب را ضروری دانست و ادامه داد: از نظر بنده این قبیل امور باید با قوت ادامه یابد و کسی نباید بگوید که چون حجاب تبدیل به مسئله سیاسی شده، کار به جنبه های علمی آن نداشته باشیم، بلکه باید از نظر علمی این مسئله هر چه بیشتر موردتوجه قرار گیرد و حوزه های علمیه و رسانه ها در زمینه حجاب کار کنند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تصریح کرد: برخی ادعا می کنند که نظام اسلامی حق ندارد مردم را مجبور به رعایت حجاب بکند، در این زمینه بنده جزوه ای با عنوان حجاب و نظام اسلامی نوشته و درآنجا این مسئله را روشن کرده ام که نظام همان طور که راجع به اجرای بقیه دستورات دین وظیفه دارد، درباره حجاب نیز وظایفی بر عهده دارد، البته این شیوه های برخورد با بدحجابی را به طور کامل تایید نمی کنم، اما لازم می دانم کارهای علمی در این زمینه انجام شود تا مشخص شود که نظام چگونه باید این وظیفه اسلامی خود را انجام دهد.

آیت الله فاضل لنکرانی اظهار داشت: بنده آیات مربوط به حجاب را به صورت مفصل مورد بررسی قرار دادم و به خوبی مشخص شد که قرآن درباره بحث حجاب تصریح دارد؛ ماحصل این بررسی های بنده در حال آماده سازی است تا به زودی به چاپ برسد.

وی یک خاطره درباره تاثیرگذاری جزوه حجاب و نظام اسلامی در محجبه شدن یک خانم را موردتوجه قرار داد و افزود: حدود چهار سال گذشته در یکی از میوه فروشی ها درحال خرید میوه بودم، در همان لحظه فردی نزد من آمد و بیان کرد که من قصد داشتم به دفتر شما مراجعه کرده و از شما تشکر کنم؛ علت آن این است که دختر من مدتی بود چادر را کنار گذاشته بود، از طریقی جزوه شما به دست او رسیده و آن را مطالعه کرده بود که مطالعه این جزوه منجر به استفاده مجدد او از چادر گردید.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) کار کردن درباره حجاب را یکی از ضروریات امروز جامعه دانست و یادآور شد: یکی از محققین مرکز فقهی به نام حجت الاسلام والمسلمین مهدی زاده راجع به چادر و تبیین پوشش مشکی تحقیق مفصلی انجام داده که به صورت کتابی به چاپ رسیده است.

آیت الله فاضل لنکرانی در بخش پایانی سخنان خود عنوان کرد: کسانی که این مصاحبه را می خوانند بدانند که برای بنده جز تکلیف شرعی هیچ انگیزه دیگری در فعالیت در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) وجود ندارد؛ کار و فعالیت در این مرکز در ظاهر حتی مانع برخی از کارهای علمی و شخصی بنده می شود؛ اگر یک روزی احساس کنم که دیگر تکلیفی برای کار در مرکز فقهی وجود ندارد، قطعا به این کار ادامه نخواهم داد و خدا را شکر می کنم که همین انگیزه باعث ادامه فعالیت ها می شود.

 

کد خبر: ۳۱۳/۵۶

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علی اکبر IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۲
    0 0
    با تشکر از زحمات آقای لنکرانی؛ بنده چند سوال دارم : اولا موسسه فقهی با این عرض وطول نسبت به ربوی بودن بانک ها چه اقدام عملی انجام داده اند ؟ آیا صرفا با کار علمی و شعاری می شود فقه را حکومتی دانست ؟ ثانیا : بانک ها هم اکنون با ربا ، پرچم حرب و جنگ با خدا را در جامعه برافراشته اند، موسسه شما برای این مبارزه چه برنامه ای دارد ؟چرا که ثمره فقه را باید در حکومت دید . یعنی ثمره فقه، حکومت اسلامی است . ثالثا با وجود فعالیت های شما چه مقدار از مردم دیندارتر شده اند ؟ لطفا پاسخ دهید.