سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
حجت الاسلام شعبانی

حوزه/ امام جمعه همدان گفت: آنچه تمدن غربی و تمدن اسلامی را از یکدیگر متمایز ساخته، استفاده و تبعیت از عقل است و تفاوت دیگر آن موضوع منفعت‌گرایی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در همدان حجت الاسلام والمسلمین حبیب‌الله شعبانی، ظهر امروز در آیین اختتامیه دوره آموزشی حیات طیبه فعالان دانشجویی دانشگاه‌های آزاد سراسر کشور که در دانشگاه آزاد همدان برگزار می شود، گفت: برای انجام کار تشکیلاتی نیازمند شاخصه‌ها و مولفه‌های خاصی هستیم که در آن چارچوب ها عمل کنیم.

وی افزود: امروز وظیفه ما این است که در کار های تشکیلاتی به سمتی حرکت کنیم که زمینه های تحقق تمدن اسلامی ایجاد شود.

امام جمعه همدان، اصلی ترین شاخصه حرکت های این چنینی را حرکات مبتنی بر عقلانیت دانست و گفت: آنچه تمدن غربی و تمدن اسلامی را از یکدیگر متمایز ساخته است، استفاده و تبعیت از عقل است و تفاوت دیگر آن موضوع منفعت‌گرایی است.

وی تصریح کرد: از آن جایی که انقلابی‌گری یعنی حرکت بر مبنای عقلانیت اسلامی، بنابراین دانشجویان باید تمدن اسلامی را بر مبنای عقلانیت ایجاد کنند و فراموش نکنند که عقل در مکتب وحی معنا و مفهوم پیدا می‌کند.

نماینده ولی فقیه در استان همدان، توجه به عقلانیت اسلامی را شرط لازم برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی عنوان کرد و اظهار داشت: اگر در مورد هدف نهایی خلقت آدمی در قران جستجو کنیم به مفهوم حیات طیبه خواهیم رسید و لذا همه انببا و اولیا الهی تلاش‌هایشان در رسیدن به حیات طیبه یوده است.

وی یاداور شد: اساس شکل گیری تمدن غربی بر پایه تخیلات و  وابسته به تمایلات بشر بوده و هست، اما تمدن اسلامی بر پایه عقل و عقلانیت استوار است.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی در پایان تاکید کرد: اگر بتوانیم تخلیات را کنترل کنیم، نتیجه اش حرکت کردن به سمت تمدن اسلامی خواهد بود و این وظیفه بر عهده جوانانی است که تربیت شده در مکتب ولایت هستند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha